13.1 C
Craiova
joi, 25 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalOltenii fentează taxa de primă înmatriculare

Oltenii fentează taxa de primă înmatriculare

Tot mai mulţi doljeni îşi înmatriculeză maşinile la mâna a doua în Bulgaria, reuşind astfel să „ocolească“ taxa de primă înmatriculare, care de multe ori depăşeşte valoarea autoturismului.

 

 

 

În ultimul timp, pe străzile din Dolj şi din Craiova şi-au făcut apariţia o mulţime de automobile cu numere bulgăreşti. O evidenţă a maşinilor înmatriculate în Bulgaria care circulă în judeţ nu există, însă poliţiştii de la Rutieră estimează că sunt peste 1.000, numărul acestora fiind în continuă creştere. Reţeta pentru a scăpa de taxa de primă înmatriculare, care în cazul unor autovehicule ajunge şi la 4.000 de euro, este destul de simplă. Cel care vrea să-şi cumpere o maşină merge în Germania sau Olanda şi îşi achiziţionează un autoturism second hand. De acolo merge direct în Bulgaria, unde cu o taxă de aproximativ 200 de euro îşi înmatriculează maşina pe numele unui cetăţean bulgar. Românul ia de la notar o procură prin care este împuternicit de „proprietar“ să circule cu maşina, îşi face revizia tehnică anuală, scoate cartea verde a maşinii şi poate intra cu ea în ţară. Autoturismul său va avea însă numere de Bulgaria. Există şi posibilitatea achiziţionării maşinii second dorite din Bulgaria, unde preţurile sunt mai mici ca în România, după care se urmează aceeaşi schemă. Toată afacerea costă în jur de 400 de euro. „Comisionul“ bulgarului pe numele căruia este înmatriculată maşina este între 200 şi 400 de leva, adică între aproximativ 100 şi 200 de euro. La acesta se adaugă asigurarea, înmatricularea şi revizia tehnică, împreună costând aproximativ 200 de euro. Taxele obligatorii, cum ar fi impozitul, se vor plăti apoi anual în Bulgaria.

 

Riscuri

 

În toată această procedură există şi riscuri, pentru că procura emisă de notarul bulgar nu atestă calitatea de proprietar a românului, ci numai dreptul de folosinţă. Conform conducerii Serviciului Public Comunitar Regim Permise şi Înmatriculări din cadrul Prefecturii Dolj, proprietarul din acte al maşinii, cetăţeanul bulgar, poate radia din circulaţie autoturismul respectiv, caz în care românul ar fi în situaţia de a circula pe drumurile publice cu o maşină neînmatriculată. De asemenea, există posibilitatea ca bulgarul să pună gaj automobilul pentru un împrumut, iar dacă nu îl plăteşte, banca respectivă va ridica maşina pentru a-şi recupera banii.

Totuşi, chiar dacă există şi unele riscuri, unii doljeni preferă să-şi înmatriculeze maşinile la vecini, decât să plătească taxa de primă înmatriculare. „O să îmi iau săptămâna aceasta un Golf III sau un Opel, care costă în Bulgaria între 2.000 şi 3.000 de euro cu toate actele şi înmatricularea. Dacă ar fi să înmatriculez maşina la noi, ar trebui să mai dau vreo 2.500 de euro şi nu am făcut nimic“, a explicat T.M., un craiovean care urmează să-şi cumpere autoturismul second din Bulgaria.

 

Afacere de succes

 

Pentru a scăpa de eventualele neplăceri, clienţii doritori de maşini second pentru care să nu mai scoată din buzunar şi taxa de primă înmatriculare pot apela la firme specializate. Cererea mare de maşini la mâna a doua a determinat dezvoltarea pieţei de profil în ţara vecină. Mai mulţi români şi bulgari şi-au înfiinţat firme în zona de sud a Bulgariei pentru a presta astfel de servicii. Aceste societăţi se ocupă de toate actele necesare înmatriculării unui automobil la mâna a doua, în schimbul unui comision cuprins între 300 şi 700 de euro, oferind chiar şi garanţii. Pe internet se pot întâlni sute de anunţuri de genul: „Societate cu sediul în Bulgaria înmatriculează autovehicule din orice an, orice model, din orice ţară; se asigură procură pe termen nelimitat. Preţ – 300 de euro“. Unele firme se laudă, în schimbul unei sume mai piperate, de până la 700 de euro, cu înmatricularea rapidă, în maximum 72 de ore, cu garanţii şi facturi.

 

Taxa care sperie românii

 

Guvernul a modificat nivelul taxei de primă înmatriculare pentru a fi în acord cu legislaţia europeană, modalitatea de calcul urmând să fie schimbată la sfârşitul acestei luni.

Potrivit ultimelor modificări, valoarea taxei auto va creşte chiar şi de aproape trei ori în cazul maşinilor noi, urmând să scadă proporţional cu vechimea, în cazul autovehiculelor cu aceeaşi cilindree şi încadrate în aceeaşi normă de poluare Euro. Nivelul taxei de primă înmatriculare se va calcula în funcţie de durata de viaţă a maşinii. Pe măsură ce vârsta maşinii creşte, nivelul taxei începe să scadă, putând ajunge să se reducă şi cu 75%. Motivul ar fi că maşinile noi au o durată de funcţionare mai mare decât cele mai vechi, poluând mai mult. De exemplu, dacă taxa actuală pentru o maşină nouă cu Euro 4 şi cu cilindree de 1.400-1.600 cmc este puţin peste 100 de euro, în noua formulă pe care executivul o propune Comisiei, aceasta creşte până la mai mult de 400 de euro. Taxa scade odată cu vechimea maşinii, ajungând ca acelaşi automobil, dar vechi de doi ani, să fie taxat cu o sumă cu 15% mai mică.

 

Rable

Conform unui comunicat al Registrului Auto Român, mai mult de jumătate din cele aproape 76 de mii de vehicule verificate în trafic în 2007 au fost neconforme din punct de vedere tehnic. Inspectorii RAR au verificat 75.721 de vehicule în toată ţara şi au stabilit că 62,2 la sută din acestea sunt neconforme din punct de vedere tehnic.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

25 COMENTARII