6.7 C
Craiova
joi, 18 aprilie, 2024

Jaf la ELECTRICA

• Conducerea companiei a furnizat aproape 40 de milioane de euro catre diverse firmulite • Aro inchiriat la pret de Mercedes si Dacii la pret de Ford • Intregul noian de contracte prin care a fost jupuit bugetul ELECTRICA SA au fost incheiate anul trecut • Dupa ce milioanele de euro au inceput sa curga spre partenerii ELECTRICA SA, directorul general, Silviu Boghiu, a demisionat linistit

In urma cu putin timp, cotidianul nostru facea dezvaluiri socante despre modul in care la Sucursala de Distributie si Furnizare a Energiei Electrice (SDFEE) Craiova s-au dat tunuri de zeci si zeci de miliarde de lei printr-o serie de megaescrocherii. Conducerea ELECTRICA SA de la Bucuresti a demarat atunci o ancheta pe marginea celor relatate in GdS, ancheta care s-a intins pe parcursul mai multor saptamini. In raportul final se confirma aproape tot ce s-a scris in cotidianul nostru. Spunem „aproape“ pentru ca, in unele cazuri, sumele furate au fost mai mari decit cele prezentate de noi. S-a lasat atunci cu destituiri in lant la SDFEE Craiova, sub masca unor inocente „demisii“. Fostul director general, Ion Sandulescu, care spunea ca iese la pensie incepind cu 1 martie 2004, a fost numit inginer specialist in cadrul unui departament care se ocupa cu… protectia mediului. Toate acestea, repetam, pentru „citeva“ zeci de miliarde de lei suntate la ELECTRICA SA. Ceea ce vom prezenta in continuare depaseste orice imaginatie. De data asta totul s-a semnat la Bucuresti, sub controlul fostului director general, Silviu Lucian Boghiu. Afacerea este pe plan national, iar bugetul SC ELECTRICA SA este subtiat cu peste… 1.500 de miliarde de lei. Se poate spune ca „furtul secolului“ de o suta de miliarde este o simpla gainarie fata de tunul dat de greii companiei nationale ELECTRICA SA. Nu stim daca aceasta poveste are vreo legatura cu recenta demisie a lui Boghiu.

Un leasing „operational“, gaura de peste un milion de euro

In luna iulie a anului trecut, SC ELECTRICA SA Bucuresti incheia un contract cu SC PREMIUM LEASING SRL Bucuresti pentru primirea in… folosinta a 40 de autoturisme Ford Mondeo 2.0 Trend, tricorp cu patru usi, clasa medie 1800 – 2000. Intregul contract avea sa coste ELECTRICA SA 1,169 milioane de euro. Prin acel contract, ELECTRICA, in calitate de „Utilizator“, avea dreptul doar la… folosinta celor 40 de autoturisme, repartizate la cele opt sucursale nationale, o perioada de 39 de luni. Pentru asta, ELECTRICA plateste catre PREMIUM SRL o chirie lunara de 30 de mii de euro, cu exceptia primei rate, care s-a ridicat la 118,84 mii de euro. In total, pentru cele 39 de luni in care bosii din cadrul sucursalelor ELECTRICA SA s-au plimbat cu masinile americane, fabricate probabil in Turcia, compania va plati peste 1,169 milioane de euro. La incetarea contractului, dupa ce va plati ultima chirie, ELECTRICA va preda cele 40 de Forduri proprietarului, adica SC PREMIUM LEASING SRL. Aceasta, in calitate de „Locator“, nu va face nimic altceva pentru a deveni proprietarul acelor autoturisme, decit sa ia chiria de la ELECTRICA si sa plateasca ratele leasing, cu aproximativ zece mii de euro mai putin pe luna, furnizorului general, SC ROMCAR SRL Bucuresti.

Deci, ELECTRICA plateste ca turcu, PREMIUM ia chiria, isi opreste dreptul, dupa care plateste rata leasing catre ROMCAR pentru a deveni proprietarul Fordurilor. Acest sistem se numeste „Leasing operational“. Prin contractul respectiv, nr.005/18.07.2003, ELECTRICA SA nu are practic nici un drept in afara de a folosi masinile pina cind PREMIUM SRL devine proprietarul acestora. ELECTRICA trebuie sa predea autoturismele in starea in care le-a primit, sa le prezinte Locatorului pentru inspectiile tehnice, sa suporte din propriul buzunar defectiunile ori avariile aparute, dar sa nu repare masinile decit la reprezentantele recomandate de Locator si sa nu achizitioneze piese de schimb decit de la aceleasi reprezentante.

Cel mai important este faptul ca fiecare masina nu trebuie sa ruleze mai mult de 25 de mii de kilometri pe an in perioada contractuala. In caz contrar, ELECTRICA va plati SC PREMIUM SRL 0,2 euro pentru fiecare kilometru depasit. Aceasta „minune“ de contract a fost semnata pentru ELECTRICA SA de Silviu Lucian Boghiu, Constantin Chivulescu – director finante-patrimoniu, si Corneliu Stan – director DISE.

Alt contract, alta teapa

Tot in 2003, dar in luna februarie, ELECTRICA SA a incheiat un contract identic din punct de vedere formal, dar de valoare mult mai mare. De data asta „Locatorul“ este SC TRANSILVANIA LEASING SA Brasov. Obiectul contractului este reprezentat de punerea la dispozitia „Utilizatorului“, adica a SC ELECTRICA SA, a 92 de utilaje „Autospeciala cu brat ridicator cu nacela, tip ALTIUS 14, cu autosasiu Nissan“, pentru o perioada de 36 de luni.

