10.6 C
Craiova
marți, 23 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalSC ELECTRICA Bucuresti se face ca nu pricepe

SC ELECTRICA Bucuresti se face ca nu pricepe

In urma cu citeva zile, in paginile ziarului Gazeta de Sud a aparut articolul „Jaf de proportii la SC ELECTRICA SA Bucuresti“, in care erau detaliate citeva aspecte legate de cheltuirea a 1.500 de miliarde de lei din contul ELECTRICA, firma ce apartine statului, pe contracte de leasing operational, in folosul citorva firme private. Articolul se referea concret la contractul dintre SC ELECTRICA SA Bucuresti si SC PREMIUM LEASING SRL Bucuresti, contract in urma caruia 60 de autoturisme Ford Mondeo, cu patru usi, clasa medie 1800-2000, puteau fi folosite de ELECTRICA in schimbul sumei de 1,169 milioane de euro pe o perioada de 39 de luni. Un alt contract nominalizat de articol este cel incheiat intre SC ELECTRICA SA si SC TRANSILVANIA LEASING SA Brasov, prin care societatea statului putea sa foloseasca 92 de utilaje pentru suma totala de 4,545 milioane de euro pentru o perioada determinata, dupa care trebuia sa le predea proprietarului in stare foarte buna.

Ultimul tun, aproape legal!

De asemenea, in articol se facea referire si la alte contracte similare care au fost incheiate cu alte firme si a caror valoare totala se ridica la uriasa suma de 39,661 milioane de euro, bani pe care ELECTRICA ii va plati pina in anul 2007 si nu va ramine cu nici un utilaj. Afacerea inchirierii utilajelor si a altor masini prin leasing operational miroase de la o posta a comision pentru ca altfel nu se explica de ce din toate formele de contracte prin care se poate cumpara un utilaj s-a ales contractul pe care, desi il platesti in rate, la sfirsit ramii fara el sau, in cel mai fericit caz, il mai cumperi o data. Fata de toate acestea, SC ELECTRICA Bucuresti a simtit nevoia sa trimita ziarului spre publicare citeva precizari la articolul amintit. Precizarile pe care le publicam alaturat nu fac nici macar din intimplare vreo referire la punctele pe care le analizeaza articolul, ci se limiteaza la a explica ziaristilor si cititorilor notiunea de „leasing operational“. O alta parte a precizarilor semnate de directorul general Nicolae Coroiu explica faptul ca achizitiile de care se facea vorbire in articol au fost facute prin Bursa de Marfuri la licitatie cu strigare. Facindu-se ca nu pricepe la ce se referea articolul din ziarul Gazeta de Sud din 14 iulie 2004, domnul Coroiu a simtit nevoia sa-si expuna sub semnatura consideratiile teoretice despre leasingul operational si desfasurarea licitatiei de achizitie, desi nici o clipa ziarul nu a comentat legalitatea licitatiei si nici existenta notiunii de leasing operational. La o afacere de 1.500 de miliarde lei pusa la cale de capii ELECTRICA si derulata pe baza de contracte ferme si totodata legale, orice director nou-numit s-ar preface ca nu stie ca afacerile mari se fac doar cu statul. Pentru ca dl director Coroiu nu a avut prea mult timp de la instalarea in functie si nu a vazut toate contractele in derulare, ne permitem sa-i sugeram sa se uite pe rind la ele pentru a nu mai fi nevoit sa apara in postura jenanta de a semna precizari la… precizari.

Pradaciune inainte de privatizare

1. Contractul 242/07.08.2003, in valoare de 1.169.045,41 de euro, cu SC Premium Leasing SRL Bucuresti pentru inchirierea a 60 de bucati autoturisme Ford Mondeo. La art.2.4 din sus-numitul contract se stipuleaza ca locatorul, adica SC Premium, cumpara de la furnizorul SC ROMCAR SRL Bucuresti produsele amintite pentru a fi utilizate de SC ELECTRICA Bucuresti SA. Asta inseamna ca Premium nu este proprietar, ci cumpara autoturismele in leasing financiar de la SC ROMCAR Bucuresti. Ca lucrurile stau asa o dovedeste modul in care sint inmatriculate autoturismele. Acestea au numere rosii de felul B-81453 07/01, inmatriculare specifica masinilor cumparate in leasing financiar, cumparare care se finalizeaza in ianuarie 2007, o data cu ultima rata, lucru confirmat de organele de politie, Serviciul radieri, inmatriculari. Concluzia este ca Premium a luat cele 60 de autoturisme de la ROMCAR in leasing financiar si le-a dat la ELECTRICA in leasing operational, ambele operatiuni terminindu-se o data cu ultima rata platita de ELECTRICA. Asa se face ca un Ford Mondeo are pretul la ROMCAR de 21.240 de euro (cash), iar chiria pentru 39 de luni pe care o plateste ELECTRICA este de 29.220 de euro. Din rata pe care o plateste, ELECTRICA Premium achita, la rindul ei, rata la ROMCAR si dupa trei ani ramine cu Fordurile pe degeaba. O alta clauza ciudata este cea de la punctul 6,2, unde se stipuleaza ca termenul de livrare este de 90 de zile de la incasarea de locator (Premium) a primei rate de leasing. In aceste conditii, oricine se poate intreba de ce ELECTRICA nu a cumparat autoturismele direct de la SC ROMCAR SRL, prin leasing financiar, si a folosit o firma intermediara. Pina cind directorul general Nicolae Coroiu va semna precizari legate de aceasta intrebare, ii vom pregati detalii despre alte contracte la fel de ciudate.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS