15.9 C
Craiova
vineri, 19 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalJumătate din Craiova, rută pentru căruţe

Jumătate din Craiova, rută pentru căruţe

Încercând să se disculpe, prefectul Florin Stancu a recunoscut că accesul căruţelor nu e permis în municipiu, dar Consiliul Local Craiova nu a făcut altceva decât să reglementeze circulaţia acestor vehicule pe… drumuri laterale din diferite cartiere.

Prefectul de Dolj, Florin Stancu, şi-a format propria opinie cu privire la circulaţia căruţelor în municipiul Craiova. Punctul său de vedere e însă unul destul de straniu, potrivit căruia, într-adevăr, vehiculele cu tracţiune animală n-au voie să circule prin Bănie, însă consiliul local nu a făcut altceva decât să reglementeze circulaţia lor în afara municipiului (!), pe căi special amenajate în acest sens. Aceasta este explicaţia pe care a dat-o prefectul, ca să se disculpe pentru viza de legalitate pe care a dat-o unei hotărâri a consiliului local.

Reglementare controversată

Reamintim că, în prezent, este în vigoare Hotărârea nr. 319 din 25 iunie 2009 a consiliului local, prin care a aprobat „Regulamentul privind stabilirea unor măsuri pentru gospodărirea municipiului Craiova, precum şi stabilirea, constatarea şi sancţionarea faptelor ce constituie contravenţii“, în care la art. 29 este reglementată o sancţiune contravenţională între 500-1.000 de lei pentru:
„a) Accesul şi circulaţia vehiculelor cu tracţiune animală în interiorul perimetrului: bulevardul Decebal, strada Caracal, strada Corneliu Coposu, bulevardul Nicolae Romanescu, strada Popoveni, bulevardul Râului, strada Brestei, strada Maria Tănase, strada Paşcani, strada George Enescu, strada Constantin Brâncoveanu, bulevardul Dacia.
b) Deplasarea vehiculelor cu tracţiune animală pe arterele municipiului Craiova, în zonele în care este permis accesul acestora, fără a fi dotate cu dispozitive de reţinere a dejecţiilor animale“.
Această reglementare, care trebuie pusă în practică de Poliţia Comunitară şi împuterniciţii primarului, intră în contradicţie cu prevederile art.71 din Codul Rutier (OUG nr. 195/2002), care menţionează clar:
„Sunt interzise accesul şi deplasarea vehiculelor cu tracţiune animală (…), a animalelor de povară, de tracţiune sau de călărie, precum şi a animalelor izolate sau în turmă pe drumurile naţionale, în municipii şi pe drumurile la începutul cărora există indicatoare de interzicere a accesului“.
Alin. 2 al aceluiaşi articol precizează că „autorităţile administraţiei publice locale au obligaţia să amenajeze, cu acordul administratorului drumului public şi avizul poliţiei rutiere, drumuri laterale, căi de acces către aceste drumuri, precum şi locuri de traversare a drumurilor publice destinate circulaţiei animalelor şi vehiculelor prevăzute la alin.(1), semnalizate corespunzător“. Primăria nu şi-a onorat însă până acum această obligaţie.

Cu căruţa, doar pe drumuri special amenajate

În cadrul unei întâlniri cu presa, care a avut loc la sfârşitul lunii trecute, prefectul de Dolj Florin Stancu a abordat şi problema căruţelor care circulă pe şoselele municipiului. Opinia lui Stancu a fost însă că regulamentul adoptat prin hotărâre de consiliu local, deşi acceptă circulaţia căruţelor în unele zone ale municipiului, nu ar contraveni Codului Rutier.
„Regulamentul nu are nicăieri vreo reglementare care să contravină Codului Rutier. Nu am găsit-o. Codul Rutier interzice circulaţia căruţelor pe drumuri naţionale şi în municipii, dar dă posibilitatea amenajării unor căi de acces laterale pentru circulaţia acestor vehicule şi regulamentul primăriei vorbeşte de sancţionarea căruţaşilor care – aceasta este interpretarea – circulă în municipiul Craiova tocmai pe drumurile acestea, special amenajate. Căci şi pe drumurile astea laterale, care primesc această destinaţie specială, până la urmă trebuie să se respecte nişte condiţii, şi anume să aibă acele dispozitive de retenţie a dejecţiilor animale“, a declarat prefectul de Dolj.
Florin Stancu vrea să fie cât se poate de clar că pe nici o stradă din Craiova n-au ce căuta căruţele „decât dacă au drumuri laterale special amenajate“. „Trebuie să fie clar: drumuri laterale cu această destinaţie nu sunt drumurile publice din municipiul Craiova. Art. 71 din Codul Rutier spune la alineatul 2 că se pot amenaja astfel de căi de acces şi, apoi, pe căile astea autorităţile administraţiei publice locale au dreptul să reglementeze circulaţia. Aceasta este interpretarea pe care o dăm. Şi primăria are aceeaşi interpretare, iar acest punct de vedere nu contravine Codului Rutier. Sigur, putem spune că formularea consiliului local n-a fost cea mai fericită, dar interpretarea aceasta este“, a spus prefectul.

„Aceste drumuri separate nu le cunosc, dar presupun că există“

Interpretarea dată de prefect e sublimă, putem zice, dar nu „bate“ deloc cu ceea ce scrie în hotărârea consiliului local. Pentru că, dacă ar fi să ne luăm după juristul Florin Stancu, am vedea pe o hartă a Craiovei că mai mult de jumătate din populaţia oraşului ar locui de fapt în… afara municipiului, în zone brăzdate de „drumuri laterale pentru căruţe“.
În întregime cartierele Craioviţa Nouă (cel mai mare din Craiova, cu peste 100.000 de locuitori) şi Lăpuş, dar şi o bună parte din cartierele Brazda lui Novac, Lăpuş-Argeş, Bordei, Bariera Vâlcii, Veterani, Romaneşti, Popoveni, Catargiu, Faţa Luncii şi Brestei se situează în afara zonei pe care primăria şi prefectura o consideră „municipiu“. În toate aceste zone, municipalitatea consideră că circulaţia căruţelor nu trebuie sancţionată fiindcă, în opinia prefectului, acolo n-ar fi municipiu, ci, poate, doar o tarla agricolă cu poteci pentru vehicule cu tracţiune animală.
„Aceste drumuri separate nu le cunosc pe unde sunt şi cum sunt, dar presupun că există şi poate că vor fi amenajate şi altele. Un singur astfel de drum dacă este în municipiul Craiova trebuia să existe şi reglementarea privind modul de circulaţie a căruţelor pe el“, a spus prefectul Stancu. Reprezentantul guvernului în Dolj e însă în mare eroare, pentru că în Craiova nu există până acum nici măcar un singur drum lateral pentru căruţe, categorisit astfel de consiliul local cu acceptul Poliţiei Rutiere. În schimb, există de şase ani încoace şase hotărâri ale consiliului local care au permis circulaţia căruţelor în anumite zone din municipiu, contrar prevederilor legale.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

21 COMENTARII