8.9 C
Craiova
sâmbătă, 20 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalAutogara, prima si ultima statie

Autogara, prima si ultima statie

Autogara reprezinta unul dintre cele mai aglomerate puncte ale unui oras, iar cele din municipiul Craiova nu fac exceptie de la aceasta regula. In Autogara Nord e forfota mare: calatori cu bagaje si soferi nervosi sau glumeti se aduna in jurul masinilor, mai vechi sau mai noi, mai curate ori mai murdare, asteptând sa plece cât mai repede spre casa.


In plina iarna, oamenii stau zgribuliti pe peroanele autogarii si asteapta sa se faca ora la care trebuie sa plece cursa. „Trebuie sa ajung la Balcesti. Am schimbat deja doua masini, iar acum o iau pe a treia. Vin de departe, tocmai de la Rucar. Am schimbat in Câmpulung, iar acum stau si inghet, mai am de asteptat. Nu se poate ca un municipiu de talia Craiovei sa aiba o asa autogara. Vara este foarte cald si foarte mult praf, iar iarna nu ai unde sa te duci, pentru ca in sala de asteptare este mai frig ca afara. Sunt plecata de acasa de la 5.20 si ajung la mama, la Balcesti, la 14.15“, a spus Valeria Bucur, care face acest traseu o data la patru-sase saptamâni.


Sase kilometri in 40 de minute


Lânga un microbuz pe jumatate gol, dar gata de plecare, un sofer musca infometat dintr-un sandvis. „Ce sa facem? Ne descurcam cum putem. Calatorii sunt din ce in ce mai putini, ma duc gol si ma-ntorc singur, biletele sunt scumpe pentru ei si ieftine pentru noi“, a afirmat Vasile Grigore, care nu demult era sofer la Bacriz, dar a renuntat, preferând sa faca traseul catre Calafat.


Nu departe, trei barbati discuta. Unul este sofer, cel de-al doilea calator, iar cel de-al treilea este baiatul bun la toate, care nu lipseste de la nici o cursa: da bilete, face curat in urma calatorilor, isi câstiga si el existenta. Discuta despre acelasi lucru – cât dureaza sa ajunga pâna acasa. „Noi suntem de la Belcin, de la Calopar inca sase kilometri. Fac trei curse pe zi, un adevarat chin. Ar trebui sa mergeti cu mine sa vedeti pe unde trebuie sa intru eu cu masina. Daca de la Craiova la Calopar fac in jur de 25 de minute, cei sase kilometri pâna la Belcin, capatul de linie, abia daca ii fac in 40 de minute. Drumul pe care sunt nevoit sa-l fac – traseul e traseu – seamana mai degraba cu transeele. Sunt gropi si de 40-50 de centimetri. Le-am invatat, pentru ca fac traseul din 1987 de câte doua ori pe zi. Nu mai exista asa ceva nicaieri“, a spus Nicu Stanciu.


Profesorii, singurii clienti


Soferul spune ca si pe traseul lui, ca de altfel pe al multor alti colegi, calatorii sunt din ce in ce mai putini, pentru ca nu mai sunt oameni care sa lucreze in oras. Singurii clienti care au ramas fideli sunt profesorii. „Merg cu profesorii, dar, daca e zapada sau e namolul mare, o mai iau bietii oameni si pe jos pâna in sat“, a mai spus Stanciu. Una dintre problemele soferilor care sunt nevoiti sa intre cu masinile pe drumurile desfundate de la tara o reprezinta controalele facute de politie. „Am luat mereu amenzi din cauza ca am masina plina de noroi, dar nu am ce face. In unele gropi imi ajunge noroiul pâna la scara. Platesc amenda si merg mai departe“, a precizat Stanciu.


Service la fata locului


Autogara este, de cele mai multe ori, nu doar locul de unde vin si pleaca masini, ci si locul unde acestea sunt reparate. „Se mai strica, pentru ca e fier, mai rugineste, se uzeaza. Mi s-a spart un panson din cauza frumusetii de drum catre Lacrita, pe care il parcurg de trei ori pe zi. Acum, ridic 16 tone, cât are namila asta de autobuz, si-l repar. Se intâmpla destul de des, cel putin o data la doua saptamâni, sa mi se mai sparga una dintre perne, sa mai am câte o pana“, a spus Catalin Nica, sofer pe traseul spre Lacrita si consilier PRM in respectiva localitate.


Oltenii prefera Italia


Tot in autogara isi au sediul si operatori de transport mai cunoscuti care efectueaza curse si in afara tarii. „Traseele preferate de olteni sunt cele spre Italia. Mai putin cautate sunt cele spre Suedia, spre tarile nordice in general. Afacerea merge destul de bine. Avem insa si nemultumiri, pentru ca la cât volum de munca si la câti calatori avem ar fi imposibil sa nu avem si reclamatii“, a mentionat Mihai Stanila, operatorul unei firme de transport.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS