17.8 C
Craiova
joi, 28 martie, 2024
Știri de ultima orăLocalScolile de soferi profesionisti, in pericol

Scolile de soferi profesionisti, in pericol

Sute de elevi din liceele si scolile de arte si meserii doljene risca sa nu poata obtine permisul de sofer profesionist, daca unitatile de invatamânt la care studiaza nu se doteaza cu vehicule de scoala ultramoderne.


Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului a emis de curând Ordinul nr. 1856/2006, prin care se reglementeaza autorizarea si reautorizarea scolilor de soferi. Actul normativ, elaborat in concordanta cu normativele europene, impune conditii drastice scolilor care pregatesc viitorii conducatori auto, inclusiv pentru scolile de soferi profesionisti din cadrul unitatilor de invatamânt.


Camioane cu ABS


In prezent, numai in judetul Dolj peste 500 de elevi sunt in curs de scolarizare pentru a obtine, pe lânga alta calificare, si pe aceea de sofer profesionist, pe al carui permis de conducere sa fie inscrise categoriile B, C si E. Conform noii reglementari impuse de Ministerul Transporturilor, de la 1 ianuarie 2007 ei nu mai pot obtine decât permis categoria B, intrucât pentru categoria C, respectiv C+E, trebuie sa aiba minimum 21 de ani pentru a face scoala si a da examenul.


Mai mult decât atât, Ministerul Transporturilor impune ca, de anul viitor, autovehiculele de categoria C pe care elevii fac instruirea practica sa fie proprietatea scolilor de soferi si sa indeplineasca anumite conditii, printre care: masa totala autorizata de cel putin 12 tone, lungime minima de 8 metri, compartiment de marfuri inchis, ABS si cutie de viteze cu cel putin opt rapoarte pentru mers inainte, dispozitiv de inregistrare a vitezei. In Dolj insa nu exista nici macar un singur asemenea camion de „Scoala“ care sa indeplineasca aceste conditii.


Solutie partiala


Daca elevii nu isi dau prea bine seama ce se intâmpla, directorii unitatilor de invatamânt preuniversitar care au in structura asemenea scoli de soferi sunt constienti ca noile reguli impuse de Ministerul Transporturilor ar putea insemna sfârsitul scolilor de soferi profesionisti. „Riscul cel mai mare ar fi, in aceasta situatie, sa se renunte la scolile de soferi profesionisti din cadrul unitatilor de invatamânt preuniversitar si universitar. Asta ar fi insa in primul rând in defavoarea elevilor, pentru ca de cele mai multe ori tocmai acest permis de profesionist ii atrage catre scoala“, a declarat prof. Petre Cauc, directorul Grupului Scolar „George Bibescu“ din Craiova.


Deocamdata, directorul Cauc s-a gândit la o solutie temporara si partiala – scolarizarea elevilor pentru obtinerea categoriei C1, eventual C1+E, care implica dreptul de a conduce vehicule cu masa maxima autorizata de cel putin patru tone, de genul dubitelor folosite de firmele de distributie.


„Ar fi o solutie de compromis, pentru care vârsta celor ce sustin examenul este nu de 21 de ani, ci de 18 ani. Implica totusi cheltuieli foarte mari, de minimum 10.000 de euro, pentru un asemenea vehicul de mâna a doua care sa fie si dotat cu ABS. Insa cu ce bani sa facem o asemenea investitie? De la consiliul local? De la minister? Nimic nu este clar pâna acum“, a mentionat Petre Cauc.


„Facem conducere in curtea scolii?“


Multe intrebari ramân fara raspuns. „Toate scolile de soferi din cadrul unitatilor de invatamânt au in planul de invatamânt ore de conducere auto. Ce facem? Nu mai respectam planul de invatamânt sau facem conducere in curtea scolii? Apoi, actul normativ elaborat de Ministerul Transporturilor a aparut in timpul derularii procesului de invatamânt. Orele de conducere au inceput pe 15 septembrie si se termina pe 15 iunie, când elevii trebuie sa sustina examenul? Ce facem cu acesti elevi, in conditiile in care ei nu implinesc 21 de ani, cum arata noua reglementare?“, sunt intrebarile la care directorul Cauc spera sa primeasca raspunsuri cât mai rapid.


Prof. Alexandru Gidar, inspector general adjunct al Inspectoratului Scolar Judetean Dolj, a precizat ca Ministerul Educatiei si Cercetarii (MEC) cunoaste situatia si incearca obtinerea unei derogari de la ordinul ministrului transporturilor. „A avut loc o intâlnire a inspectorilor generali din MEC cu vicepremierul Marko Bela in cadrul careia s-a facut o propunere de amânare a aplicarii prevederilor respectivului ordin pentru invatamântul public, de care sa beneficieze cel putin elevii care sunt acum in sistem si termina la vara. Este vorba doar de o solicitare de derogare de la acest act normativ, necesara ca unitatile de invatamânt sa-si asigure dotarile necesare, prin demersuri atât la consiliile locale, cât si la Ministerul Educatiei“, a spus inspectorul general adjunct Gidar.


Parc auto invechit


In prezent, majoritatea scolilor de soferi profesionisti utilizeaza pentru instruirea elevilor camioane vechi de 30 – 40 de ani, ponderea având-o camioanele Bucegi.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS