11.7 C
Craiova
marți, 23 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalBrambureala in gramatica limbii române

Brambureala in gramatica limbii române

Elevii incep, din aceasta luna, „lupta“ cu noile norme gramaticale. Pâna la primul clopotel, Ministerul Educatiei si Cercetarii va decide daca aceste noi reguli vor fi aplicate la examenele nationale din vara.


Noul an scolar le va aduce elevilor alte norme de scriere in limba româna. Din acest an, ei va trebui sa se obisnuiasca si cu formele lipite ale cuvintelor „niciun“ si „nicio“ si vor putea desparti in silabe in variante considerate pâna acum gresite, precum „i-ne-gal“, „de-zo-bis-nu-it“ sau „a-nor-ga-nic“.


Desi, in manuale, noile reglementari nu au fost trecute, o parte a profesorilor de specialitate fac eforturi pentru a se adapta si si-au cumparat dictionare si brosuri pentru a-i invata pe copii. „Un nou an scolar, reguli noi de scriere atât pentru noi, oamenii de la catedra, cât si pentru elevii nostri. Voi lua in acest an clasa I si ii voi invata de la inceput pe copii formele cele noi. Cu cât sunt mai mici, cu atât invata mai repede“, a spus Miruna Iordache, invatatoare la o unitate de invatamânt din Craiova. Potrivit sursei citate, profesorii se pregatesc pentru marea schimbare: „Am cumparat chiar de pe perioada vacantei un dictionar si am facut fise pentru elevi cu schimbarile aparute“, a completat invatatoarea.


Elevii dau din umeri


Daca in rândul profesorilor de româna regulile sunt deja cunoscute, in ceea ce priveste celelalte discipline se anunta un adevarat dezastru. O parte din elevii scolilor craiovene au aflat si ei, inca din anul scolar trecut, de marea schimbare, insa cei mai multi inca nu stiu concret despre ce este vorba. „La scoala ni s-a spus ca, din acest an, vom scrie cuvintele – «niciun» si «nicio» impreunat. De ce, nu stim. Concret nu ne-a explicat nimeni“, a spus Corina Ghita, eleva in clasa a VII-a la Scoala nr.11 din Craiova. De asemenea, fetita a adaugat si faptul ca, la clasa, profesorii le-au mai spus si despre alte reguli: „O sa spunem «ciresi» in loc de «cirese» si nu va mai fi considerata greseala sa folosim cuvântul «capsuni». Profesoara de româna ne-a spus ca se schimba forma de plural la mai multe cuvinte: aragaze, lighene-ligheane si altele. Despre altele nu prea mai stiu. Vom afla când ne vom duce la scoala“, a spus eleva. Putin confuzi se declara si dascalii, care spun ca, daca trecerea la noua scriere se va face din acest an, in invatamântul românesc se va produce o adevarata harababura. „Cred ca, si impuse, tot vor mai exista profesori si elevi care sa nu se poata adapta din prima si sa scrie ca si pâna acum. Imaginati-va o teza sau o lucrare redactata cu ambele forme ale scrierii. Gânditi-va ca manualele sunt tiparite in forma veche si ca modificarea se va face prea brusc. Un singur lucru prinde bine, programa scolara nu se va schimba“, a spus Andreea Olteanu, profesoara de limba si literatura româna. Despre intrarea in vigoare a noilor reguli de scriere, dascalii au aflat… mai mult de prin ziare, deoarece, in scoli, oficial nu le-a ajuns nici o nota emisa de Ministerul Educatiei.


Profesorii se pun cu burta pe carte


Totusi, pentru a le mai usura profesorilor munca, reprezentantii Inspectoratului Scolar Judetean (ISJ) Dolj le-au sugerat celor din conducerea scolilor ca in fiecare unitate de invatamânt sa existe câte un dictionar – DOOM. „Tot ceea ce vor invata elevii va fi prelucrat direct din dictionar, care a fost trecut pe lista obligatorie a cartilor. Ar mai trebui si câteva intâlniri de lucru, motiv pentru care consfatuirile se vor tine in septembrie, iar principala problema pusa in discutie va fi utilizarea DOOM-ului“, a precizat inspectorul de specialitate din cadrul ISJ Dolj, prof. Gina Camarasu. Iar daca o parte dintre profesori va trebui sa se „scoleasca“ de unii singuri, la Colegiul National „Carol I“, dictionarul a ajuns deja. „L-am consultat pentru a citi despre fiecare modificare. Unele poate ca erau necesare, dar altele produc uimire si ne lasa chiar si pe noi, profesorii de specialitate, fara nici o explicatie. Exista riscuri in ceea ce priveste obisnuirea elevilor, insa prin exercitiu vom ajunge la o scriere corecta“, a spus prof. Constanta Pirvuleasa, de la colegiul craiovean. Potrivit sursei citate, mai greu sa se adapteze le va fi adultilor decât elevilor.


