11.7 C
Craiova
marți, 23 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalRAT Craiova a incalcat legea

RAT Craiova a incalcat legea

Sâmburele scandalului de 13 milioane de euro pentru autobuze in valoare de doar 4,4 milioane de euro a fost udat cu ilegalitati chiar in gradina Regiei Autonome de Transport Craiova, cu mult timp inainte de licitatie. Numai anchetatorii pot proba insa daca sefii RAT au ocolit legea penal sau sunt doar inofensivi contravenienti.


Toate incercarile sefilor Regiei Autonome de Transport Craiova de a se preface târâti aproape cu forta in noroiul licitatiei pentru cumpararea celor 40 de autobuze au esuat: legea prevede limpede estimarea valorii contractului de catre viitorul beneficiar al produsului intr-un dosar al licitatiei, care este chiar certificatul de nastere al acesteia. Adjudecarea licitatiei de catre participantii cu cea mai costisitoare oferta a fost posibila tocmai fiindca nu a existat o asemenea estimare, dupa cum, incercând sa se disculpe, sustin jupânii RAT Craiova. Directorul general, Virgil Boboc, directorul economic, Marian Teodorescu, si inginerul-sef, Nastase Sutru (ultimii doi – membri in comisia de licitatie), au pozat, când in grup, când separat, in maicute de manastire, invocând corectitudinea licitatiei. Mai mult, Virgil Boboc declara la o luna si jumatate de la deschiderea ofertelor ca inca de atunci a considerat pretul inacceptabil, dar „n-a avut ce face“, si ca va pune câstigatorilor conditii pe care acestia nu le vor putea inghiti. „Urmeaza negocierile, la care noi o sa punem niste conditii, pe care ei sigur nu o sa le accepte. Deci nu vom semna contractul“, a afirmat Boboc. Si când se contrazic, si când ingâna aceeasi partitura, toti cei trei nadajduiesc ca vor iesi basma curata, fara sa-si dea osteneala sa priceapa ca au comis-o: licitatia nu a fost legala, iar Virgil Boboc nu numai ca nu avea ce face, dar, ca director general al autoritatii contractante, era obligat sa semneze nota de estimare a contractului de achizitie, valoare care cuprinde nu numai pretul produsului solicitat, dar si cheltuielile suplimentare, inainte de organizarea licitatiei. „Nu s-a facut o estimare a contractului de leasing“, a mai spus Virgil Boboc. In plus, RAT nu mai poate pune alte conditii decât cele deja transmise ofertantilor, in caz contrar insemnând ca incalca din nou reglementarile in vigoare. Ca atare, capii RAT ori pacalesc opinia publica atunci când sustin ca nu au preconizat dimensiunea reala a cheltuielilor la care vor sa angajeze unitatea si atunci implicarea lor este direct penala ori intr-adevar au eludat legea neintocmind dosarul licitatiei, caz in care anchetatorii vor decide daca este vorba de premeditare infractionala sau de incompetenta.


Dulceata de documentatie


Nu caietul de sarcini este actul care a favorizat accesul pe primul loc intre participanti al firmelor Automobile Bavaria Brasov, Planet Leasing & Factoring Bucuresti si Neoman Bus Germania, cu oferta de 11,1 milioane de euro fara TVA pentru 40 de autobuze in valoare totala de 4,4 milioane de euro, ci nerespectarea regulilor de estimare a contractului de furnizare, prevazute de metodologia de aplicare a legislatiei specifice achizitiilor publice. Astfel, Hotarârea de Guvern nr. 461 din 2001 spune la art. 2 ca autoritatea contractanta „are obligatia de a stabili programul anual al achizitiilor publice“, care cuprinde „totalitatea contractelor de furnizare (…) pe care intentioneaza sa le atribuie in decursul anului urmator“. Aceeasi hotarâre prezinta la articolele 8 si 9 regulile de estimare a contractelor de furnizare. RAT Craiova avea „obligatia de a estima valoarea contractului de achizitie publica in concordanta cu preturile practicate in mod curent pe piata, având in vedere inclusiv cotatiile de la bursele de marfuri, in masura in care produsele care urmeaza sa fie achizitionate sunt cotate la bursele respective“ (alineat 1).


In continuare, „daca dobândirea produselor se efectueaza prin leasing, iar durata este cunoscuta la data estimarii, valoarea estimata trebuie calculata prin insumarea valorii totale a ratelor de leasing, platibile pe intreaga durata a contractului respectiv, la care se adauga si valoarea estimata reziduala a produselor la sfârsitul perioadei pentru care s-a incheiat contractul“. Articolul 23 trage linie: „Autoritatea contractanta are dreptul de a initia aplicarea procedurii pentru atribuirea contractului de achizitie publica (licitatia, in acest caz – n.r.) numai daca se indeplinesc in mod cumulativ urmatoarele conditii: a) contractul este cuprins in programul anual al achizitiilor publice (…)“.


Contractul de leasing nu a fost estimat, dupa cum a declarat directorul general Virgil Boboc, astfel ca, potrivit normelor mentionate, RAT nu putea comanda organizarea licitatiei.


Deocamdata, contraventie


Efectuarea unei achizitii publice prin abaterea de la prevederile OUG nr. 60 din 2001, a achizitiilor publice, si ale actelor normative emise in aplicarea acesteia (intre care si HG nr. 461 din 2001, care aproba normele metodologice de aplicare a OUG nr. 60 – n.r.) constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 20 la 50 de milioane.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS