27.3 C
Craiova
marți, 16 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalLecţii de biologie fără cadavre, ţesuturi sau organe umane

Lecţii de biologie fără cadavre, ţesuturi sau organe umane

Profesorii de biologie din şcolile doljene nu mai au voie să prezinte elevilor la orele de curs pe care le ţin în laboratoare „borcănelele“ cu formol, în care se află părţi din ţesutul uman sau organe şi, mai ales, avortoni conservaţi în scop didactic.

Tot acest „material didactic“ trebuie distrus prin incinerare în cel mai scurt timp, dar nu mai târziu de 14 iunie 2009. Reprezentanţii Inspectoratului Şcolar Judeţean (ISJ) Dolj au trimis ieri la toate unităţile şcolare note scrise prin care profesorii sunt atenţionaţi să folosească în prezentarea lecţiilor mulaje, preparate anatomice artificiale, mijloace media şi de internet. „Am primit această informare din partea Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Copilului şi a Ministerului Sănătăţii Publice. Toţi profesorii de biologie care până în prezent deţineau în laboratoarele de specialitate organele umane mai sus amintite sunt rugaţi să le distrugă prin incinerare. Nu se consideră oportună prezentarea în scop didactic, în învăţământul preuniversitar, a cadavrului uman sau a părţilor acestuia, a ţesuturilor sau organelor conservate, precum avortonii“, a menţionat Genelia Petrescu, inspector de specialitate din cadrul ISJ Dolj.
Directorii unităţilor şcolare doljene nu trebuie doar să confirme că au respectat această solicitare, ci trebuie să se prezinte la sediul ISJ Dolj cu un proces-verbal care să ateste că profesorul de biologie a luat la cunoştinţă de acest aspect, la fel ca şi şefii de catedră. În plus, informaţiile prezentate de fiecare director trebuie să conţină numele şcolii, numărul de preparate, de avortoni sau alte preparate naturale conservate reprezentând părţi ale corpului uman deţinute şi, nu în ultimul rând, data la care s-a efectuat incinerarea acestora.

Laboratoarele de biologie – curăţate de borcanele cu ţesuturi umane

Despre numărul laboratoarelor de biologie din judeţul Dolj în care mai există ţesuturi umane sau alte organe conservate ISJ nu poate oferi deocamdată detalii, aşteptând răspunsurile reprezentanţilor unităţilor şcolare. Am aflat însă că, la Colegiul Naţional „Elena Cuza“ din Craiova, profesorii de biologie dispun de puţin material didactic. „Din câte cunosc, nu avem decât un borcan cu ţesuturi sau organe păstrate în formol. Nu am primit însă, până acum, nici o notificare din partea reprezentanţilor Inspectoratului Şcolar Judeţean Dolj, pentru a afla ce măsuri trebuie să luăm pentru distrugerea acestora“, a precizat Mircea Năstase, director al CN „Elena Cuza“.
Reprezentanţii CN „Carol I“ se pot lăuda însă că dispun de o „bază materială bogată“, strânsă de-a lungul zecilor de ani, în special în urma donaţiilor din partea universităţilor. „Am întrebat profesorii de biologie din liceul nostru şi chiar am fost informat de şefa de catedră că unitatea noastră şcolară dispune de o bază materială necesară orelor de biologie: resturi de avortoni, ţesuturi umane. Multe dintre aceste materiale didactice există de pe vremea când eram elev în această şcoală… Vom strânge toate borcanele cu ţesuturi, organe sau avortoni şi le vom păstra până ni se va menţiona locul unde să le trimitem pentru incinerare, probabil la spitalele craiovene, deoarece şcoala nu dispune de incinerator“, a spus Dan Mic, director adjunct al CN „Carol I“.

Ce spune legea
Hotărârea de Guvern nr. 451/2004, pentru aprobarea normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 104/2003, art. 19, stipulează că se pot prelua cadavre în scop didactic şi ştiinţific doar în situaţii clar prevăzute de lege şi numai de către catedrele de anatomie, anatomie patologică şi de serviciile de prosectură şi anatomie patologică.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

4 COMENTARII