24.8 C
Craiova
vineri, 29 martie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljGropile din drumurile judetene inghit sute de miliarde

Gropile din drumurile judetene inghit sute de miliarde

„Cârpeala“ pare sa fie cuvântul de ordine la Consiliul Judetean Dolj. O situatie a investitiilor realizate in ultimii trei ani releva faptul ca administratia judeteana a cheltuit pentru modernizarea drumurilor de doua ori mai putin decât pentru repararea acestora.


Pentru aspectul de tabla de sah capatat in ultimii ani de drumurile aflate in administrarea Consiliului Judetean Dolj, autoritatile au scos din buzunarul judetului, anual, 100 de miliarde de lei. Asa se face ca, din 2004 si pâna in prezent, administratia a cheltuit 248 de miliarde de lei pentru „cârpeala“ de primavara-vara. In timp ce mai-marii judetului au bagat adânc mâna in portofel pentru a rezolva rapid capcanele din sosea, situatia modernizarii drumurilor este de-a dreptul dramatica. Singurele drumuri judetene incluse in ultimii ani intr-un program de modernizare finantat de CJ Dolj au fost 606 C Secu-Argetoaia si drumul judetean care leaga orasul Filiasi de comuna Melinesti. „Vedete“ ale finantarii cu pipeta, cele doua drumuri judetene sunt in continua modernizare de zece ani. Daca in cazul drumului Secu-Argetoaia contractul cu antreprenorul a fost in cele din urma reziliat din vina acestuia, iar lucrarea va fi reluata, in cazul drumului Filiasi-Melinesti, lucrarile sunt intârziate de la an la an din cauza lipsei de bani. „Valoarea totala a acestei lucrari este de 80 de miliarde de lei, iar daca am avea acesti bani, intr-un an constructorul ar termina drumul, dar cum nu sunt fonduri, in fiecare an se mai repartizeaza câteva miliarde si pâna acum s-au modernizat patru kilometri din cei 17 pe care trebuie sa-i executam“, a spus Valentin Chiata, directorul Directiei Tehnice din cadrul CJ Dolj. In total, pentru modernizarea drumurilor judetene, institutia a alocat in ultimii trei ani 130 de miliarde de lei si 11 kilometri de drum au fost dati in folosinta.


Numarul drumurilor judetene s-a dublat in cinci ani


Cu toate ca nu exista bani, administratia doljeana nu poate fi acuzata ca duce lipsa si de planuri. Anul acesta, alte doua drumuri au fost incluse in programul de investitii, iar 19 drumuri judetene beneficiaza de studii de fezabilitate in vederea modernizarii. Din calculele specialistilor, pentru modernizarea acestor drumuri ar fi nevoie de 1.395 de miliarde de lei, bani pe care reprezentantii consiliului nu se asteapta sa-i vada prea curând in buzunarul Doljului. Mai mult, in timp ce România aspira la intrarea in Uniunea Europeana la 1 ianuarie 2007, in Dolj exista in prezent 30 de kilometri de drum judetean de pamânt. „Problema este numarul mare al drumurilor de care trebuie sa avem grija. Din 2001, când consiliul avea in administrare 22 de drumuri judetene, numarul acestora s-a dublat, ajungând acum la 43. Primarii nu au avut bani pentru intretinerea lor si, in 2001, prin hotarâre de guvern, anumite drumuri clasificate ca fiind comunale au fost reclasificate ca judetene“, a spus Valentin Chiata. Socotelile de acasa ale primarilor doljeni nu prea s-au potrivit cu cele din târg. Spre exemplu, drumul judetean Radovan-Cerat, care a fost initial drum comunal, a fost inclus in programul de modernizare abia in acest an, iar autoritatile au alocat pentru refacerea celor zece kilometri de sosea 1,5 miliarde de lei, suma insuficienta pentru a acoperi lucrarile din primul an. Pentru a finaliza macar lucrarile incepute si cele prinse deja in planul de investitii, CJ Dolj va vota in sedinta urmatoare contractarea unei linii de credit de 250 de miliarde de lei.


Primarii cer reclasificarea drumurilor comunale


Cu toate ca administratia doljeana nu are bani nici pentru modernizarea si intretinerea drumurilor pe care le are deja in administrare, o parte din edilii doljeni au cerut consiliului judetean transformarea drumurilor din comune in drumuri judetene, astfel incât institutia sa poata investi in modernizarea lor. „Avem cazuri de primari care ne-au cerut reclasificarea drumurilor la Mârsani, Carpen si Ostroveni, dar acest lucru nu se poate face decât printr-o hotarâre de guvern. Trebuie sa asteptam sa se adune hotarârile de consilii locale de reclasificare din toata tara pentru a se da o hotarâre colectiva“, a precizat Valentin Chiata. In ritmul in care se modernizeaza drumurile judetene in Dolj, primarii celor trei comune care aspira la drumuri judetene mai au mult si bine de asteptat pâna la modernizarea lor.


Avem si drumuri comunale asfaltate


Cu toate ca pare greu de crezut, in Dolj exista drumuri comunale imbracate in covor asfaltic. Acest lucru nu s-a datorat insa harniciei primarilor care s-au grabit sa le modernizeze, ci faptului ca, inaintea aparitiei unui act normativ in 1997, drumurile comunale se aflau tot in administrarea Consiliului Judetean Dolj, iar pâna in anul 1997 institutia a putut investi in modernizare, inclusiv pe drumurile comunale.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

1 COMENTARIU