Acasă Local Reabilitare cu dus-întors

Reabilitare cu dus-întors

După ce s-au lămurit cum este cu noua legislaţie privind reabilitarea termică a locuinţelor, mulţi craioveni sunt nehotărâţi. Asta, pentru că află cât îi costă după ce şi-au dat acordul şi au mandatat primăria să demareze proiectul.

 

Deşi la Primăria Craiova s-au înregistrat nenumărate cereri pentru înscrierea asociaţiilor de proprietari în Programul de reabilitare termică, mulţi craioveni au devenit neîncrezători. Deşi locatarii s-au grăbit să-şi dea acordul, nu cunosc suma pe care o vor plăti în final pentru reabilitarea termică a blocului în care stau. Suma pe care ar trebui să o dea proprietarul unui apartament cu o suprafaţă de 52 de metri pătraţi – aproximativ 750 de euro – i se pare acum prea mare. „Nu se cunoaşte suma exactă. La nivelul Ministerului Dezvoltării Regionale şi Locuinţei s-a spus că pentru o locuinţă cu o suprafaţă de 52 de metri pătraţi, costul ar fi de 750 de euro, dar, în funcţie de ce lucrări se vor efectua şi de variantele alese, se poate ajunge şi la 1.500 de euro", a afirmat Marian Giubelan, şeful Serviciului Coordonare Asociaţii de proprietari din cadrul Primăriei Craiova. OUG nr. 18/2009 spune că asociaţia îl mandatează pe primar să facă proiectul şi abia apoi proprietarii află cât costă reabilitarea şi deci cât revine fiecărei familii, însă craiovenii resping o sumă de peste 750 de euro. „Mie nu îmi convine, că îmi pot amenaja eu cu jumătate de preţ. Cu 1.500 sau 2.000 de lei, eu pot să-mi fac lucrarea. Termopanul îl am deja şi tot mai scutesc ceva. Pot demara lucrările din primăvară şi nu aştept poate cinci ani de acum înainte", a spus Ioan Marinuş din cartierul 1 Mai. Alţii susţin că, dacă reabilitarea în regie proprie este ilegală, pot alege altă variantă, făcându-şi izolare termică şi fonică pe interior, fără o cheltuială atât de mare. „Eu nu sunt de acord nici cu această sumă, pentru că îmi fac izolare pe interior. Am convenit cu o firmă un preţ mult mai mic. Ne-au anunţat de la Asociaţie că vom avea adunarea generală şi se va lua în discuţie şi acest aspect. Eu nu am încredere în acest proiect", a spus Gheţea Iuliana din cartierul Calea Bucureşti.

Preţul schimbă roata

Reprezentanţii asociaţiilor de proprietari au întocmit documentaţia şi listele cerute de primărie, dar consideră că până la demararea lucrărilor şi alocarea fondurilor este cale lungă. Unii dintre ei se află în baza de date a coordonatorilor locali încă din anul 2006, când au pierdut startul termoizolării pe vechea OUG nr. 174/2002 şi Legea nr. 211/2003. Este şi cazul Asociaţiei de proprietari 1 Spania, care este pe lista celor 260 de blocuri încă din anul 2006. „Noi avem ca număr de ordine, să zic aşa, 59 şi sunt şanse să intrăm în cele 86 de blocuri pentru care se vor da bani în prima tranşă. La adunarea generală, când l-am avut invitat din partea primăriei pe domnul Giubelan, am primit asigurări că ni se vor aloca fonduri. Depinde dacă şi noi adunăm sumele necesare. Am fost de acord cu vechiul proiect şi, mai mult, cu noile reglementări, pentru că a scăzut procentul asociaţiilor, dar nu sunt atât de optimist. Eu cred că vor fi mari probleme cu strânsul banilor. Oamenii vin şi întreabă, dar, până nu cunosc suma şi procedura, nu ştiu ce să le spun", a afirmat Constantin Luncaşu, preşedintele Asociaţiei 1 Spania.

Locatarii sunt interesaţi, „dar preţul poate schimba roata", a spus Valerian Popescu, preşedintele Asociaţiei 14 Calea Bucureşti. Acesta este convins că, pentru termoizolare, costul va trece cu siguranţă de ordinul sutelor de euro.

Pentru că a aşteptat prea mult să primească finanţare pentru izolarea termică a blocurilor de locuinţe, preşedintele Asociaţiei 5 1Mai, Victor Stamin, spune că-i va acţiona în instanţă pe proprietarii care se vor răzgândi. „Asociaţia noastră este prima pe lista din 2006. După cei de la Aeroport şi din Craioviţa urmam noi cu 12 blocuri, dar au fost fonduri prea puţine atunci. Acum am întocmit liste cu locatarii de pe fiecare scară şi am posibilitatea să îi dau în judecată pe cei care vor renunţa pe parcurs. Să sperăm că nu vor fi costuri mai mari de 700 de euro. Acum aşteptăm normele de punere în aplicare a ordonanţei", a adăugat Stamin.

Reprezentanţii Primăriei Craiova spun că, din moment ce au acceptat demararea lucrărilor, asociaţiile au obligaţia să vină cu sumele necesare, pe care le vor pune la dispoziţia mandatarului, în speţă chiar primăria, într-un cont special.

A absolvit Facultatea de Drept „Nicolae Titulescu” din Universitatea din Craiova şi lucrează în presa scrisă din 2004. În momentul actual este unul dintre puţinii jurnaliști locali care se ocupă de domeniul asociaţiilor de proprietari.
Exit mobile version