Valoarea contractului este de 4,545 milioane de euro si „confera Utilizatorului numai dreptul de folosinta si posesie in momentul inchirierii, iar nu dreptul de proprietate“ – se arata in contract. Obligatiile asumate de ELECTRICA SA sint aceleasi ca si in contractul cu PREMIUM SRL. Totusi, acesta prezinta o particularitate, si anume caracterul confidential. Partile contractante nu au dreptul, fara acordul scris al celeilalte parti, de a face cunoscut contractul, sau orice prevedere a acestuia, unei terte parti. Prin asta se intelege a nu fi pus nici la dispozitia presei.

Cu toate acestea, noi am intrat in posesia documentului si analizindu-l gasim normal ca Boghiu, Ghivulescu si Stan impreuna cu Ovidiu Alexandru Barbu, de la Transilvania Leasing SA, sa tina ascunsa aceasta afacere prin care bugetul ELECTRICA SA este subtiat cu acele 4,545 milioane de euro.

Contractul a capatat „fisuri“ la nituri

La finalul contractului, ELECTRICA trebuie sa returneze respectivele utilaje in stare buna.

Aceasta clauza contractuala este deja incalcata. Inca din momentul receptionarii, specialistii autobazelor din cadrul sucursalelor ELECTRICA SA avertizau asupra unui pericol iminent: din cauza faptului ca echipamentul platforma ridicatoare cu brat are greutatea la limita superioara a sarcinii, defectarea autosasiurilor este inerenta.

Intr-adevar, nu a trecut mult timp si din teritoriu au inceput sa vina astfel de semnale. Cel mai des defect semnalat se referea la aparitia fisurilor in jurul niturilor de prindere din autosasiuri. Totodata au inceput sa cedeze si sudurile dintre sasiuri si suporturile fixate pe acestea, din cauza fenomenului de oboseala, in conditiile deplasarilor pe drumuri accidentate – interventii la avarii – generat de balansurile intregului sistem ridicator. Practic, intregul parc de utilaje a inceput sa pice inainte de incheierea respectivului contract, nr.1595/27.02.2003 – si acesta defectuos pentru ELECTRICA SA.

Banii nostri sint in chiriile ELECTRICA SA

Toate aceste afaceri au fost puse pe picioare de conducerea ELECTRICA SA in conditiile in care compania detine un parc auto destul de mare. Directia de Intretinere si Servicii Electrice (DISE) a propus un plan de dotari in leasing cu mijloace de transport pentru anii 2002 – 2006, pe care directorul DISE, Corneliu Stan, l-a aprobat.

Pina la sfirsitul lui 2003 s-au cheltuit 18,85 milioane euro din valoarea totala a investitiei care se ridica la 39,661 milioane de euro. Este vorba de Dacii, Oltcituri, Aro, autospeciale de toate felurile si alte autovehicule si utilaje achizitionate in leasing. Peste toate acestea, ELECTRICA SA a incheiat alte contracte similare cu cele prezentate, cu multe alte… SRL-uri. Astfel, de la SC APP Finance SRL Bucuresti au fost inchiriate 20 de utilaje multifunctionale de tip JCB 1 CX, valoarea contractului fiind de 1,176 milioane de euro; de la aceeasi firma au mai fost inchiriate, pentru 370 de mii de euro, zece grupuri electrogene; de la Transilvania Leasing au mai fost inchiriate trei autoturisme ARO, chiria totala ridicindu-se la aproape 122 mii de euro; de la SC UMB SA Bucuresti, ELECTRICA a inchiriat alte 42 de grupuri electrogene, pentru 520 de mii de euro; tot de la Transilvania Leasing au fost inchiriate inca 24 de utilaje multifunctionale, tip KOMATSU, cu 1,41 milioane de euro si alte utilaje de acelasi tip, prin alt contract cu firma brasoveana, pentru 480 de mii de euro; de la SC Transim Zimnicea – 16 automacarale UBEMAC pe sasiu Renault, cu 1,723 milioane de euro chirie; de la SC AFIN SA Bucuresti au fost inchiriate 42 de autoutilitare IVECO, pentru 961,92 mii de euro; de la SC Planet Leasing SA Bucuresti au fost inchiriate 386 de autoturisme Dacia, pentru 2,286 milioane de euro.

De remarcat faptul ca toate aceste contracte au fost incheiate in anul preelectoral, 2003. Dupa toate astea te intrebi daca ELECTRICA SA mai are ceva proprietati sau nu cumva tot ce are este inchiriat. Poate in curind va inchiria si… energia electrica pe care o produce. Nu e greu de inteles de unde scoate ELECTRICA SA zecile de milioane de euro, platite catre terti in contul chiriilor. Modul de tarifare si pretul kilowatului pentru sectorul casnic si cel privat s-au modificat de nenumarate ori, deci nu gresim daca spunem ca „aici sint scurtcircuitati banii dumneavoastra!“. La citi bani a dat si va mai da ELECTRICA tuturor proprietarilor bunurilor inchiriate, nu ne facem probleme ca Silviu Boghiu nu-si gaseste o slujba, poate chiar la LUXTEN SA, al carei presedinte al CA a fost, dar inainte de incheierea contractului pentru iluminatul marilor orase ale Romaniei.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS