24.5 C
Craiova
vineri, 29 martie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljIstoria naste controverse in scolile craiovene

Istoria naste controverse in scolile craiovene

Noile manuale de istorie de clasa a IV-a, editate pentru anul scolar viitor, contin erori, dar si teme de studiu inutile in opinia invatatorilor craioveni. Problemele ar fi cauzate de noua programa scolara, pe baza careia s-a organizat licitatia pentru manuale.


„Programa scolara pentru clasa a IV-a este extrem de stufoasa. Mai mult decât atât, are o sumedenie de lipsuri si teme de studiu inutile, total nepotrivite vârstei scolarilor. La opt, noua ani, elevii vor studia despre Alexandru Macedon, Carol cel Mare, Napoleon si despre greci, gali, slavi, turci si asa mai departe“, a spus M. Ghinea, invatator. In legatura cu aceasta obiectie, inspectorul scolar general adjunct al ISJ Dolj, Alexandru Gâdar, profesor de istorie, a declarat: „Prin aceste manuale, invatatorul are posibilitatea sa-si aleaga teme diferite de studiu si de predare. Acesta poate opta pentru cinci personalitati diferite – trei din istoria nationala si doua din istoria universala. Fiind zece manuale la alegere, este firesc sa apara diferente de predare, dar asta nu inseamna ca unele personalitati au fost neglijate sau «eliminate» din programa. Se studiaza in functie de optiunea cadrelor didactice. De asemenea, nu toti elevii trebuie sa invete despre aceeasi personalitate, acelasi castel, acelasi oras sau cetate. Si sa fim cinstiti, majoritatea contin povesti, nu lectii de istorie; sa nu uitam ca vorbim de elevii de clasa a IV-a. Este o aberatie si probabil exista alte interese nestiute de noi“, a spus Alexandru Gâdar.


Manualele noi se axeaza pe istoria familiei


ISJ Dolj a intrat deja in posesia celor zece manuale alternative de clasa a IV-a. „In opinia noastra, manualele sunt extrem de abordabile si pe intelesul celor mici. Prin aceste manuale alternative, ministerul incearca sa experimenteze o noua programa de istorie la clasele primare. Acum se probeaza manualele alternative, prin care este scoasa in evidenta noua abordare a istoriei, cu adaptari adecvate vârstei copiilor si capacitatii lor de intelegere“, a spus inspectorul de specialitate, prof. de istorie Toma Lungoci, din cadrul ISJ Dolj. Potrivit acestuia, manualele noi se axeaza pe istoria familiei, a vecinilor, a comunitatii, tocmai pentru a-i forma pe copii cu notiunile elementare. „Sa stie copiii si sa inteleaga ca orice om, fie chiar unul marunt, este important in istorie. In aceste manuale se vorbeste mai mult de traditii si obiceiuri si de importanta lor in istoria locului, de copiii de ieri si de azi, de popoarele de ieri si de azi, tocmai pentru a intari constiinta comunitatii in istorie“, a precizat Toma Lungoci.


„Noi nu suntem corectori, ci dascali!“


O parte din invatatorii craioveni au remarcat deja greseli de ortografie, de continut sau chiar de exprimare in manualele de istorie. Reprezentantii ISJ Dolj spun ca autorii manualului nu poarta aceasta vina. „Daca vor sa caute vinovatii, sa-i caute la editura, la tipografie sau la cei care ar trebui sa corecteze manualul si nu la profesorii sau la invatatorii care urmeaza sa predea elevilor, dupa acele manuale. Noi nu suntem corectori, ci dascali. Cred ca este o gluma proasta, a unor dascali plictisiti de aceasta materie“, a explicat Alexandru Gâdar. Potrivit acestuia, cadrele didactice din invatamântul primar doljean vor intra intr-o perioada de pregatire a materiei si programei de clasa a IV-a. „Inainte de a-i invata pe elevi, invatatorii trebuie sa aiba cunostinte elementare despre aceasta programa. Probabil chiar acest lucru i-a suparat foarte tare pe oamenii de la catedra, si anume faptul ca nu vor avea o vara prea linistita“, a mentionat Gâdar. Potrivit sursei citate, in cel mai scurt timp, ISJ Dolj va declansa actiunile de perfectionare a metodistilor, in primul rând din invatamântul primar, apoi vor urma sefii comisiilor metodice si nu in ultimul rând invatatorii, in vederea familiarizarii cu noile manuale.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS