6.2 C
Craiova
sâmbătă, 20 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalHaos generalizat pe caile ferate

Haos generalizat pe caile ferate

• De luni, incepind cu ora 7.00, patru ore pe zi, traficul pe caile ferate va fi complet paralizat ca urmare a declansarii grevei generale de catre sindicatele din infrastructura, care se alatura astfel mecanicilor de locomotiva aflati in cea de-a unsprezecea zi de greva • In perioada 20-24 iunie, se vor afla in greva 32.800 de angajati de la „Miscare-Comercial“, 17.000 de la Federatia Drum de Fier, precum si cei aproximativ 8.000 de angajati de la Elcatel si Usifer • O data intrate in greva sindicatele de la Infrastructura, cei de la Miscare-Comercial vor pune semnalul rosu si nu vor mai circula nici operatorii privati


Din cauza ca negocierile purtate ieri cu ministrul transporturilor nu au adus o rezolvare a crizei din transporturile feroviare, cele patru federatii care nu au intrat in greva se vor alatura de luni mecanicilor de locomotiva, care se afla in greva de o saptamina si jumatate. Incepind de luni dimineata, de la ora 7.00, pina vineri, 24 iunie, patru ore pe zi, traficul pe calea ferata va fi complet paralizat.


De luni, greva de la caile ferate se extinde. Reprezentantii federatiilor Elcatel, Drum de fier, Miscare-Comercial si Usifer Atlas au anuntat ca sint pregatiti pentru declansarea protestului. „Incepind de luni, de la ora 7.00, pina pe 24 iunie, ora 24.00, vom executa numai serviciile esentiale prevazute de lege. Intre 11 si 24 iunie, de la ora 7.00 la ora 11.00, nu va circula nici un tren“, a declarat secretarul general al Federatiei Miscare-Comercial, Gheorghe Popa. Acesta a precizat ca nici trenurile prevazute in treime nu vor circula, iar cele care vor fi pe traseu vor stationa in prima gara. Reprezentantul sindicalistilor a precizat ca au avut loc negocieri si cu administratia CFR Marfa si Calatori, conflictul urmind sa ramina deschis. Popa a spus ca administratia CFR Infrastructura a facut aceeasi oferta in ceea ce priveste suplimentarea tichetelor de masa, salariile si imbunatatirea conditiilor de munca. „Doar CFR Calatori a venit cu o suplimentare a fondurilor pentru conditii de munca si au confirmat ca aceste fonduri se vor distribui pentru toate activitatile de la Calatori“, a precizat liderul sindical.


La rindul sau, Ionel Socaciu, presedintele federatiei Elcatel a sindicatelor din comunicatii feroviare, a declarat ca „va fi o greva legala, cu desfasurarea unei treimi din activitate“. Cu toate acestea, directorul general al CFR Calatori, Alexandru Noaptes, a declarat ca in aceste conditii nu se poate asigura treimea. Daca sindicatele de la Infrastructura vor intra in greva, atunci cei de la Miscare-Comercial vor pune semnalul rosu si nu vor mai circula nici operatorii privati. „In conditiile in care va incepe greva la Miscare-Comercial, luni, intre orele 7.00 si 11.00, nu va circula nimic“, a explicat Alexandru Noaptes. Simbata, sindicatele urmeaza sa trimita CFR Infrastructura notificarea pentru initierea actiunii de protest. Surse sindicale afirma ca administratia CFR Infrastructura ar putea ataca decizia sindicatelor in justitie. Pentru mecanicii de locomotiva si angajatii din depourile CFR, simbata este cea de-a unsprezecea zi de greva generala, fara ca negocierile dintre administratie si liderii de sindicat sa aduca vreo noutate. Ei cer majorarea in medie a salariilor cu 10,7% si 20 de tichete de masa lunar. La jumatatea acestei saptamini, premierul Calin Popescu Tariceanu a spus ca o solutie pentru incetarea actiunii de protest ar fi majorarea tarifelor CFR.


Liderul sindical Gheorghe Popa il contrazice pe Tariceanu, spunind ca aceasta crestere, anuntata pentru luna viitoare, nu este un efect al solicitarilor sindicalistilor, decizia majorarii fiind luata inainte de greva. „Spunind asta, primul-ministru comite o dezinformare si o manipulare in rindul salariatilor de la CFR“, a declarat Popa.


Scumpirea biletelor va surveni oricum


„Nu am cerut si nici nu vom cere vreodata ca pretul biletelor de tren sa fie majorat doar pentru ca unii manageri incompetenti nu pot gasi solutii, in asa fel incit organizatiile pe care le conduc sa functioneze bine. Scumpirea biletelor va surveni oricum, deoarece aceasta reprezinta politica economica practicata de guvern si nicidecum de sindicate“, a declarat ieri George Kessler, liderul zonal al Federatiei Sindicatelor Transportatorilor Feroviari, in cadrul unei conferinte de presa organizate la Depoul CFR Craiova, de liderii regionali ai celor trei federatii feroviare aflate in greva generala: Federatia Mecanicilor de Locomotiva, Federatia Sindicatelor Transportatorilor Feroviari si Federatia Sindicatelor „Ramura Vagoane“.


Sindicalistii au reamintit pe aceasta cale ca isi mentin revendicarile privind acordarea de tichete de masa si marirea cu 10,7 % a salariilor si au precizat ca aceasta marire a fost solicitata din bugetul propriu al SNTF CFR, si nu din bugetul de stat, asa cum s-a incetatenit ideea. „Aceste solicitari nu necesita fonduri de la bugetul de stat. Solutia de rezolvare a crizei este in bugetul societatii. S-a facut mare tapaj pe faptul ca CFR inregistreaza pierderi. Este adevarat, dar aceste pierderi nu sint rezultatul incompetentei unor manageri numiti in fruntea SNCFR pe criterii politice? Cine este vinovat de aceste numiri?“.


Pe de alta parte, sindicalistii sustin ca actuala guvernare nu doreste rezolvarea crizei si ca ar exista disponibilitati financiare pentru solicitarile feroviarilor. „Societatea Nationala de Transport Feroviar Marfa CFR SA a incheiat anul 2004 cu un profit de 1.400 de miliarde de lei, in timp ce Guvernul României are datorii de 1.600 de miliarde de lei reprezentind subventii pentru biletele acordate pensionarilor, elevilor, studentilor si altor categorii, catre Societatea Nationala de Transport Feroviar Calatori“, a spus George Kessler.


Sindicatele sint dezbinate


Conferinta de presa a sindicatelor din transporturile feroviare a fost la un pas de a nu mai avea loc dupa ce Administratia Depoului CFR Craiova a incercat sa impiedice accesul ziaristilor in unitate. Ziaristii au fost opriti la poarta unitatii, legitimati, apoi condusi prin coclauri, pe o poteca batatorita doar de capre si haite de ciini vagabonzi, la o cladire darapanata, unde, chipurile, ar fi trebuit sa aiba loc conferinta de presa si unde, bineinteles, nu era nimeni. Apoi li s-a explicat ca probabil sindicatele i-au informat gresit. Contactat telefonic, George Kessler i-a scos din incurcatura pe ziaristi. Dupa ce a avut o discutie aprinsa cu agentii de paza „binevoitori“, care sustineau ca sindicatele nu au permisiunea sa organizeze conferinta de presa la Depou, liderul de sindicat i-a condus pe reprezentantii presei spre locul de desfasurare a conferintei, intr-o cladire situata la citiva zeci de metri mai departe.


Trecind peste acest incident minor, liderii mecanicilor de locomotiva si ai angajatilor de la revizia de vagoane au anuntat ca vor continua greva generala cel putin 20 de zile. De luni, 20 iunie, li se vor alatura si ceilalti salariati de la calea ferata, reprezentati de Federatia Sindicatelor Feroviare din Ramura Miscare – Comercial, Federatia Drum de Fier si USIFR Atlas.


Dezbinarea care exista deja intre cele doua grupuri de federatii ar putea avea insa consecinte deosebit de grave asupra circulatiei celor citeva trenuri care au mai ramas in activitate, daca nu se va gasi o portita de comunicare intre cele doua parti. „Cei care vor intra luni in greva va trebui sa asigure, conform legii, o treime din activitate. Daca aceasta treime a lor nu va corespunde cu treimea noastra, circulatia trenurilor va fi compromisa total. Am inteles ca sindicalistii de la Miscare-Comercial au luat masuri pentru greva de luni, insa pe noi nu ne-au anuntat pina acum ce au de gind sa faca“, a precizat Kessler.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS