8.9 C
Craiova
sâmbătă, 20 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalJocul de-a oamenii mari

Jocul de-a oamenii mari

Un program internaţional care pune accent pe capacitatea de gândire, inteligenţa emoţională şi abilităţile sociale. Un program pentru cei mici care îi învaţă răbdarea, perseverenţa, lucrul în echipă, respectul. În „laboratorul minţii“, jocul este singura regulă acceptată, iar imaginaţia şi povestea sunt ingredientele principale.

La adăpostul pomilor, măsuţa din lemn, înghesuită de scaunele cu pânză dungată, crem-portocalie, e plină de jocuri, afişe şi ghiduri. Nu mai e nimeni în jur. „Se supără, se-agită, încep să comenteze. Nu vor să fie oiţe. Dacă s-ar putea, s-ar transforma toţi în lupi. Cum să le lase pe fete, că ele sunt mai cuminţi, n-au forţă, toţi ştiu că sunt sensibile, se sperie repede… Sigur ăsta e rol de băieţei!“, descrie Dana Stăncioi reacţia copiilor când joacă „Lupul şi oile“, una dintre zecile de poveşti „Mind Lab“, un program pe care-l aplică în câteva grădiniţe din Craiova. Vorbeşte cu ardoare, ca un cercetător despre o descoperire ştiinţifică la care e părtaş. Mâinile nu contenesc să se mişte pe piesele răsfirate pe tabla de şah sau să răsfoiască paginile cu jocuri, în timp ce cuvintele înşiră gând după gând. Sunt zeci de jocuri de sacrificii pe termen scurt, jocuri care te-nvaţă cum să nu-ţi foloseşti energia inutil sau că înainte să pleci la drum trebuie să te pregăteşti, jocuri de forţă şi de balanţă, cu adversari sau individuale. Chiar şi banalul „x şi zero“, materializat în piese de lemn, nu pe hârtie, aşa cum îl jucam noi când eram copii, te-nvaţă că poţi să câştigi, să pierzi, dar şi să fii egal cu cel din faţa ta. „Sunt lucruri din viaţa lor de care unii îşi dau seama abia după ce se joacă. Apoi încep să dea exemple din ce li s-a întâmplat, cum au pierdut un prieten pentru că nu l-au lăsat şi pe el să fie învingător, cum vor şti altă dată ce să facă. Băieţeilor le e greu să fie oiţe, ei vor să fie lupul cel rău şi fioros, chiar dacă, în joc, rolul lui e altfel“, râde singurul trainer Mind Lab din Craiova.

Încercările şi provocările, permise oricând

Dana a pornit la drum împinsă de dragostea pentru copii. „Am lăsat baltă tot“, spune, „şi m-am educat încă o dată în folosul nu al meu, ci al fetiţei mele“. S-a documentat mult, a citit, a notat. Studiile i-au confirmat ceea ce-i spusese şi experienţa: că jocul e cel mai plăcut mod de învăţare pentru cei mici. În momentul în care se joacă, ei îşi dezvoltă imaginaţia şi cunoştinţele. Prin joc, copilul recreează lumea înconjuratoare după propria imaginaţie, îşi exteriorizează trăirile şi percepţia asupra mediului. Atunci când demontează maşinuţe, desenează pe pereţi sau construieşte cu piese din plastic, el transformă realitatea şi o personalizează. Prin jocurile manuale, învaţă să asambleze şi să-şi coordoneze mişcările, dobândind îndemânare. Desenul şi pictura îi stimulează creativitatea şi imaginaţia şi-i dezvoltă sensibilitatea pentru culoare şi formă. Spiritul de observaţie al unui copil poate fi dezvoltat prin joc, indiferent dacă acesta se desfăşoară în casă sau afară. Toate acestea sunt aspecte pe care le foloseşte strategia Mind Lab.

Un profil pentru un om

Pentru Dana, fost om de radio, viaţa e poveste şi imaginaţie. Forţa ei izvorăşte dintr-o energie pozitivă, nu pentru că aşa-i cere munca, ci pentru că are încredere în felul ei de a trăi. „Ştiu că nu mă voi plictisi niciodată atâta timp cât voi şti să mă joc“. E ca un copil mare, care râde din suflet, care nu-şi găseşte starea, imaginând mereu, creând de fiecare dată când lucrurile par să lâncezească sau să-mpietrească în tipare. „De când m-am înscris în programul Mind Lab, gându-mi e numai la poveşti. Viaţa mea e o poveste. Noaptea, înainte să adorm, mă gândesc la o istorioară pe care s-o spun copiilor, înainte să-ncep jocul“, zâmbeşte un pic fâstâcit. Îi e dragă fiecare sarcină din meseria pe care a primit-o, într-un moment de răscruce, ca pe un dar – mai puţin cele care ţin de chestiunile contabiliceşti – şi se regăseşte în fiecare întâlnire cu prichindeii pe care-i învaţă să devină oameni mari. De altfel, dragostea pentru cei mici, energia şi creativitatea i-au convins pe cei din Departamentul de recrutare de la Mind Lab, din Bucureşti, să o păstreze şi să înceapă programul de training în iarnă, atunci când au fost disponibile patru locuri pe ţară. Ea este tipul perceptiv, atent la detalii şi cu tendinţa de a amâna decizia până e sigur de consecinţe. Jocul îi e creativ şi fără reguli. „Da, exact aşa sunt“, râde ea, în timp ce se autocaracterizează. În fiecare om cu care interacţionează, regăseşte copilul şi-i descoperă un profil: este fie tipul introvertit, fie cel extrovertit, este intuitiv, perceptiv – ca ea – sau cu înclinaţii intelectuale.

Pas cu pas

Metodele Mind Lab, programul implementat în grădiniţe, şcoli primare, gimnaziale şi centre afterschool în Bucureşti, Timişoara, Sibiu, Piteşti includ trei etape. Primul pas este implicarea copiilor într-un joc de gândire. Este momentul în care învaţă să joace unul dintre cele peste 50 de jocuri şi în care trainerul le oferă piesele şi le explică regulile şi conceptele care îi vor ajuta să-şi dezvolte îndemânarea de a se juca. Nici un joc însă fără o poveste. „Le explici, în funcţie de joc, care sunt elementele centrale. Le spui care e stânga, dreapta, ce-nseamnă diagonala, ce e un pătrat, ce e linia pe orizontală“. Urmează etapa în care Dana şi copiii fac rezumatul sesiunii de joacă, cu ajutorul unui model de gândire. Acesta se raportează la procesele cognitive implicate sau la procese emoţionale şi sociale. Abia în ultimul stadiu se trece la aplicarea în viaţa de zi cu zi. „Mi-s foarte dragi, pentru că mă susţin în lucrul meu, ca nişte oameni mari“, spune Dana. Acum, analizează modele şi iniţiază o discuţie despre situaţii reale similare celor întâlnite în timpul jocului. Fiecare joc aplică diferite metode, cum e cea a păsărilor migratoare, când înveţi ce este un lider, a oglinzilor, metoda semaforului, a detectivului. „Este uimitoare experienţa aceasta, cu tot ceea ce cuprinde. Mă refer aici şi la stagiul de pregătire în Mind Lab, şi la activitatea pe care deja o desfăşor în Craiova. Momentele de joacă şi dorinţa celor mici de a învăţa tot timpul ceva nou despre ei şi despre lume sunt atât de reale încât eu uit tot timpul că am 34 de ani. Şi nu de puţine ori am plecat de la sesiuni cu lacrimi în ochi, lacrimi de  fericire!“.

Competiţia minţilor
Din acest an, programul Mind Lab a primit aprobare pentru a fi derulat şi în şcolile de stat, acolo unde există suficiente cereri. De menţionat că, pentru cei mai activi prichindei, se desfăşoară o olimpiadă internaţională Mind Lab, unde copii din toată lumea se adună în jurul meselor de joc pentru o experienţă de neuitat. Un eveniment educaţional care-i reuneşte pe cei mai buni jucători de Abalone, Dame, Quoridor sau Octi. 

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

5 COMENTARII