22 C
Craiova
miercuri, 24 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalInstructorii auto, traşi pe dreapta

Instructorii auto, traşi pe dreapta

Activitatea tuturor instructorilor auto independenţi din ţară a fost suspendată câteva luni, până când Ministerul Transporturilor va emite o meto-dologie de atestare şi autorizare a lor în baza noii legi publicate săptămâna trecută în Monitorul Oficial.

Războiul dintre şcolile de şoferi şi instructorii auto independenţi continuă. Pe de o parte sunt patronii de şcoli de şoferi, care, beneficiind şi de un sprijin politic consistent, făceau tot posibilul să-i scoată de pe piaţă pe independenţi, care aveau preţuri mult mai mici, însă nu prea plăteau impozite şi nu puteau fi controlaţi. De cealaltă parte, instructorii independenţi – mult mai mulţi – au sprijinul popular, prin preţurile foarte mici practicate.
De curând, conflictul dintre cele două tabere a intrat într-o nouă fază, după ce Ministerul Transporturilor, prin Autoritatea Rutieră Română (ARR), i-a eliminat efectiv de pe piaţă pe independenţi. Cel puţin, temporar, până se va adopta o metodologie de autorizare a lor în baza noii legislaţii.

Doar instructori cu contract de muncă

De ieri, instructorii auto independenţi – respectiv cei care nu sunt angajaţi cu contract de muncă pe durată nedeterminată la o şcoală de şoferi – nu mai au voie să-şi practice meseria. În acelaşi timp, elevii lor trebuie predaţi unor şcoli de şoferi, altfel riscă să nu li se recunoască şcolarizarea efectuată cu instructori independenţi. Măsura a fost impusă printr-o decizie din 5 iunie 2009 a conducerii centrale a ARR. „Urmare a semnării Decretului de promulgare a legii pentru aprobarea OUG nr. 74/2008 pentru modificarea şi completarea OUG nr. 109/2005 privind transporturile rutiere, în cuprinsul căreia este reglementată autorizarea instructorilor auto, veţi aduce de urgenţă la cunoştinţă şcolilor de conducători auto autorizate că, începând cu data apariţiei acestei legi în Monitorul Oficial al României şi până la apariţia Normelor de aplicare a acesteia, prin care să se reglementeze autorizarea instructorilor auto atestaţi, persoane fizice înregistrate la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului, acestea vor asigura instruirea practică a cursanţilor numai cu instructori auto angajaţi în cadrul şcolii cu contract de muncă pe perioadă nedeterminată“, se arată în decizia nr. 15787 din 5 iunie 2009, semnată de directorul general al ARR, ing. Vasile Râpea.

Poliţia avertizează

Cum Legea nr. 218/2009 de aprobare a OUG nr. 74/2008 a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 396 din 11 iunie 2009, iar în textul actului normativ nu se prevede altă dată de intrare în vigoare, rezultă că intră în vigoare după trei zile de la publicarea lui în Monitorul Oficial, adică din 14 iunie. Prin urmare, începând de ieri, instructorii auto independenţi nu mai au voie să profeseze până la autorizarea lor în baza unei noi proceduri. „Instructorii auto autorizaţi în condiţiile legii – aşa-numiţii independenţi – vor putea desfăşura activitatea de instruire practică numai după apariţia Normelor metodologice de aplicare a noii legi, în baza cărora să fie autorizaţi“, a precizat Iancu Crăciunoiu, şeful ARR Dolj.
Punerea în aplicare a acestei măsuri va fi urmărită şi de poliţiştii de la Examinări auto. „Atenţionăm pe cei care vor să urmeze cursurile unei şcoli de şoferi să se adreseze direct şcolilor, nu să se lase păcăliţi de diverşi indivizi, instructori-colaboratori, care, deocamdată, nu mai au voie să şcolarizeze. Trebuie să menţionez că ARR le-a interzis şi instructorilor independenţi care au acum elevi să le definitiveze şcolarizarea şi să se prezinte cu ei la examen. În caz contrar, şcoala unde aceşti instructori activează cu altă formă decât contractul de muncă pe durată nedeterminată ar putea fi sancţionată de ARR“, a declarat comisarul Constantin Stan, şef Birou Examinări în cadrul Serviciului Public Comunitar Regim Permise şi Înmatriculări de la Prefectura Dolj.

Decizie care elimină concurenţa

Măsura suspendării activităţii instructorilor auto independenţi convine patronilor de şcoli de şoferi. „O asemenea măsură era de aşteptat, pentru că mulţi astfel de instructori independenţi lucrează ilegal. Nu am nimic cu ei, dar să intre în legalitate, să obţină autorizarea după noua lege sau să se angajeze la şcolile de şoferi. Lor însă nu prea le convine pentru că ar trebui să lucreze pe un salariu fix, fără şmecherii, nu ca până acum, să încaseze de la elevi şi să nu plătească nimic la stat“, a spus Marius Iriza, patronul şcolii de şoferi Iriza din Craiova.
Pe de altă parte, măsura a fost contestată de organizaţia care reprezintă interesele instructorilor – Asociaţia Naţională a Instructorilor Auto din România (ANIAR). „Nu era normal să se suspende activitatea instructorilor independenţi, mai ales că ei lucrează de 20 de ani şi niciodată nu li s-a impus o asemenea restricţie. Mai mult decât atât, consider că o asemenea decizie a ARR contravine şi Legii concurenţei, pentru că nu poţi să suspenzi activitatea a peste 10.000 de instructori auto independenţi în beneficiul celor angajaţi ai şcolilor de şoferi, care sunt mult mai puţini“, consideră Dumitru Mărciulescu, preşedintele ANIAR. De fapt, asociaţia a demarat deja procedurile de contestare în justiţie a deciziei luate de conducerea ARR.
Cât va mai dura acest război între şcolile de şoferi şi instructorii auto independenţi rămâne de văzut. Cert este însă că Poliţia Rutieră remarcă faptul că absolvenţii cursurilor de instruire auto sunt în continuare slab pregătiţi, tot mai multe accidente, cu sau fără victime, producându-se din vina lor. În acelaşi timp, preţurile unor asemenea cursuri au scăzut vertiginos. Dacă acum un an, la presiunea şcolilor de şoferi, poliţiştii de la Examinări impuseseră artificial un preţ de 1.200 de lei pentru şcolarizarea viitorilor şoferi de categoria B, cursurile costă în prezent aproximativ 500 de lei.

Autorizare


Potrivit Legii nr. 218/2009, Normele metodologice de aplicare – ce vor include şi Metodologia de autorizare a instructorilor auto – ar trebui aprobate în 60 de zile de la intrarea în vigoare a legii, însă un asemenea termen este rareori respectat de ministere. Condiţiile pentru autorizare sunt însă deja menţionate în textul legii. Instructorii auto independenţi trebuie să fie înregistraţi ca persoană fizică autorizată la Registrul Comerţului, să deţină în proprietate sau leasing (pe PFA!) un autoturism pentru pregătire practică a elevilor, să fie atestaţi în urma unor cursuri de instructori auto şi apoi să fie autorizaţi de organele competente ale Ministerului Transporturilor. Autorizarea se va acorda numai celor care au activat cel puţin trei ani ca instructor atestat la o şcoală autorizată (nu neapărat cu contract de muncă pe durată nedeterminată) şi nu au avut permisul sau atestatul suspendat în acea perioadă.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

31 COMENTARII