15.9 C
Craiova
vineri, 19 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocal38 de ani de muncă pierduţi într-o secundă

38 de ani de muncă pierduţi într-o secundă

Un bărbat din Drobeta Turnu Severin riscă să rămână fără nici un venit după aproape 38 de ani de muncă. Omul a construit aproape patru decenii nave fluviale şi maritime, iar înainte de sărbătorile de iarnă a suferit un accident de muncă, în urma căruia a rămas invalid.

Lăcătuşul constructor de nave Viorel Cioabă, de 56 de ani, a urcat în dimineaţa zilei de 18 decembrie pe schela unui vapor, la 25 de metri înălţime. El primise ordin de la şeful de echipă să mute o schelă, manevră care era să-l coste viaţa.
„Pe 18 decembrie 2008, tatăl meu a suferit un accident grav la Severnav. În urma înlăturării unui bulb de schelă de aproximativ o tonă, schela a făcut balans şi i-a prins tatălui meu capul între ea şi bordul vaporului pe care lucra. Lovitura a fost foarte puternică, schela i-a strivit casca de protecţie şi i-a spart craniul, după care tata a intrat în comă. Pe 22 decembrie a fost operat la Craiova, a rămas cu probleme de vorbire şi nu ne mai putem înţelege cu el.
Sunt nemulţumit că acest accident, în opinia mea foarte grav, nu a fost anunţat la poliţie, şi cred că Şantierul Naval a încercat să ascundă anumite lucruri. Eu cred că un om, după 38 de ani de muncă, nu merită să fie lăsat de izbelişte. De pe 18 decembrie şi până acum nu s-a prea făcut nimic la dosar. În acest moment tata este aproape imobilizat, iar pe foaia de ieşire din spitalul din Craiova medicii au scris că nu va mai putea munci vreodată şi se recomandă pensionarea. Recuperarea lui este aproape imposibilă: i-au scos din creier, din craniu, are defecte în vorbire“, a povestit Ionel Cioabă, fiul victimei.
După producerea accidentului, colegii lui Viorel Cioabă au sunat la ambulanţă şi l-au dus la spital. Bărbatul s-a zbătut mai bine de o lună între viaţă şi moarte şi, după mai multe operaţii, a fost salvat, dar a rămas invalid şi nu se va putea întoarce niciodată la muncă.
„Din foaia găsită în Serviciul de Primiri Urgenţe reiese că pe 18 decembrie, la ora 10.45, a fost adus cu ambulanţa acest pacient. Era inconştient, iar persoanele care îl însoţeau au declarat că a căzut de la 25 de metri şi a fost găsit fără cunoştinţă. Cei care au fost cu dumnealui au declarat că a fost vorba de un accident de muncă prin lovire şi cădere de la înălţime, la Severnav. Fiind foarte grav rănit şi depăşind competenţa Spitalului Judeţean Drobeta Turnu Severin, a fost trimis la Craiova, la Secţia neurochirurgie. Nu este datoria spitalelor să anunţe accidentele de muncă la ITM, ci a unităţii în interiorul căreia s-a întâmplat“, a declarat Denise Buzulică, directoarea Spitalului Judeţean Drobeta Turnu Severin.

Poliţia nu a fost informată

Familia lui Viorel Cioabă se teme că şefii de la Şantierul Naval au dorit să  muşamalizeze accidentul de muncă.
„Medicii de la Craiova nu au ştiut că a fost vorba de un accident de muncă pentru că pe foile pe care le-au primit de la Severin nu a fost specificat acest lucru. Eu am stat lângă el în spital tot timpul, medicii îi scoteau cheaguri de sânge şi îmi spuneau că riscă să rămână paralizat pe partea dreaptă. A fost operat şi i s-a scos din craniu şi din creier, după care a rămas cu sechele, are pierderi de memorie şi uneori cade din picioare. Nu mai ştie să citească, să se semneze, deci nu poate să stea singur. Au venit cei de la Şantierul Naval să îi ia declaraţii, dar nu s-au putut înţelege cu el. Cred că vor să ascundă cât mai multe lucruri“, a spus nora accidentatului, Ionela Cioabă.
Poliţia spune că nu a primit vreo informaţie despre accidentul de muncă de la Severnav. „Pe 18 decembrie 2008 nu s-a înregistrat nici o sesizare cu privire la faptul că un bărbat a fost adus la Spitalul Judeţean din Drobeta Turnu Severin pentru îngrijiri medicale, fiind lovit la cap“, a declarat purtătoarea de cuvânt a IPJ Mehedinţi, Carin Sică.

ITM aşteaptă finalizarea dosarului

După aproape 70 de zile de tăcere, Inspectoratul Teritorial de Muncă (ITM) Mehedinţi încearcă să facă lumină în acest caz.
„A fost un accident de muncă în seara de 18 decembrie, în urma căruia domnul Cioabă a rămas cu incapacitatea de muncă. Accidentul respectiv se cercetează de către angajator, adică de Severnav SA. A finalizat de două ori dosarul, iar noi, care ar fi trebuit să avizăm dosarul de anchetă, l-am respins pentru refacere, de aceea durează atât de mult. Noi nu putem să sancţionăm deocamdată pe nimeni. Angajatorul trebuie să finalizeze cercetarea, după care vor fi date sancţiuni administrative celor vinovaţi, conform legii“, a declarat inspectorul-şef adjunct al ITM Mehedinţi, George Lupulescu.

„Mare parte din vină o are accidentatul“

Conducerea Şantierului Naval spune că ancheta a fost tărăgănată din cauza sărbătorilor de iarnă şi consideră că o mare parte din vină revine accidentatului, care nu avea ce căuta pe acea schelă.
„Privitor la acest accident suferit de Viorel Cioabă, Severnav a făcut demersurile necesare conform legii, l-a anunţat în termen. Dosarul a fost înaintat la ITM, iar datorită particularităţilor accidentului au fost necesare nişte lămuriri suplimentare. S-a solicitat o expertiză tehnică, nu am găsit un expert care să fie specialist în această problemă şi, de comun acord, am făcut o comisie internă de expertiză tehnică, iar raportul acestei comisii l-am înaintat pe 22 februarie. Dosarul a fost înaintat, cu toate completările, pe 19 februarie. Perioada a fost mai lungă şi din cauza vacanţei de sărbători, dar am făcut documentele necesare pentru prelungire. Am luat măsurile cuvenite cu şeful de echipă, am căutat să vedem cum s-a întâmplat. Mare parte din vină o are accidentatul, pentru că nu avea voie să urce acolo ca să sudeze şi să taie cu autogenul din schelă. Dacă era ceva de tăiat trebuia să se facă la sol, nu acolo sus. Nu ştim de ce a făcut asta, din păcate piesa de bază de la dosar lipseşte, adică declaraţia accidentatului“, a spus Valentin Popa, director de producţie la Severnav SA.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

14 COMENTARII