14.5 C
Craiova
joi, 28 martie, 2024
Știri de ultima orăLocalBacrizii, blocaţi la roată

Bacrizii, blocaţi la roată

Protocolul dintre Primăria Craiova şi Fraţii Bacriz pentru acoperirea traseelor de transport public din oraş a fost rupt unilateral de municipalitate, ca efect al unei decizii adoptate ieri de majoritatea consilierilor locali. Fraţii Bacriz spun că se vor adresa justiţiei şi că vor cere daune de milioane de euro.

 

Fraţii Bacriz au fost loviţi ieri în creştetul afacerii cu microbuze, când consilierii locali au votat pentru anularea hotărârilor prin care SC Fraţii Bacriz primise în 1998 avizul de a efectua transport în comun în Bănie. Funcţionarii care au întocmit proiectul hotărârii luate ieri spun că nu au făcut altceva decât să aplice Legea serviciilor de transport public local, pe care însă au respectat-o pe sărite, fentând Legea concurenţei. Potrivit deciziei de ieri, autoritatea publică a Craiovei atribuie activitatea de transport prin gestiune directă propriei unităţi de profil, Regia Autonomă de Transport Craiova, care va rămâne astfel unic operator autorizat de către primărie. Ciudat este, dacă nu chiar nelegal, că funcţionarii publici, care spun că lucrează de un an la întocmirea unui program local de transport şi a unui studiu al afluenţei de călători, au uitat să-l anunţe pe partener, SC Fraţii Bacriz, de intenţiile lor, ba au uitat chiar să le prezinte consilierilor locali studiile de specialitate, în baza cărora aceştia să ştie ce votează. Câţiva consilieri au sesizat aceste aspecte. Emilian Ştefârţă a spus că în spiritul relansării concurenţei nu votează proiectul, ceea ce a şi făcut. La fel ceilalţi doi consilieri PNL. Virgil Boboc, consilier PSD şi fost şef al RAT, a vrut să ştie dacă a fost întocmit studiul de afluenţă a călătorilor, din care să reiasă cererea de curse şi trasee a oraşului şi oferta RAT. Aşa a ieşit la iveală faptul că specialiştii primăriei nu le-au prezentat acest studiu consilierilor municipali, care, atunci, au votat ce? Boboc a primit şi un sfert de răspuns: studiul a fost elaborat de o firmă privată din Bucureşti, în urma unei licitaţii publice de anul trecut. Unde se află acest studiu şi de ce nu trebuie văzut de aceia care votează, nu a răspuns nimeni. „În baza acestui studiu a fost întocmit programul de transport public", a precizat Adriana Motocu, şefa serviciilor publice din primărie. „Pentru început ne vom adresa instanţei de contencios administrativ", a spus directorul general al SC Fraţii Bacriz SRL, Costică Dragomir. Acesta a lăsat să se înţeleagă faptul că va fi chemat în instanţă fiecare consilier care a votat pentru retragerea traseelor firmei Fraţii Bacriz şi că răspunzătorilor li se vor solicita daune de milioane de euro.

Cât de legal e?

Legalitatea hotărârii adoptate ieri de consilierii locali este îndoielnică. Iată ce spune Legea nr. 92 din 2007, a serviciilor de transport public local, pe care funcţionarii o amintesc drept suport al proiectului, chiar în primul său articol: „(4) Serviciul de transport public local de persoane şi de mărfuri se organizează de către autorităţile administraţiei publice locale, pe raza administrativ-teritorială respectivă, cu respectarea următoarelor principii: a) promovarea concurenţei între operatorii de transport, res-pectiv transportatorii autorizaţi, cărora li s-a atribuit executarea serviciului; b) garantarea accesului egal şi nediscriminatoriu al operatorilor de transport şi al transportatorilor autorizaţi la piaţa transportului public local; c) garantarea respectării drepturilor şi intereselor utilizatorilor serviciului de transport public local (…)". Tot la articolul 1, alineatul 4, mai este enunţat unul dintre principiile care trebuie respectate: „p) consultarea asociaţiilor reprezentative ale operatorilor de transport şi/sau ale transportatorilor autorizaţi, precum şi ale utilizatorilor în vederea stabilirii politicilor şi strategiilor locale privind transportul public local şi modalităţile de funcţionare a acestui serviciu".

În ton cu viziunea funcţionarilor craioveni despre concurenţă mai poate fi amintit articolul 9 din Legea concurenţei nr. 21 din 1996 republicată: „(1) Sunt interzise orice acţiuni ale organelor administraţiei publice centrale sau locale având ca obiect sau putând avea ca efect restrângerea, împiedicarea sau denaturarea concurenţei, în special: a) să ia decizii care limitează libertatea comerţului sau autonomia agenţilor economici, ce se exercită cu respectarea reglementărilor legale; b) să stabilească condiţii discriminatorii pentru activitatea agenţilor economici".

Revenind la Legea nr. 92, mai descoperim că primăria nu e obligată să atribuie serviciul de transport prin gestiune directă, ci are de ales: „Art. 21. – (1) Serviciile de transport public local se pot administra prin atribuirea acestora în următoarele modalităţi: a) gestiune directă; b) gestiune delegată; c) alte modalităţi stabilite prin prezenta lege". Prin referatul de specialitate, serviciile primăriei nu au demonstrat însă respectarea nici unuia dintre aceste articole de lege.

Cât de eficient e?

În proiectul de hotărâre prin care RAT Craiova e proclamată unic operator pentru transportul public de persoane nu este precizat cât de des, cât de confortabil, cât de rapid şi cu ce fel de maşini ar vrea să circule craiovenii. Evident, nu este demonstrat nici cum poate acoperi această cerere RAT Craiova. Cum nu e spus nici de ce timp de 11 ani Bacrizii au fost îngăduiţi. Şi totuşi, consilierii au votat. Iată şi cam pentru ce: pentru exploatarea la maximum a peste 80 de autobuze mai vechi de zece ani cu normă de poluare Euro 2; pentru acoperirea nevoilor de transport public în comun ale Craiovei cu un parc de maşini dintre care jumătate aveau durata de viaţă expirată în mai 2008, conform unui raport întocmit chiar de RAT. Dacă e bine sau e rău o vor dovedi numai craiovenii care circulă zi de zi cu autobuzul şi tramvaiul.

Cine pierde?

Nici una dintre părţi nu are însă sacii în căruţă, fiindcă până la aplicarea unei astfel de hotărâri mai sunt de trecut nişte hopuri de legalitate. Chiar dacă decizia consiliului local va produce efecte şi după eventualele atacuri în instanţă, primăria nu are certitudinea că scapă de fraţii Bacriz, întrucât aceştia au primit deja o invitaţie voalată să participe la licitaţia pentru traseele judeţene de transport public, dintre care jumătate sunt în Craiova, după cum a precizat consilierul Constantin Răducănoiu. Pe de altă parte, orice operator licenţiat poate solicita autorizaţie de transport public de la primărie, în baza legii. În aceste situaţii, RAT s-ar trezi că-i dispar clienţii tocmai din cauza unei decizii luate teoretic în favoarea sa.

Prefectul trebuie să dea avizul

 

Hotărârea consiliului local municipal va produce efecte numai după ce va primi avizul de legalitate al prefectului de Dolj. Chiar şi în acest caz, hotărârea poate fi suspendată în cazul în care este atacată în contencios administrativ.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

35 COMENTARII