13.4 C
Craiova
joi, 25 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalTaximetriştii nu pun preţ pe asigurarea pasagerilor

Taximetriştii nu pun preţ pe asigurarea pasagerilor

Asigurarea ta, ca pasager într-un taxi, poate fi inutilă chiar dacă este garantată prin lege. În caz de accident, poliţa de asigurare nu acoperă decât o mică parte din costurile de spitalizare.

De vină este chiar legea care, deşi îi obligă pe taximetrişti să încheie asigurări, nu prevede şi un cuantum minim al valorii acesteia. Operatorii sau taximetriştii independenţi profită de lacunele legislative pentru a economisi bani şi încheie, în general, poliţe de valori mici pentru pasageri. Asiguratorii oferă însă şi asigurări de valori mari, care să acopere eventualele costuri de spitalizare sau de compensare a daunelor materiale. Cu cât o poliţă cuprinde mai multe situaţii potenţial periculoase, cu atât este mai scumpă. Legea nr. 38/2003 privind transportul în regim de taxi şi de închiriere prevede asigurarea obligatorie a pasagerilor şi a bagajelor acestora, însă nu face precizări despre ce trebuie să cuprindă această asigurare. Legiuitorul nu a prevăzut o valoare minimă pentru acest tip de asigurare. Asigurarea pasagerilor este obligatorie pentru operatorii şi taximetriştii independenţi dacă vor să obţină licenţa de execuţie. Poliţele de asigurare a pasagerilor sunt verificate anual de Autoritatea Rutieră Română (ARR), o dată cu reînnoirea autorizaţiei de funcţionare, însă ARR nu impune o valoare minimă sau un grad minim de acoperire a acestei poliţe, astfel încât pasagerii să fie asiguraţi în cât mai multe, dacă nu toate situaţiile.

Lacuna legii pune în pericol pasagerii

Dacă pentru un Logan pe taxi, proprietarul plăteşte 140 de lei pentru asigurarea Casco, pentru asigurarea pasagerilor şi a bagajelor, taximetriştii scot din buzunar mai puţin de 200.000 de lei vechi. În funcţie de societatea la care este încheiată, această asigurare poate fi şi 5 lei şi nu reprezintă o încălcare a legii, chiar dacă gradul ei de acoperire este minim. Cu menţiunea că, pentru asigurator, poliţa plătită de taximetrişti pentru pasageri este facultativă, la o asigurare de 200.000 de lei vechi, despăgubirile se ridică la aproximativ 20 de milioane de lei vechi, conform conducerii Asirom Craiova, o societate care a ales să încheie astfel de poliţe de asigurare.
Cei care călătoresc cu taxiurile ar trebui să ştie însă că beneficiază de despagubiri în caz de accident doar în condiţiile în care daunele sunt acoperite de poliţa de asigurare. În caz contrar, compania de asigurări va refuza să plătească despăgubiri pentru daunele înregistrate în urma accidentului. „Anul trecut, un coleg a avut un accident în care pasagerii au fost răniţi. A fost nevoie ca, după accident, să dea în judecată compania de asigurări pentru că nu voia să plătească“, a povestit Claudiu Mădălin Gârcoveanu, taximetrist.
Reprezentanţii taximetriştilor spun că asiguratorii mai practică şi o politică de tergiversare a plăţii despăgubirilor. „Nu mă miră că refuză să plătească pentru că acelaşi lucru l-am păţit şi cu asigurările obligatorii RCA sau asigurările Casco. Societăţile de asigurări încasează rapid şi plătesc mai greu“, a declarat George Tomescu, vicepreşedintele Camerei Taximetriştilor Filiala Dolj.

Asiguratorii consideră nefuncţională poliţa de mică valoare

Asiguratorii văd diferit problema poliţei pentru pasageri. Dacă aceasta nu cuprinde despăgubiri pentru invaliditate, zile de spitalizare sau costul tratamentului, spre exemplu, nu vor fi plătite despăgubiri. Cristian Paşol, directorul unei companii de asigurări din Craiova, explică: „Nu se vor plăti despăgubiri pentru o situaţie care nu este cuprinsă în poliţa de asigurare. O poliţă cuprinzătoare, care să acopere mai multe situaţii, costă mai mult, iar despăgubirile sunt în funcţie de aceste criterii“. Asigurările încheiate pe valoare minimă nu sunt funcţionale din moment ce sumele modice înseamnă şi despăgubiri reduse. „Deoarece nu a fost actualizată, poliţa pentru pasageri este subevaluată. Poate avea o valoare modică, iar acest lucru înseamnă că şi sumele care s-ar plăti pentru daune ar fi prea mici pentru a fi de vreun folos. Însă, pe taximetrişti îi interesează doar chitanţa“, apreciază Cristian Paşol.
 

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS