5.3 C
Craiova
vineri, 19 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalMinciunele de miliarde la podul de la Bâlta

Minciunele de miliarde la podul de la Bâlta

Nepăsarea autorităţilor judeţene nu are margini când vine vorba de cheltuirea banului public. Câteva lucrări abonate la bugetul consiliului judeţean sunt tergiversate de câţiva ani de administraţie, în timp ce valoarea acestora a crescut de câteva ori.

Lista lucrărilor începute pe vremea când clientela bugetului judeţean era formată din „prieteni“ a fost deschisă de amenajarea Drumului 606 C Secu-Argetoaia pe trei tronsoane, câştigată de firma lui Victor Bică, la care acţionar era, la un moment dat, şi fostul preşedinte al Consiliului Judeţean (CJ), Ion Voiculescu. Timp de câţiva ani, firma General Comi a fost aprovizionată de consiliu cu bani publici ca dintr-un sac fără fund. A trebuit să treacă nişte ani şi peste 30 de miliarde să umple vistieria societăţii pentru ca, la presiunea mass-media, autorităţile judeţene să rezilieze contractul. Deşi antreprenorul nu a finalizat nici până azi lucrarea, iar ce s-a executat a fost de calitate îndoielnică, aşa cum se arată în rapoartele CJ, nimeni nu a fost tras la răspundere pentru paguba produsă bugetului.

Următoarea lucrare aflată de câţiva ani în conservare, dar şi în plată este reabilitarea drumului Filiaşi-Melineşti, a cărui valoare a crescut din 1999, de când s-a început modernizarea, de şase ori. Un kilometru de drum a ajuns să coste între timp zece miliarde de lei vechi. În plus, deşi în acest an autorităţile au alocat toţi banii pentru terminarea obiectivului, la sfârşitul anului, 40 de miliarde din creditul contractat de CJ vor fi realocatei pentru că subcontractantul actual, Bistrisat, nu a reuşit să cheltuiască suma.

„Podul de piatră s-a dărâmat, a venit apa şi l-a luat“

Efortul autorităţilor de a da cu bani în dreapta şi în stânga, deşi lucrările executate au fost cu probleme, a culminat cu podul peste Jiu de la Bâlta-Filiaşi, a cărui construcţie pare mai degrabă desprinsă din legenda meşterului Manole. Licitaţia pentru construcţia podului a fost adjudecată în noiembrie 2004, la 22 de miliarde de lei vechi fără TVA, cu termen de execuţie 15 luni. Au trecut trei ani de „eforturi susţinute“ ale autorităţilor, timp în care valoarea lucrării s-a dublat şi podul se află, potrivit vicelui CJ pe probleme tehnice Victor Odolbaşa, „într-un stadiu nu prea avansat“.

Mai mult, din declaraţiile lui Odolbaşa reiese faptul că în această vară, când vremea a fost numai bună pentru construcţii, încă se lucra la proiectul tehnic al podului, proiectarea fiind una din principalele cauze ale întârzierilor. Altă problemă au fost inundaţiile, digurile care protejau lucrarea de apele Jiului fiind distruse de trei ori până acum de apele umflate ale râului. „Toată vara au lucrat la soluţii tehnice. Acum sunt la stadiul de suprastructură şi sudurile necesare nu se pot face la temperaturi joase. Acum două săptămâni a venit iar Jiul şi a luat pentru a treia oară digurile care permiteau continuarea lucrărilor“, a spus Odolbaşa.

Proiectul modificat, gata iarna trecută

Varianta vicelui nu e susţinută şi de proiectant, firma craioveană ROBRICONS. Directorul Cornel Rădulescu a declarat că proiectul a fost gata în timp util, însă s-a cerut schimbarea soluţiei din document de către constructor, firma TCIF. Varianta finală a fost gata în noiembrie anul trecut, ceea ce înseamnă că antreprenorul TCIF a avut câteva luni la dispoziţie pentru a scoate lucrarea din amorţire. „Noi am dat o tehnologie de sudare, dar constructorul, neavând posibilitatea să execute sudurile aşa cum erau în proiect, ne-a cerut schimbarea soluţiei. Nu eram obligaţi să facem asta, însă am dat aceste modificări la sfârşitul anului trecut“, a spus Cornel Rădulescu.

Menţionăm că, deşi am încercat pe parcursul zilei de ieri să contactăm reprezentanţii TCIF pentru un punct de vedere cu privire la acest subiect, până la încheierea ediţiei nu am primit nici un răspuns din partea acestora.

Varianta Chiată, cosmetizată cu „optimism“

„Minciunelele“ presărate în povestea podului de la Bâlta nu se încheie însă aici. GdS a cerut în urmă cu două săptămâni informaţii referitoare la stadiul podului de la Bâlta şi la sumele cheltuite până în prezent, însă răspunsul dat de directorul Direcţiei Tehnice din CJ, Valentin Chiată, nu se potriveşte deloc cu cel al şefului său pe linie directă, Victor Odolbaşa. Redăm mai jos răspunsul directorului Chiată: „Stadiul lucrărilor: 1. Terasamente: mal stâng (rampe de acces şi drum de legătură) executat 95%, drum de legătură din insulă – executat 100%, mal drept (rampă de acces şi drum de legătură) – executat 70%. 2. Consolidări maluri: mal stâng (gabioane) – executat 75%, mal drept – executat 50%. 3. Infrastructură pod: culee – executat 100%, pile – executat 100%. 4. Suprastructură oţel: mal stâng – montat grinzi – executat 100%, elemente carosabile pregătite pentru montaj executate 100%, urmând a se monta, mal drept: grinzi executate şi pregătite pentru montaj 100%, urmând a se monta, elemente carosabile pregătite pentru montaj – executate 50%“. Tot din răspunsul directorului Chiată aflăm că s-au decontat până acum pentru lucrare peste 32 de miliarde din valoarea totală de 42 de miliarde, ceea ce înseamnă că podul ar trebui să fie în stadiu terminal.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

1 COMENTARIU