Acciza a mărit preţul carburanţilor



Noii carburanţi Euro 5, comercializaţi obligatoriu începând cu 1 ianuarie, nu vor face gaură în buzunarul şoferilor. Preţul unui litru de benzină, de exemplu, a crescut la pompă cu aproximativ 20 de bani.

Benzinăriile erau pline pe 30 şi 31 decembrie de şoferi dornici să apuce să facă plinul la maşină la vechile preţuri. Anunţata scumpire a carburanţilor cauzată de creşterea accizei şi de norma Euro 5 i-a speriat pe conducătorii auto, care doar se obişnuiseră cu preţuri mai mici la benzină şi motorină datorate scăderii valorii barilului de petrol la nivel mondial. Realitatea a demonstrat însă că teama nu a fost justificată. GdS a făcut ieri un tur al principalelor benzinării din Craiova şi a constatat că preţurile au crescut în medie cu 18 bani pe litru. La Petrom, litrul de benzină Premium 95 costă în jur de 2,9 lei, Top Premium 99 nu exista la vânzare (cel puţin la benzinăriile unde am fost noi), motorina Euro Diesel 5 – 3,26 lei, iar litrul de motorină Top Nordic Diesel – 3,39 lei. Staţiile OMV şi PetromV comercializau benzina Carrera 95 cu 3,07 lei pe litru, Carrera 100 cu 3,7 lei, motorina Sprint Diesel, 3,44 lei, iar motorina Alpin Diesel, cu 3,7 lei. Reprezentanţii Petrom susţin că mărirea preţului carburanţilor nu este cauzată de introducerea normei Euro 5, ci de creşterea accizelor şi a taxelor. „Trei sunt motivele pentru care au crescut preţurile. Primul este creşterea accizelor exprimate în euro pentru alinierea la normele europene, al doilea este calcularea accizei la cursul euro din 31 octombrie 2008, care a fost mai mare decât cel din 2007. Al treilea motiv este creşterea altor taxe cum ar fi cele pentru fondurile speciale. Per ansamblu, benzinele Petrom au crescut cu 18 bani pe litru, motorinele de iarnă, cu 16 bani, iar motorina Euro Diesel 5, cu 11 bani. Creşterea s-a aplicat la preţurile de referinţă, la pompă preţul putând varia cu 5% în plus sau minus“, au precizat pentru GdS reprezentanţii Petrom. Creşteri de preţ s-au înregistrat şi la Rompetrol. Benzina Efix 95 costă de la 1 ianuarie 3,08 lei, iar motorina Super Diesel, 3,52 lei litrul. Acestea sunt singurele sortimente de carburanţi comercializate de Rompetrol. „Aşteptăm să vină şi celelalte“, au spus angajaţii unei staţii Rompetrol.

 

Cine (nu) ne păzeşte benzina


După cum se observă la un calcul sumar, lucru recunoscut chiar de reprezentanţii Petrom, trecerea obligatorie la Euro 5 nu scoate nici un ban în plus din buzunarul şoferului. Ceea ce plătim în plus sunt doar taxele şi accizele majorate. Ciudat, nu? Cum se face că marii producători nu adaugă nimic în preţul final al carburantului, atâta timp cât s-au lăudat că au făcut investiţii mari pentru a obţine carburant care să respecte normele de poluare stabilite de Uniunea Europeană? Cum îşi recuperează aceşti bani? Punem această întrebare nu pentru că le ducem grija, ci pentru că există temerea că, de fapt, la pompă cumpărăm tot carburant Euro 4. Legislaţia care reglementează acest domeniu este permisivă. Directiva Parlamentului European nr. 98/70/EC a fost transpusă în legislaţia românească prin Hotărârea de Guvern nr. 689/2004. Aceasta a fost modificată în 2006 prin HG nr.15, hotărâre care stabileşte cine face controalele în benzinării pentru a stabili calitatea carburanţilor.

„Ministerul Economiei şi Comerţului este autoritatea responsabilă pentru monitorizarea calităţii benzinei şi motorinei“, se arată în articolul 5 al HG nr.15/2006. Câteva paragrafe mai departe sunt exemplificate şi organismele care pot face testele de calitate: „laboratoare de încercări, organisme de certificare sau de inspecţie, independente, recunoscute de MEC“. Nici sancţiunile nu au menirea de a-i speria pe eventualii comercianţi de carburanţi neconformi cu standardul Euro 5. Amenzile sunt de maximum 15.000 de lei şi se aplică de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului.



Comenteaza acum

6 Comentarii

  1. :( said:

    mda..cine sa-i verifice la noi,in cel mai rau caz scot plicul..mai bine ne-ar conduce direct europenii dar macar sa ne verifice tot ei.

  2. Nu ne trebuie Euro 5 said:

    Haideti sa fim seriosi, cate masini au Euro 5 in RO ? Cateva ? Acest tip de combustibil ar trebui sa existe preferential, nu obligatoriu la toata lumea. Iar autoritatile NU ar trebui sa se grabeasca in a respecta normativele europene atunci cand cresc preturile, ci sa se ocupe de reabilitarea retelelor rutiere de exemplu. Sau ce facem, dam cu hibridele prin gropi si mergem cu ele pe maidane sau drumuri forestiere ?

  3. .. said:

    chiar daca nu are masina euro5 tot polueaza mai putin cu benzina asta fiindca de la inceput contine mai putine deci si din motor ies mai putine noxe.oricum la noi nu e cifra octainca indicata si norma euro asa ca pt a avea euro4 iti bagi euro5 cu speranta sa fii pe aproape macar:)

  4. niko said:

    Productia de benzina Euro 5 inseamna continut de sulf in concentratie mai mica de 10 ppm.Deşi este mai ecologic, conţinând doar o cincime din cantitatea de sulf faţă de benzina Euro 4, carburantul Euro 5 nu este şi mai puternic.Inlocuirea standardelor Euro 4 cu standardele Euro 5 este obligatorie potrivit normelor europene. Deja unele tari precum Austria sau Ungaria au adoptat aceste standarde obligatorii pentru toate tarile membre ale Uniunii Europene.

  5. elena said:

    cum este posibil asa ceva?in unele tari pretul carburantilor a scazut,dar la noi este pe dos…tare ciuday

  6. boculetz said:

    acciza e de fapt un furt facut de guvern din buzunarele cetatenilor

Alte stiri

12 martie 2019

Gorj: I-au sustras motorina din rezervorul maşinii

Un bărbat, de 47 de ani, din Brăneşti, Gorj, nu a mai putut ieri să plece la serviciu, pentru că hoţii îi furaseră motorina din rezervorul maşinii şi acumulatorul auto. Prejudiciul a fost stabilit la 700 de lei. Din cercetările

Sumarul ediției de luni, 5 ianuarie 2009

Actualitate

» Fiul jurnalistului Sorin Rosca Stanescu s-a sinucis
» Tarifele RCA au crescut cu 10-30%
» Autorităţile de sănătate publică vor fi reorganizate ca direcţii de sănătate
» Angajaţii de la stat care cumulează pensia cu salariul trebuie să decidă în 15 zile la care renunţă
» Românii pot obţine paşapoarte electronice
» Craiova explozivă
» A început „măcelul“ la Alro
» Războiul gazelor
» La Mulţi Ani de negură!

Local

» Scurte ştiri
» Tineri răniţi într-un grav accident
» Cal salvat de pompieri
» Poleiul face victime
» Scurte stiri
» Noi restricţii pentru fumători
» Româncă rănită în Fâşia Gaza
» Sistemul local de burse de merit, modificat
» Acciza a mărit preţul carburanţilor
» Omorâţi în taxi
» Revelion cu peripeţii la Salvare
» Sârbă guvernamentală pe muzica lui Băsescu
» Ordonanţa pentru sancţionarea discriminării este neconstituţională
» Datoriile către magistraţi, amânate după 31 martie

Dolj

» Un nou dosar pentru doljeanul Cioroianu

Sport

» Memorialul „Florin Berceanu“, la primele confruntări
» Pandurii, între ştiinţa jocului şi tehnologie
» Ion Crăciunescu: Sunt lucruri grave în fotbalul românesc
» Scurte ştiri
» Adriano a fost amendat cu 150.000 de euro
» Zenga are încredere în potenţialul Cataniei
» Mutu, printre protagonişti
» Chelsea s-a făcut de râs în Cupa Angliei
» Atlete bulgare, suspendate
» Pau Gasol, cel mai bun baschetbalist european
» Kawasaki se retrage din Moto GP
» Murray s-a impus la Abu Dhabi
» Handbalistele de la SCM, din nou la lucru
» România, codaşă
» Moses i-a luat centura lui Kobori
» Niculescu, învinsă de Pironkova
» Raluca Dumitraşcu, în Top 10
» Kovacs şi-a început mandatul
» Raliul Dakar a debutat în forţă

Bani & Afaceri

» Demisia, momentul schimbării
» Început de an cu concedieri
» Maximum 4.000 de lei pentru creşterea copilului
» Scad contribuţiile angajaţilor
» Doljchim, prima victimă în cazul gazului rusesc?

Opinii

» Ce nu va fi în 2009
» Din dorinţele unui 2009 european

Top