13.1 C
Craiova
joi, 25 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalCenuşa din Bariera Vâlcii, eliminată cu scandal

Cenuşa din Bariera Vâlcii, eliminată cu scandal

Firma care acoperă cu pământ haldele de cenuşă ale Complexului Energetic Craiova susţine că soluţia tehnică este greşită. În replică, oficialii complexului spun că societatea a sublicitat lucrarea, iar acum vrea suplimentarea contractului.

T&T Partner’s Construct SRL, societatea care a câştigat licitaţia pentru acoperirea cu pământ a depozitului de cenuşă ce aparţine Sucursalei II a Complexului Energetic (CE) Craiova, acuză unitatea că nu asigură condiţiile optime pentru realizarea lucrării. Firma trebuie să acopere 500.000 mp cu un strat de pământ gros de 10 cm contra sumei de 249.000 de lei. În momentul demarării lucrărilor, au început problemele. „Pe acest areal nu se poate circula cu bascule de transport decât în cazul construirii unor drumuri tehnologice de circa şase metri pe aproximativ 30% din suprafaţa haldei, aceasta generând o cantitate suplimentară de 150.000 mp. Înmulţit cu 20 cm, înseamnă 300.000 mc. Tot în acest proiect, am constatat că, încercând să acoperim această cenuşă cu 10 cm de pământ, rezultatul este zero, deoarece la această grosime pământul este amestecat cu cenuşa, care rămâne la suprafaţă. Am sugerat autorităţii contractante să ne pună la dispoziţie cantitatea suplimentară de pământ şi plata suplimentară a manoperei exact ca în contractul general, însă ne-a anunţat că grosimea stratului s-a calculat în funcţie de bugetul alocat şi nu după un criteriu tehnic“, se scrie într-un memoriu adresat redacţiei GdS.

Este bună soluţia tehnică?
 
Pentru executant, proiectul pare făcut „în pauza dintre două cafele“. Potrivit reprezentanţilor firmei, CE Craiova nu găseşte de cuviinţă să aloce „zdrobitoarea sumă de circa 400.000 sau 500.000 de lei pentru a diminua efectele nocive ale acestor halde“. „Cred că proiectul a fost făcut pe genunchi de un inginer de la CET. Noi am luat de bun ce au scris ei acolo şi am câştigat lucrarea la licitaţie. Când am intrat pe amplasamentul respectiv, ne-am dat seama că nu putem circula cu basculele pentru că se lăsau roţile la maşini şi rămâneau înţepenite. Le-am cerut să schimbe proiectul, pentru că şi un muncitor necalificat îşi dădea seama că e prost. Am constatat că pe un strat de 30 de centimetri putem circula. Pe de altă parte, stratul de 10 cm cade în cenuşă, care e ca o făină, trebuie cel puţin 20 de centimetri“, a declarat patronul firmei, Marian Tabără.
Pe de altă parte, directorul CE Craiova, Constantin Bălăşoiu, spune că firma cunoaştea condiţiile de lucru înainte de licitaţie: „Noi am descris care sunt condiţiile. Ştiau că merg prin cenuşă, dar nimeni nu le-a spus să vină cu bascula de 40 de tone. Sigur, ei ies mai ieftin aşa, pentru că fac mai puţine drumuri. Pe de altă parte, au ofertat la jumătate de preţ faţă de caietul de sarcini, ca să câştige licitaţia. Dacă suplimentez, mă acuză ceilalţi ofertanţi că am trucat licitaţia“.
Directorul afirmă că nu există proiect pentru această lucrare şi că decizia de a acoperi haldele cu un strat de 10 cm are o raţiune: „Este o soluţie intermediară, dar pământul trebuie să rămână permeabil pentru fluidul dens, noua tehnologie prin care se va elimina cenuşa în curând. Nu era o problemă să punem 15-20 cm, dar solul trebuie să rămână permeabil“, a concluzionat Bălăşoiu.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

6 COMENTARII