13.4 C
Craiova
joi, 25 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljDascălii doljeni au ratat şcolile europene

Dascălii doljeni au ratat şcolile europene

Zeci de dascăli doljeni au ratat şansa de a preda cursuri de limbă, cultură şi civilizaţie română în şcolile din Italia şi Spania deoarece acest proiect al Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului nu a fost promovat şi în mediul rural, acolo unde nu există acces la internet, iar informaţiile ajung cu greu.

În urma articolului „Dascăli la catedrele UE“ publicat în cotidianul Gazeta de Sud din 16 august 2007, zeci de profesori şi familii ale acestora care au emigrat în Spania sau Italia au sunat ori au venit la redacţie pentru a cere informaţii despre acest proiect. Singura modalitate de a afla mai multe informaţii despre modalităţile de înscriere a fost site-ul Ministerului Educaţiei, dar majoritatea dascălilor erau din mediul rural şi nu au avut acces la internet. Degeaba au sunat la Inspectoratul Şcolar Judeţean Dolj şi la sindicatele doljene. Nimeni nu a putut să le ofere nici o informaţie. „Nu înţeleg de ce nimeni nu poate să ne spună nimic. Cei de la inspectorat spun că ei nu ştiu de acest proiect, cei de la sindicate ridică din umeri şi toţi ne trimit la Bucureşti sau la site-ul ministerului, dar eu stau la ţară şi nu am internet. Am auzit ceva la televizor, am citit în ziar şi mi se pare normal să sun pentru informaţii la inspectorat, că doar nu o să mă duc până la Bucureşti ca să întreb ce acte îmi trebuie. Vreau să mă înscriu la concurs pentru că eu am lucrat câţiva ani în Italia şi ştiu cum e acolo. Copiii români au nevoie de o legătură cu ţara lor, iar profesorii care lucrează acolo în alte domenii au ocazia să îşi facă meseria“, a spus Porumbiţa Marinescu, o profesoară din Craiova.

Alte persoane au fost interesate de acest proiect pentru copiii lor plecaţi la muncă în Spania. „Am ambii copii plecaţi în Spania şi amândoi sunt profesori. Nimeni nu îmi poate spune ce este cu acest proiect, iar eu nu ştiu să folosesc calculatorul. Am sunat la inspectorat, la sindicate, la minister, unde nu răspunde nimeni. Nici cei de la consulat nu ştiu nimic şi i-au trimis pe copiii mei să se intereseze la minister. Este păcat că o idee aşa de bună nu este promovată“, a spus Ioana Ghenoiu, o pensionară din Craiova.

 

ISJ Dolj nu a fost implicat în proiect

 

MECT a iniţiat un proiect-pilot de promovare a specificului naţional în zonele unde sunt comunităţi importante de români care doresc să îşi păstreze limba şi tradiţiile. Proiectul va începe în Spania şi Italia prin cursuri de limbă, cultură şi civilizaţie română, care vor fi predate de profesori români, ministerul creând aici 32 de norme didactice întregi. Aceşti profesori va trebui să predea limba română, istoria şi geografia României în două ore pe săptămână. Norma didactică maximă a unui profesor va fi de 18 ore pe săptămână, plătite cu 25-30 de euro pe oră, acesta primind lunar 2.196 de euro. Sunt asigurate cheltuielile pentru transport internaţional, România – Italia, România – Spania, tur-retur, o dată pe an. Cazarea şi masa vor fi suportate din banii proprii. Ministerul nu a implicat în acest proiect şi inspectoratele judeţene, singura sursă de informare rămânând internetul şi mass-media. „Noi nu am fost cooptaţi în acest proiect care a aparţinut ministerului. Am văzut şi eu pe site şi am citit în presă, nu am avut cum să îi ajutăm pentru că dosarele nu s-au depus la noi şi tot ce am putut face a fost să îi trimitem la Bucureşti“, a explicat prof. Alexandru Gîdăr, inspector general adjunct al Inspectoratului Şcolar Judeţean (ISJ) Dolj

 

Dezinformaţi şi la înscriere

 

Informaţiile de la minister au ajuns cu greu şi la dascălii care s-au încris la concurs, deoarece o parte dintre aceştia nu au avut dosarul complet. Mai mult de 100 de profesori care au dorit să predea în Spania şi Italia au fost respinşi pentru că nu au avut la dosar copii legalizate după diploma de bacalaureat. Deşi documentul era prevăzut în metodologia de concurs publicată pe site-ul Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului (MECT), o parte dintre profesori au fost înştiinţaţi atunci când s-au interesat de actele necesare înscrierii că aceasta nu este absolut necesară. 139 de persoane au fost respinse după evaluarea dosarelor depuse la Institutul Limbii Române, 102 dintre acestea neavând copii legalizate dupa diploma de bacalaureat. 172 de profesori au fost admişi la interviu, iar între 27 august şi 5 septembrie se vor desfăşura interviurile de la ambasadele şi consulatele generale ale României în cele două ţări, cu profesorii înscrişi acolo.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

4 COMENTARII