14.5 C
Craiova
vineri, 29 martie, 2024
Știri de ultima orăLocalPenalizari pentru facturile neachitate la timp

Penalizari pentru facturile neachitate la timp

Craiovenii care nu isi achita la timp datoriile catre furnizorii de utilitati sunt sanctionati drastic. Procentele percepute, din valoarea facturii, de la data scadentei, difera insa de la un distribuitor la altul, putând ajunge la 0,15% pe zi de intârziere.


Pentru intârzierile la plata facturilor catre furnizorii de utilitati, craiovenii „uituci“ sunt nevoiti lunar sa scoata din buzunare sume frumusele pentru a achita penalizarile care devin, in unele cazuri, destul de usturatoare pentru bugetul propriu. In acest fel, furnizorii spera sa diminueze numarul datornicilor si sa fie si ei, la rândul lor, la zi cu platile. Cum o astfel de situatie este tot mai rar intâlnita, acestia ii obliga pe restantieri sa achite penalizari pentru fiecare zi de intârziere inregistrata de la data scadenta a facturii, poate, poate rau-platnicii vor disparea.


In cazul craiovenilor care nu sunt la zi cu plata intretinerii, acestia sunt incarcati la factura cu penalizarile furnizorilor de energie termica, apa rece, apa calda, salubritate, dar si cu cele percepute de asociatia de proprietari. Ion Voiculescu, presedintele Sindicatelor Asociatiilor de proprietari din Craiova si reprezentantul Asociatiei nr. 4 George Enescu, a mentionat ca in primul caz majorarile de intârziere se aplica la valoarea facturii restante, aceasta fiind apoi impartita intre datornici. „In ceea ce priveste penalizarile din sistem propriu, HG nr. 400/2003 recomanda Adunarilor Generale sa fie de 0,2% pe zi, daca dupa 30 zile de la afisarea intretinerii nu s-a facut plata, insa fiecare poate decide ce procent sa perceapa. In cazul Asociatiei nr. 4 George Enescu s-a decis ca acestea sa fie de 3% din valoarea sumei platite de datornic“, a declarat Voiculescu.


In schimb, Regia Autonoma de Apa (RAA) Craiova percepe un procent de 0,1% pe zi, dupa data la care factura ar fi trebuit platita. Craiovenii pot sa isi ia adio de la apa daca timp de trei luni nu calca pragul casieriei regiei. „Cele mai mari datorii pe care le avem de recuperat, de aproximativ 43 de miliarde de lei, sunt in prezent de la asociatiile de proprietari, cu care avem probleme tot timpul. In top figureaza ca de obicei Asociatiile nr. 14 din 1 Mai si nr. 24 Craiovita Noua. Valoarea totala a datoriilor ajunge insa la circa 56 de miliarde de lei“, a precizat Constantin Stamatoiu, directorul RAA.


Acelasi procent le este perceput consumatorilor si de SC DISTRIGAZ SUD daca dupa cea de-a 31-a zi de la emiterea facturii nu au achitat suma datorata. Si in acest caz intervine debransarea daca dupa inca 15 zile utilizatorul nu face plata.


Penalizarile difera in functie de furnizorul de utilitati


Nici furnizorul de energie electrica nu este mai indulgent când vine vorba sa nu isi recupereze banii pentru ceea ce ofera craiovenilor. Din acest motiv, Electrica Oltenia, sucursala Craiova, obliga restantierii sa achite pentru fiecare zi de intârziere 0,06% din valoarea facturii. In cazul in care plata nu se face nici dupa termenul oficial de 35 de zile, angajatii societatii vor emite un preaviz in care aduc la cunostinta consumatorului suma pe care o are de plata. Daca acesta nu vrea in ruptul capului sa se conformeze, Electrica are dreptul sa-l debranseze de la reteaua de electricitate.


In ceea ce priveste societatile de telefonie fixa, cei doi furnizori, Romtelecom si RDS, apeleaza la modalitati de sanctionare diferite când vine vorba de facturi neachitate. In primul caz, daca intârzierea se incadreaza intre 1 si 15 zile, atunci penalizarea perceputa va fi de 0,15% din valoarea facturii. Procentul creste, dupa cea de-a 16-a zi, la 0,35%, telefonul fiind si suspendat, iar apoi desfiintat dupa a 61-a zi de neplata a abonamentului lunar.


In schimb, societatea RCS & RDS nu percepe penalizari, data scadenta fiind insa la 20 de zile de la emiterea facturii. Suspendarea intervine dupa ce au trecut cinci zile de la scadenta. Daca abonatul rau-platnic nu vrea sa isi plateasca obligatiile catre acest furnizor, dupa doua luni de intârziere contractul va fi reziliat si postul telefonic desfiintat.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS