10 C
Craiova
vineri, 26 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalCumpăraţi cu atenţie de pe internet!

Cumpăraţi cu atenţie de pe internet!

Atenţie mare la cumpărăturile on line! Acesta a fost sfatul dat de Bogdan Marcel Pandelică, preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorului, prezent ieri la Craiova.

În contextul economic actual, cumpărarea produselor pe internet devine tot mai populară, mai ales că permite, după caz, economisirea de timp şi bani. „Comerţul on line a crescut în ultimii ani cu peste 50%. Acesta se adresează mai ales persoanelor cu suficiente resurse financiare, care nu au timp, dar şi tinerilor care au timp suficient, dar nu foarte mulţi bani“, a declarat Bogdan Marcel Pandelică, preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), la o întâlnire cu studenţii organizată ieri la Facultatea de Agronomie din Craiova. Totuşi, atunci când se hotărăsc să facă astfel de achiziţii, consumatorii ar trebui să se asigure că site-ul de pe care fac cumpărături este sigur. „Trebuie să fie un site cunoscut, să se asigure că există date de contact şi să stabilească dacă societatea respectivă are un sediu social, conturi bancare. În cazul în care este notată doar adresa de e-mail, ar trebui să se autosesizeze“, a spus Paul Anghel, consilier ANPC. Mai mult decât atât, ar trebui să se informeze cu privire la drepturile pe care le au (produsele comandate trebuie să ajungă în maximum 30 de zile, consumatorii au dreptul la şapte zile – după ce primesc produsele – timp în care se pot răzgândi, bunurile de folosinţă îndelungată trebuie să aibă cel puţin doi ani garanţie). În plus, este important ca actele doveditoare de cumpărare (comanda listată, dovada plăţii, factura) să fie păstrate, astfel încât, dacă există nemulţumiri şi/sau dacă produsele nu au caracteristicile prezentate să vă adresaţi Oficiului pentru Protecţia Consumatorului (OPC) şi să puteţi face dovada cumpărării. De altfel, potrivit reprezentanţilor ANPC, în curând va exista un ordin potrivit căruia fiecare site va fi obligat să aibă un link către site-ul Protecţiei Consumatorului.

„Numărul reclamaţiilor creşte, mai ales pe domeniul serviciilor financiare“

Problemele legate de cumpărăturile on line nu sunt însă singurele asupra cărora se concentrează inspectorii OPC. „Numărul reclamaţiilor creşte, mai ales pe domeniul serviciilor financiare (vizează contractele de credit, modificarea dobânzilor sau anumiţi indici). Pe restul domeniilor, procentul este cam acelaşi ca în anii trecuţi. Peste 80% din sesizări sunt favorabile consumatorilor“, a declarat Petrică Dumitrescu, directorul coordonator al Inspectoratului Regional pentru Protecţia Consumatorului (IRPC), la o conferinţă de presă care a precedat întâlnirea de la Facultatea de Agronomie. Doljenii urmează trendul naţional. „În 2008, dintre cele 52.000 de reclamaţii de la nivel naţional, 14% au vizat domeniul alimentar, 28% domeniul nealimentar, iar restul, domeniul serviciilor, inclusiv al celor financiar-bancare“, a precizat Bogdan Marcel Pandelică.

Precizări ANPC

În cadrul întâlnirii cu studenţii, reprezentanţii ANPC au atras atenţia asupra faptului că prezentarea ambalajului original la garanţie este obligatorie numai dacă acest lucru este înscris pe certificatul de garanţie. În caz contrar, dacă vi se refuză garanţia, trebuie să vă adresaţi la OPC.
Mai mult decât atât, vânzătorul nu poate da o garanţie mai mică decât producătorul, ci eventual mai mare. În plus, potrivit legislaţiei în vigoare, pentru bunurile de folosinţă îndelungată (aragaz, frigider, televizor, calculator etc.) garanţia nu poate fi mai mică de doi ani de la data cumpărării.
 

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

4 COMENTARII