8 C
Craiova
vineri, 19 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalCine salveaza DAEWOO si ELECTROPUTERE Craiova?

Cine salveaza DAEWOO si ELECTROPUTERE Craiova?

O delegatie guvernamentala condusa de premierul Calin Popescu Tariceanu a vizitat ieri doua dintre cele mai importante obiective economice doljene, ELECTROPUTERE SA Craiova si DAEWOO Automobile SA România, unitati care se confrunta in prezent cu serioase probleme financiare. In timp ce ELECTROPUTERE are datorii uriase la stat si a ratat procesul de privatizare, DAEWOO se zbate pentru gasirea unui partener care sa preia actiunile detinute de partea coreeana, in conditiile in care, in luna octombrie, pierde licenta de fabricatie sub marca Daewoo.


Nici o oferta de parteneriat pentru DAEWOO Craiova


Primul popas a fost la DAEWOO, unde premierul a vizitat trei sectii ale intreprinderii (montaj, motoare si cutii de viteza), apoi a discutat cu conducerea gasirea unor solutii pentru continuarea activitatii la fabrica din Craiova. Aceasta deoarece noii patroni ai companiei DAEWOO, concernul GENERAL MOTORS, nu sint interesati de preluarea fabricii din România. In prezent, societatea are o intelegere cu GM – DAEWOO Auto and Technology, care a preluat din septembrie 2002 o parte din activele DAEWOO Motor Co., intelegere care ii da dreptul sa fabrice componente sub licenta DAEWOO, doar pina in luna octombrie a acestui an. Cu toate ca in 2005 se estimeaza o crestere a vinzarilor de automobile cu 30% fata de anul trecut (din care 54% la export), uzina craioveana risca sa ramina fara comenzi daca statul român nu va gasi un partener care sa preia actiunile detinute de grupul sud-coreean DAEWOO. Dupa ce a discutat cu conducerea unitatii, premierul Calin Popescu Tariceanu a declarat, in cadrul unei conferinte de presa, ca in prezent guvernul nu are nici o solutie in acest sens. Nici macar din partea partenerilor traditionali, cei de la CITROEN, cu care se stie ca prim-ministrul este in relatii bune.


„Nu exista in momentul de fata nici cea mai mica intentie a CITROEN de a reveni la Craiova. Eforturile facute de RENAULT la DACIA Pitesti creeaza insa premisele unei solutii de perspectiva si pentru DAEWOO Craiova. Problema noastra prioritara acum este ce se intimpla cu uzina dupa expirarea licentei“, a declarat premierul.


ELECTROPUTERE, inca o privatizare esuata


Premierul a ajuns apoi la ELECTROPUTERE Craiova, unde a vizitat Fabrica de Transformatoare, care asigura circa 80% din exporturile uzinei, si laboratorul de inalta tensiune. Nici aici situatia nu este deloc usoara, pentru ca intreprinderea craioveana inregistreaza in prezent datorii bugetare uriase, in valoare de peste 900 de miliarde de lei. Incercarile esuate de privatizare de-a lungul ultimilor ani nu au adus decit valuri succesive de disponibilizari, societatea ajungind de la peste 5.800 de salariati, citi avea in 1999, la aproximativ 3.200 in prezent.


„Stim ca exista de multa vreme o procupare pentru privatizare, pe care autoritatile nu au reusit s-o concretizeze. AVAS va depune toate eforturile pentru privatizarea cu un investitor strategic. Nu ne intereseaza o privatizare cu asa-zisi oameni de afaceri, care in realitate sint taietori de fier vechi. Presedintelui AVAS i s-a cerut privatizarea cu un investitor de talie, cu pastrarea locurilor de munca“, a declarat Calin Popescu Tariceanu, precizind ca, in vederea privatizarii, „guvernul ar putea crea citeva facilitati, cum ar fi stergerea datoriilor“. Prezent in delegatia oficiala,presedintele Autoritatii pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS), Gabriel Zbircea, a anuntat ca institutia pe care o conduce a decis ieri respingerea ultimei oferte de privatizare, pentru care negocia cu un concern format din CUPROM SA Bucuresti, AMTECK INVESTITII SA Bucuresti si persoana fizica Gheorghe Nitu – fost salariat al intreprinderii. Singurele explicatii date de Zbircea au fost ca ofertantul nu prezentase garantii solide pentru preluarea pachetului majoritar de actiuni de 62,83% detinut de stat la ELECTROPUTERE Craiova.


„Astazi (ieri-n.r.), AVAS a respins oferta concernului cu care negocia. Fabrica trebuie relansata la privatizare, cu o strategie regindita. In acest sens, avem doua solutii. Prima, cea ideala, ar fi privatizarea fabricii ca intreg. Este insa greu de presupus ca vom gasi un partener, investitor strategic, care sa realizaze acest lucru. A doua varianta ar fi privatizarea a ceea ce este atractiv. Lasind ca societatea sa acumuleze datorii, riscam ca ea sa intre in faliment“, a declarat Zbircea.


In schimb, premierul Tariceanu a fost mult mai transant in afirmatii. „Societatea care vine la privatizarea unei astfel de fabrici nu poate fi un SRL. Trebuie sa prezinte anumite garantii, sa aiba un important capital de lucru“, a spus premierul. Potrivit presedintelui Gabriel Zbircea, AVAS va concretiza saptamina aceasta o noua strategie de privatizare, care consta in impartirea uzinei in patru centre de profit, care sa o faca mai atractiva si sa atraga cit mai multi investitori. Ultima oprire a delegatiei guvernamentale a fost la Casa Judeteana de Pensii Dolj, unde ministrul muncii, Gheorghe Barbu, a vrut sa verifice cum se desfasoara procesul de recalculare a pensiilor.In prima etapa, au fost recalculate si transmise in plata 4.580 de dosare, dintre care 1.892 cu un punctaj mai mare, in medie peste 580.000 de lei, dupa cum a precizat ministrul Barbu.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

1 COMENTARIU