17.8 C
Craiova
joi, 28 martie, 2024
Știri de ultima orăLocalNoaptea si ziua dupa dezastru

Noaptea si ziua dupa dezastru

In prima noapte dupa deflagratie, blocurile O 4, O 5 si O 6, din cartierul craiovean Lapus, au fost lasate nu doar fara gaze si caldura, ci si fara electricitate. Motivatia autoritatilor, desi s-au ferit pe cât posibil sa o spuna in mod direct, a fost aceea a pericolului de a sari in aer care ii pastea pe locatari.


Viceprimarul Craiovei, Gheorghe Nedelescu, prezent la fata locului, a facut joi seara, in jurul orei 23.00, un prim bilant al activitatilor autoritatilor, dupa explozia din cartierul Lapus. „Au venit deja cele doua camioane cu geamuri trimise drept ajutor de guvern si mâine (ieri – n.r. ) o sa le punem. Noi insa n-am stat degeaba si am pus deja 85 de rame de geam si zece usi, pe cheltuiala primariei, la apartamentele afectate. La apartamentul femeii care a murit am zis sa facem o exceptie, ca un fel de ajutor din partea primariei. Acolo am inlocuit toate ferestrele cu termopan si am schimbat si toate usile interioare“.


Pericol de explozie


Nedelescu a vorbit apoi de o problema care putea fi mai grava chiar decât deflagratia din Punctul Termic nr. 3. Viceprimarul a amintit de trei blocuri – O 4, O 5 si O 6 – care au fost in pericol de a sari in aer, stând pe o punga de gaze mai mare decât cea care se crede ca ar fi fost sub punctul termic. „La blocurile astea nu s-a dat curent pentru ca erau in mare pericol. Sub ele s-a descoperit o punga de gaze mai mare decât cea de sub punctul termic. De fapt, dupa vizita premierului Tariceanu, noi eram chiar pregatiti sa evacuam cele trei blocuri, din cauza pericolului de a sari in aer. Intre timp, concentratia de gaze din subsol a mai scazut, dar pericolul nu a trecut de tot“, a mentionat viceprimarul Nedelescu.


Si Petre Ciocanescu, directorul DISTRIGAZ SUD Craiova, a recunoscut ca exista o acumulare de gaze sub cele trei blocuri, mentionând insa ca s-a facut tot posibilul sa se scada concentratia gazelor. „A fost descoperita, intr-adevar, o acumulare de gaze sub cele trei blocuri. Am sapat insa un sant pe partea dinspre Calea Bucuresti, si concentratia a scazut foarte mult“, declara directorul Ciocanescu in noaptea de joi spre vineri.


Toata noaptea, politistii craioveni – la rândul lor apasati de teama unei explozii – au patrulat in jurul celor trei blocuri, cu indicatii precise sa nu fumeze si sa nu lase pe nimeni prin preajma cu surse de foc.


De unde provin gazele?


Intre timp, zeci de angajati ai DISTRIGAZ SUD au muncit si in friguroasa noapte de joi spre vineri, pentru a gasi fisura care se banuia ca ar exista in magistrala de gaze aflata pe Calea Bucuresti, chiar sub drumul european. „Continuam sapaturile in zona, sa vedem de unde provin gazele. Vorbim inca de o ipoteza potrivit careia gazele din conducta principala sa se fi dus prin canalizatia telefonica spre punctul termic si spre blocurile invecinate. Ma tem de coroziunea conductei, ma tem de o sudura rupta, având in vedere pozitia conductei de gaze, care se afla sub o artera de trafic greu. Dar, repet, in acest moment este doar o ipoteza“, a declarat Petre Ciocanescu, directorul DISTRIGAZ SUD Craiova, aflat in noaptea de joi spre vineri lânga muncitorii sai care spargeau strada pe Calea Bucuresti, in dreptul sediului BCR din Lapus.


Directorul Ciocanescu avea insa o parere destul de ciudata cu privire la sursa gazului care a produs explozia, vorbind despre acest eveniment ca si când n-ar fi fost produs de gazul din propriile conducte: „Noi vom continua sapaturile pâna vom gasi locul pe unde scapa gazele, asta in situatia in care gazele provin din conducta noastra(?!)“. Era ora 00.00.


Calea Bucuresti, blocata


Autovehiculele de tonaj mare care circulau spre Bucuresti pe Drumul European E 574 Craiova – Pitesti – Bucuresti au fost indrumate prin Cârcea, pe Drumul Judetean 655, pe o ruta ocolitoare de peste 20 km. Pe celalalt sens de mers, de la „borcan“, de lânga Metro, masinile de mare tonaj erau, la fel, dirijate de agentii de circulatie prin Cârcea, apoi pe DN 6 catre Craiova, un drum foarte anevoios, care traverseaza calea ferata Craiova – Caracal, fiind si plin de gropi.


Autoturismelor li s-a permis insa sa ocoleasca printre blocuri, chiar prin fata Caminului Studentesc nr.10, si pe lânga cele trei blocuri care erau in pericol de a sari in aer din cauza acumularilor de gaze de la subsol. Aceasta situatie a fost insa „remediata“ ieri, când nici autoturismele n-au mai avut acces pe scurtatura dintre blocuri, politistii de la circulatie permitând intrarea spre blocuri doar a celor care locuiau in zona si puteau dovedi cu buletinul de identitate acest lucru.


Agentii Serviciului Politiei Rutiere au vegheat nonstop pentru a dirija circulatia pe aceste variante ocolitoare. Conducerea politiei le-a facut o surpriza. Spre surprinderea si bucuria lor, politistii aflati in strada au primit… sandvisuri si cafea fierbinte, ca sa se mai incalzeasca, fara a-si intrerupe insa activitatea.


La rândul lor, angajatii regiilor de Apa si de Termoficare au muncit toata noaptea la darâmarea si degajarea a ceea ce mai ramasese din peretii punctului termic. Din cauza frigului patrunzator, se mai opreau din când in când, in jurul unui foc, atâtat din cu lemne provenite din… tocaria distrusa de explozie. Pentru a se incalzi, apelau si la ceaiul fierbinte oferit de jandarmii care au pazit si ei perimetrul afectat de explozie.


Teama de hoti, mai tare ca gerul


Cei mai multi dintre locatarii cartierului Lapus ramasi fara usi si ferestre din cauza deflagratiei si-au petrecut noaptea in casele lor. De teama hotilor care ar putea sa le jefuiasca locuintele, oamenii au refuzat sa doarma in adaposturile puse la dispozitie de primarie. S-au acoperit cu plapumi si au indurat gerul in propriile case, nu inainte de a acoperi geamurile sparte cu celofane sau chiar paturi. Organizatii umanitare, dar si craioveni impresionati de tragedia oamenilor din cartierul Lapus le-au impartit acestora, pâna târziu in noapte, apa minerala, ceai si hrana calda.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

4 COMENTARII