12 C
Craiova
miercuri, 24 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljPatronii către angajaţi: adio, favoruri!

Patronii către angajaţi: adio, favoruri!

Fie din prudenţă, fie că sunt lovite de criză, companiile îşi redimensionează bugetele, tăind tot ce se poate din costuri. Principalele cheltuieli care ar putea fi reduse în 2009 sunt cele cu beneficiile pentru angajaţi, cu materia primă, cu utilităţile şi cu imaginea firmei. Ultimele luate în calcul de patroni sunt cele de personal.

Situaţia economică generală preconizată pentru anul în curs şi incertitudinea vânzărilor determină companiile să-şi ia toate măsurile că îşi vor putea desfăşura activitatea în condiţii bune în viitorul apropiat. Chiar dacă nu au fost atinse în vreun fel de criză, multe companii doljene au trecut la reducerea costurilor şi la redimensionarea bugetelor, ca măsuri prudenţiale pentru 2009. Există şi firme care au fost nevoite să taie drastic din cheltuieli, ajungând chiar până la diminuări de personal sau închiderea temporară a activităţii. GdS a selectat companii care îşi desfăşoară activitatea în producţie şi servicii, firme mici şi mijlocii. Toate au spus că îşi redimensionează bugetele de activitate pe 2009. Diferă doar cheltuielile pe care le reduc aceste companii. De asemenea, ca numitor comun, toţi managerii intervievaţi au spus că ultima soluţie, în cazul în care activitatea le va fi periclitată de condiţiile economice generale, va fi structura de personal.

 

Fără facilităţi pentru angajaţi

 

Maşină de serviciu, telefon de serviciu, facilităţi la cabinetele medicale sau chiar suportarea unor costuri cu excursiile pentru angajaţi vor fi drastic diminuate de patroni, directori sau administratori. Nu vor mai exista nici prime sau sporuri salariale. Managerul companiei Felvio, producătoare de pui şi carne de pui, Claudiu Nicoliţă, a declarat pentru GdS spre sfârşitul anului 2008 că în 2009 „primele costuri pe care le reduce societatea sunt cele cu facilităţile acordate angajaţilor (prime sau sporuri) şi cele cu imaginea firmei, adică marketing şi publicitate. Vom negocia la sânge cu terţii, mai ales cu partenerii care se ocupă de transport. Sunt unele costuri pe care nu le putem reduce, cum sunt cele cu furnizorii“. Claudiu Nicoliţă a adăugat că atâta timp cât statul român nu va acorda subvenţii pentru zootehnie, „atunci puiul lor din UE va veni mai ieftin în România decât al nostru, pentru că ei pot să-şi diminueze costurile de producţie, iar noi nu putem“. Doina Duval, de la firma Duvadi – preparate din lapte – a precizat că primele cheltuieli care pot fi redimensionate sunt cele de transport şi cheltuielile de marketing.

„La combustibil putem face economie, pentru că au scăzut preţurile, dar pentru microferma noastră de la Breasta am cumpărat motorina la 4,4 lei, pentru că subvenţiile pentru agricultură au fost infime. Ce ne facem şi cu electricitatea, că ne dezavantajează să plătim în avans la consumul estimat. Încercăm să reducem cheltuielile şi la utilităţi şi, dacă nu ne-om descurca, atunci poate vom ajunge şi la reducerea personalului, deşi nu vrem acest lucru“, a spus Doina Duval la sfârşitul anului 2008. Ea a completat că statul trebuie să încurajeze firmele producătoare din agricultură şi să le sprijine pe perioada recesiunii, reducând TVA-ul la produsele alimentare de strictă necesitate: pâine, carne, lapte.

 

Scad cheltuielile cu utilităţile

 

Ca măsură preventivă, Complexul Parc Turism taie din costurile la utilităţi. „Am luat deja în calcul să reducem cheltuielile materiale, cum ar fi produsele de curăţat şi de întreţinere şi cheltuielile cu utilităţile (electricitate, gaze, apă)“, susţine directorul societăţii Parc Turism, Constantin Răducănoiu.

Altă firmă producătoare, Top Gel (îngheţată), îşi ia măsuri de siguranţă şi abordează redimensionarea bugetelor prudenţial.

„Nu suntem afectaţi în vreun fel de criză, dar am luat în calcul reducerea costurilor. În primul rând este foarte important să obţinem reduceri de preţuri la materia primă. Curios este că furnizorii din ţară nu ne-au înţeles şi nu au dorit să renegocieze preţurile, dar am obţinut reduceri importante la materia primă de la partenerii noştri din străinătate. Chiar ei au venit cu propuneri de reduceri de preţuri“, a precizat Adrian Asan, manager general la Top Gel.

 

Reducerea personalului, ultima soluţie

 

Directorul de la Top Gel mai spune că firma pe care o conduce trebuie să facă economii importante şi reduceri drastice de costuri la carburanţi şi consideră reducerea personalului drept „ultima soluţie“: „Anul trecut, cheltuielile de transport au fost de 4% din cifra de afaceri, ceea ce înseamnă foarte mult. Anul acesta, ne ajută scăderea preţului carburanţilor. Nu vom reduce personalul. Această măsură este ultima soluţie în cadrul companiei. De altfel, noi am reuşit anul acesta să păstrăm şi în perioada iernii întregul personal, 420 de oameni, deşi nu suntem în sezon de vânzări“. Aceeaşi opinie o are şi Răducănoiu: „În ultimul rând, apare reducerea de forţă de muncă. Reducerea numărului de angajaţi trebuie să fie ultima soluţie la orice societate“.

Managerul companiei Felvio, Claudiu Nicoliţă, a precizat că ia în calcul reducerea de personal, chiar dacă această măsură „este ultima la care ne gândim. Suntem nevoiţi să reducem personalul pentru că statul român nu ne ajută cu nimic să ne redresăm, dobânzile bancare sunt duble, iar euro a crescut foarte mult“.

Specialiştii dezaprobă reducerea bugetelor de marketing

 

Reducerea bugetelor de marketing poate aduce dezavantaje firmei pe termen mediu şi lung, spun specialiştii din domeniu. „Costurile de marketing ar trebui chiar să crească în această perioadă. Când îţi blochezi fluxul de informaţie, pierzi pe o perioadă mai lungă de timp decât pe trei-patru luni. Dacă firma nu-şi mai face reclamă şi publicitate, atunci produsele nu mai sunt cunoscute de clienţi, dar nici ofertele firmei nu mai pot ajunge la aceştia“, a precizat Raluca Mihai, director de vânzări la compania New Age Advertising.

La conferinţa intitulată „Industria de marketing şi comunicare şi criza economică“, organizată în Capitală, înainte de sărbătorile de iarnă, specialiştii români şi străini din marketing au sfătuit firmele să nu reducă bugetele legate de imagine, ci să folosească la maximum ceea ce au acum.

„A tăia din bugete echivalează cu răspunsul «nu am nici o soluţie!»“, a menţionat, la conferinţa amintită, Nick Baum, vicepreşedintele companiei TBWA Europe. Baum a adăugat că menţinerea bugetelor de marketing se traduce prin menţinerea vânzărilor, a imaginii companiei şi a brandurilor acesteia.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

31 COMENTARII