Vorbirea libera câstiga teren


Printre noile cuvinte acceptate, cele mai multe imprumutate, si-a facut loc si cuvântul „gagica“. Exista oficial inca din primul DOOM, dar cel nou stabileste si regulile de folosire. Autorii explica faptul ca daca un cuvânt precum „gagica“ figureaza in DOOM nu inseamna ca el ar fi fost „adoptat ca norma academica“ si ca ar fi devenit „oficial“. In cazul unui asemenea cuvânt, normarea priveste numai scrierea si flexiunea. DOOM-ul din 2005 arata ca pluralul lui nu (mai) este gagice, ci gagici, iar genitiv-dativul singular articulat trebuie scris si pronuntat gagicii.


O alta noutate o reprezinta faptul ca se revine la scrierea intr-un cuvânt a tuturor formelor pronumelui negativ compus niciunul, niciuna si ale adjectivului pronominal corespunzator niciun, nicio. Niciun se scria legat si inainte de 1953. Adverbul „odata“ cu sensul de „cândva (in trecut sau in viitor), imediat, in sfârsit“ se scrie intr-un cuvânt (A fost odata ca niciodata, Termina odata).


In dictionarul din 2005 s-a inversat ordinea celor doua modalitati de despartire la capat de rând – dupa pronuntare si dupa structura. Cel care scrie are libertatea sa il desparta pe baza pronuntarii (o-monim, nu numai om-onim) sau arterios-cleroza/arterio-scleroza, al-tundeva/alt-undeva, des-pre/de-spre, drep-tunghi/drept-unghi, por-tavion/port-avion, pronos-port/prono-sport, Romar-ta/Rom-arta; a-borigen, a-broga, a-brupt, a-diacent, ab-stract, a-dopta, ban-cruta, o-biect, pros-pect, su-biect. Articolul hotarât enclitic se leaga cu cratima numai in imprumuturile neadaptate: gay-ul, gay-i; hippy-ul, hippy-i; party-ul; playboy-ul, playboy-i; story-ul, story-uri. Se recomanda atasarea fara cratima a articolului la imprumuturile gadgetul, itemul, weekendul. Substantive la care se accepta ambele forme de plural: capsuni/capsune, cicatrice/cicatrici, cirese/ciresi, coarde/corzi, coperte/coperti, galuste/galusti, râpe/râpi, niveluri/nivele, chipie/chipiuri, tuneluri/tunele; Nu se va mai spune tarance – cum era in vechiul DOOM, ci taranci; nu tigance, ci tiganci, seminare, nu seminarii.


La imprumuturile in curs de adaptare s-au gasit solutii diferite, si anume folosirea unor substantive cu aceeasi forma la singular si la plural: dandy, gay, hippy, peso, playboy. Normele actuale acceptate la femininul nearticulat al numeralului ordinal intâi postpus substantivului si forma intâia: clasa intâi/intâia. In constructia cu prepozitia de (care si-a pierdut sensul partitiv „dintre“, dobândind sensul „de felul“) si pronume posesiv, norma actuala admite, pe lânga plural, si singularul: un prieten de-ai mei/de-al meu, o prietena de-ale mele/de-a mea. De asemenea, nu se va mai spune eu continuu, ci eu continui. Sunt corecte ambele forme pentru infinitivul verbelor: cementa/cimenta, incorpora/incorpora, datora/datori, decofeiniza/decafeiniza, pricopsi/procopsi, frectiona/frictiona. Sunt acceptate ambele forme pentru indicativul urmatoarelor verbe: schioapata/schiopateaza, anticipeaza/anticipa, biciuieste/biciuie, cheltuieste/cheltuie, chinuieste/chinuie, se destainuie/se destainuieste, inventeaza/inventa, invie/inviaza, mântuieste/mântuie, reanima/reanimeaza, se straduieste/se straduie.


S-au admis, atât la cuvinte vechi, cât si la cuvinte mai noi, unele forme ca variante literare libere: astareala/astereala, becisnic/bicisnic, corijent/corigent, delco/delcou, diseara/deseara, fierastrau/ferastrau, filosof/filozof, luminiscent/luminescent, muschetar/muschetar, pieptan/pieptene, polologhie/poliloghie, tumoare/tumora; bodyguard/bodigard, cocktail/cocteil, derby/derbi, penalty/penalti, pocher/poker, rugbi/rugby, sandvici/sandvis.


De asemenea, apar noi forme de plural: aragaze, jobene, pandispane, cât si ligheane.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

1 COMENTARIU