14.5 C
Craiova
vineri, 29 martie, 2024
Știri de ultima orăLocalBugetul României se bazează pe taxele indirecte

Bugetul României se bazează pe taxele indirecte

România se bazează, în principal, pe veniturile colectate din taxele indirecte sau pe consum (TVA, accize, taxe vamale) şi mai puţin pe cele directe (venit şi profit), la care sunt aplicate cele mai reduse cote din UE, tendinţă întâlnită în majoritatea statelor noi membre UE.

Potrivit raportului „Tendinţele impozitării în UE“, ediţia 2007, guvernele care adoptă strategia de a muta povara fiscală pe impozite indirecte sunt motivate de raţiuni electorale întrucât aceste impozite sunt mai puţin “vizibile” pentru contribuabili, însemnând că sunt percepute ca fiind mai uşor de suportat.

Tendinţa de a pune accentul pe taxarea indirectă este o caracteristică a celor zece state care au aderat la Uniune în 2004, respectiv a celor două integrate în 2007: România şi Bulgaria. Altă observaţie a experţilor europeni este că şi procentul veniturilor fiscale în Produsul Intern Brut este, de obicei, mai redus în noile state membre decât în UE-15. În timp ce Suedia şi Danemarca reuşesc să colecteze venituri care reprezintă peste 50% din PIB, conducând în clasament, statele nou-intrate abia ating media UE-27, de 36,9% din PIB, opt dintre acestea având chiar mai puţin de 35% din media UE-27.

 

Codaşa clasamentului

 

România se clasează chiar pe ultimul loc, între cele 27 de state membre ale Uniunii Europene, ca pondere a veniturilor din taxe şi impozite în PIB, de numai 28%, cu 9,4% sub media europeană, în condiţiile în care nivelul de taxare este, de asemenea, cel mai scăzut din UE, potrivit studiului Eurostat care evaluează nivelul veniturilor şi structura acestora în ţările UE, pe baza datelor de până în 2005, ultimul an pentru care sunt disponibile informaţii complete. Pe ultimele locuri, alături de România, se mai află cu ponderi similare, două state baltice: Lituania şi Letonia.

 

România se bazează pe taxele indirecte

 

Pe lângă diferenţele în capacitatea de a colecta venituri, statele membre noi se diferenţiază de cele vechi şi din punctul de vedere al structurii veniturilor. România se bazează în cea mai mare măsură pe taxele indirecte, fiind pe locul trei în Uniune, ca pondere în PIB a sumelor atrase din aceste impozite, după Bulgaria şi Cipru.

Taxele indirecte asigură 46,3% din totalul veniturilor bugetului României, comparativ cu media UE-27 în 2005, de 39,1% în total venituri. Taxele directe şi contribuţiile sociale aduc doar 19,1%, respectiv 34,6%. Spre exemplu, nivelul colectării din TVA a plasat România pe locul al doilea între ţările membre, cu 29%. Potrivit raportului, rata de colectare în România a rămas stabilă în ultimii cinci ani, înregistrând doar oscilaţii modeste.

Taxele indirecte reprezintă principala sursă de formare a veniturilor în majoritatea statelor noi membre, în timp ce UE-15 se bazează, mai degrabă, pe impozitele directe. Studiul remarcă faptul că în statele vechi există un relativ echilibru între cele trei surse de venituri (impozite indirecte, directe şi contribuţii sociale) şi pune această deosebire a provenienţei veniturilor, faţă de UE-12, pe seama impozitării scăzute a muncii şi a capitalului în ţările membre noi.

 

Impozitul pe venit, cel mai scăzut din UE

 

Nivelul scăzut al taxelor directe în România (venit, profit, capital) are ca efect şi colectarea într-o proporţie redusă în PIB a veniturilor din aceste impozite, apreciază studiul. Impozitul pe venit din România este cel mai scăzut din întreaga Uniune, alături de cele din Slovacia (19%) şi Estonia (23%). La polul opus se plasează şapte ţări UE care impozitează venitul cu peste 50%, pe primele locuri fiind Danemarca şi Suedia. De altfel, şi impozitul pe profit înregistrează unul dintre cele mai scăzute niveluri, clasându-se ca a treia cotă între ţările UE, după Bulgaria (10%), Cipru (10%) şi Irlanda (12,5%), în timp ce Germania, Italia şi Malta au cote de impozit al profitului de peste 35%.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS