10 C
Craiova
vineri, 26 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalBlocarea rotilor, dispusa de politie

Blocarea rotilor, dispusa de politie

Noul Cod Rutier pune sub semnul intrebarii existenta firmelor care se ocupa cu blocarea rotilor si ridicarea autoturismelor oprite neregulamentar.


Noul Cod Rutier intra in vigoare de saptamâna viitoare. Printre modificarile aduse legislatiei actuale prin acest act normativ se afla si unele referitoare la imobilizarea autovehiculelor.


„Imobilizarea unui vehicul se dispune de catre politistul rutier“


Conform art.117 din Codul Rutier care va intra in vigoare pe 20 septembrie (OUG nr. 195/2002 republicata), imobilizarea unui vehicul se dispune de catre politistul rutier si doar in cazul savârsirii de catre conducatorul auto a unor fapte precis determinate prin actul normativ, printre care: conducerea unui autovehicul neinmatriculat ori cu numar fals de inmatriculare, conducerea unui vehicul despre care exista date sau indicii ca face obiectul unei fapte de natura penala, daca soferul refuza sa se legitimeze, se afla sub influenta alcoolului sau stupefiantelor ori nu respecta timpii de odihna. Imobilizarea se dispune si in cazul in care conducatorul masinii ori unul dintre pasageri savârseste o fapta de natura penala sau este urmarit pentru savârsirea unei infractiuni.


Pentru oprirea fortata sau imobilizare, politia rutiera poate utiliza dispozitive speciale omologate.


Noul text difera de cel aflat inca in vigoare (art.104 din actualul Cod Rutier), in care nu se mentioneaza cine dispune blocarea rotilor.


„Situatii de alt gen“


Daca s-ar corela noua prevedere cu cea similara din Regulamentul de aplicare a viitorului Cod Rutier (Regulament care se afla inca in stadiul de… proiect!, cu doar câteva zile inainte de intrarea in vigoare a noului Cod), existenta firmelor profilate pe ridicari si blocari de roti este in pericol. Intrucât Regulamentul prevede, pe de-o parte, la art. 216 ca „Imobilizarea unui vehicul se dispune si se efectueaza de catre politia rutiera, in cazurile si in conditiile prevazute de lege“, iar pe de alta parte la art. 218 ca „Imobilizarea unui vehicul este interzisa in toate locurile unde oprirea sau stationarea sunt interzise“.


Altfel spus, firmele de ridicari auto ar cam ramâne fara obiect de activitate. Reprezentantilor acestora nu le este insa frica. „Dispunerea de catre politist a imobilizarii vehiculelor se refera nu la opriri sau stationari neregulamentare, care sunt de domeniul nostru, ci la situatii de alt gen, precum cele in care politia gaseste masini furate ori prinde pe unul care a furat ceva. Activitatea noastra in aceasta privinta este reglementata de alt act normativ. Este vorba despre HG nr. 147/1992, privind blocarea, ridicarea, transportul, depozitarea si eliberarea autovehiculelor sau remorcilor stationate neregulamentar pe drumurile publice. Cât despre Regulamentul de aplicare a noului Cod Rutier, acesta este doar un proiect, care se schimba in fiecare zi“, a declarat Marian Slavu, directorul SC RAT CONTROL SRL Craiova.


Câstiga doar… avocatii


Normele in vigoare cu privire la ridicarea masinilor si blocarea rotilor devin, asadar, si mai neclare dupa ce noul Cod Rutier si regulamentul sau de aplicare vor intra in vigoare. Avocatii vor avea si mai multe motive pentru contestarea deciziilor de blocare sau ridicare a vehiculelor oprite neregulamentar.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS