14 C
Craiova
joi, 18 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalAnul electoral îi îmbogăţeşte pe specialiştii în comunicare

Anul electoral îi îmbogăţeşte pe specialiştii în comunicare

Anul electoral 2008 va ridica afacerile PR-ului politic. Pe acest segment se înregistrează un deficit de specialişti. Candidaţii independenţi pot deveni clienţi ai agenţiilor de PR.

 

Piaţa românească de public relations va avansa anul acesta cu 20-30 de procente, la o valoare de peste 25 de milioane de euro, pe fondul efectelor integrării europene şi al alegerilor parlamentare şi locale.

„În 2008, putem să vorbim de creştere, având în vedere că este an electoral, iar PR-ul politic poate contribui în mare măsură, dar şi pentru faptul că efectele integrării europene ar trebui să se vadă începând cu 2008“, a declarat Alina Stanciu, business director la Ogilvy PR.

Potrivit Elenei Olteanu, manager al agenţiei 4 ACE, campania electorală pentru alegerile locale şi parlamentare de anul acesta, precum şi apropierea campaniei electorale de anul viitor vor contribui la dinamica segmentului de PR, în special a celui de PR politic. În cazul adoptării votului uninominal, piaţa de PR va simţi o creştere importantă datorită candidaţilor independenţi, şi nu numai, care vor fi potenţialii clienţi ai agenţiilor.

„Votul uninominal complică spaţiul public şi toate campaniile electorale. Apar actori noi şi apar segmentări mai detaliate ale publicului-ţintă. Se comunică mai mult şi va fi din ce în ce mai greu să te diferenţiezi între celelalte voci (candidaţi). Pentru candidaţii independenţi, există o provocare suplimentară: trebuie să se distanţeze de performanţele în general penibile pe care le-au avut «independenţii» până acum“, a declarat Bogdan Theodor Olteanu, PR director la Millenium Communications.

Cererea de competenţe de comunicare va creşte, ceea ce reprezintă o şansă mare pentru PR-ul electoral, însă, ca şi pe celelalte sectoare ale PR-ului, există un deficit de specialişti.

„Dacă până acum cei mai mari contractori de consultanţi erau partidele mari (PD, PNL, PSD – în ordine alfabetică), ne putem aştepta ca şi «independenţii» să devină clienţi importanţi. Din păcate (pentru PR-işti), mă tem că în acest domeniu există cel mai mare deficit de consultanţi bine pregătiţi“, a declarat reprezentantul Millenium Communications.

Investiţiile străine ridică şi ele PR-ul

Avansul economic, creşterea mediului investiţional, dar şi apariţia unor noi jucători sunt alţi factori care vor influenţa creşterea afacerilor firmelor de PR care activează în România.

„Creşterea economică estimată pentru 2008, intrarea pe piaţă a altor jucători, atât în PR, cât şi în alte domenii de activitate, dezvoltarea companiilor intrate pe piaţa din România în 2007 şi implicit stabilirea unor strategii de comunicare integrate vor fi factorii care vor determina o astfel de evoluţie a pieţei de profil în 2008“, a spus Elena Olteanu, manager la 4ACE.

Potrivit PR managerului de la Millenium Communications, intrarea investitorilor străini într-o categorie creşte concurenţa. Comunicarea este un diferenţiator esenţial şi toată lumea apelează la agenţii. Faptul că într-o piaţă apare cineva care comunică (mai mult, mai bine) pune presiune pe oricine se află în acelaşi segment. Algoritmul este valabil nu numai pentru pieţele emergente, ci şi pentru cele cu tradiţie (piaţa berii, de exemplu). Dacă o singură firmă importantă creşte sensibil bugetul alocat comunicării, toţi concurenţii direcţi sunt obligaţi să răspundă.

Multinaţionalele conştientizează importanţa PR-ului

Companiile multinaţionale care activează sau care intră pe piaţa românească înţeleg necesitatea unei campanii de comunicare şi alocă bugete substanţiale pentru susţinerea lor.

„Companiile multinaţionale vin de obicei cu un know-how în ceea ce priveşte comunicarea. Dacă strategia de comunicare este stabilită de la centru, atunci campaniile desfăşurate la nivel local trebuie să urmeze linia generală, urmată de headquarter. Cu toate acestea, specificul local şi creativitatea agenţiei sunt mereu apreciate atunci când este vorba de proiecte promiţătoare. Companiile multinaţionale înţeleg, în general, beneficiile campaniilor de comunicare integrate şi sunt dispuse să investească în acestea“, a declarat Elena Olteanu.

Referitor la companiile româneşti, acestea se împart în două categorii în privinţa comportamentului referitor la managementul imaginii. „Sunt companiile care au o mentalitate vestică şi care sunt foarte deschise la implementarea unor strategii complexe şi companii care nu pot încă aprecia beneficiile PR-ului. Cu toate acestea, suntem foarte încrezători că din ce în ce mai multe companii vor face trecerea dinspre cea de-a doua categorie spre prima, ca urmare a maturizării tuturor pieţelor şi a influenţei europene“, a adăugat managerul de la 4 ACE.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

1 COMENTARIU