10.1 C
Craiova
miercuri, 24 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalLa un pas de dezastru

La un pas de dezastru

O catastrofa similara celei de la Mihailesti a fost pe cale sa se produca, in noaptea de simbata spre duminica, dupa ce un camion incarcat cu 20 de tone de azotat de amoniu s-a rasturnat la intrarea in comuna doljeana Rojiste. De aceasta data, pompierii, politia si jandarmeria au actionat prompt, blocind circulatia, izolind zona si indepartind sacii cu ingrasaminte de orice potentiala sursa de explozie. Proprietarul camionului, precum si furnizorul marfii, Combinatul chimic DOLJCHIM, s-au ales cu amenzi usturatoare din partea autoritatilor.

Simbata seara, cu putin timp inainte de lasarea intunericului, o posibila bomba pe roti se deplasa de la Craiova spre orasul Dabuleni, pe DN 55. Camionul DAC inmatriculat sub numarul DJ-05-SHX, condus de Irinel Ratoi, de 29 de ani, din Dabuleni, tracta remorca al carei numar de inmatriculare era DJ-80-LES. Atit camionul, cit si remorca erau incarcate cu 20 de tone de azotat de amoniu ambalat in 400 de saci. Ingrasamintele urma sa ajunga la mai multi locuitori din Dabuleni, care pusesera impreuna bani ca sa cumpere azotat de amoniu direct de la Combinatul chimic DOLJCHIM, pentru a iesi mai ieftin decit daca le-ar fi cumparat de la distribuitorii autorizati din localitatea lor. Camionul n-a mai ajuns insa la destinatie.

Aproape ca la Mihailesti

La citeva minute dupa ora 21.00, camionul trecuse de Bratovoesti si se apropia de comuna Rojiste. La intrarea in localitate, intr-o curba, soferul a evitat in ultima clipa o catastrofa. „Dinspre Bechet venea un tir cu faza lunga aprinsa, tir care s-a angajat in depasirea unei Dacii. Tirul a depasit linia continua si a aparut in fata camionului cu ingrasaminte. Pentru a evita o coliziune frontala, care ar fi fost dezastruoasa, soferul camionului a tras dreapta, iesind de pe carosabil. Cind a vrut sa intre inapoi pe sosea, remorca l-a tras intr-o parte, iar camionul s-a rasturnat in sant, pe partea dreapta“, povesteste Mircea Vatau, martor ocular al accidentului de circulatie.

Remorca a ramas pe roti, insa din camionul rasturnat sacii cazusera pe cimp. Din rezervorul camionului se scurgea motorina, care ameninta sa ajunga la saci, putind produce o explozie similara celei de la Mihailesti, fara sa fie nevoie de flacara. Soferul a iesit repede din cabina – spargind parbrizul – si a incercat sa indeparteze pericolul exploziei. „Din rezervor curgea motorina, iar pe caroserie se prelingea ulei. Pentru ca sa nu ajunga la sacii cu azotat, mi-am dat jos geaca si am pus-o intr-o crapatura a oblonului, pe unde curgea motorina spre saci. Apoi, cu placuta de inmatriculare am inceput sa adun pamint si sa arunc peste petele de motorina si ulei“, isi aminteste soferul. „Am coborit si eu din masina sa-l ajut pe soferul camionului. Cu miinile goale am sapat in pamint un sant pe unde sa se scurga motorina cit mai departe de azotatul de amoniu. Apoi, impreuna cu soferul, ne-am apucat sa descarcam si sa departam de camion sacii cu ingrasaminte, nu inainte de a anunta pompierii si ambulanta despre ce s-a intimplat“, mentioneaza Mircea Vatau. „Mi-era o frica teribila sa nu explodeze camionul. Le-am facut semn soferilor care treceau pe acolo sa nu opreasca si sa se indeparteze cit mai repede, ca sa nu li se intimple ceva“, a precizat Irinel Ratoi, conducatorul camionului cu ingrasaminte.

Politistii si jandarmii au izolat zona

Dintr-o fericita coincidenta, jandarmi aflati in misiune de patrulare cu un Aro au trecut, la doar citeva minute dupa accident, pe linga camionul rasturnat. Jandarmii au dat si ei o mina de ajutor la descarcarea si indepartarea sacilor de ingrasaminte. „Jandarmii au asigurat locul faptei, au acordat ajutor soferului, care nu avea traumatisme foarte grave, au izolat bateriile masinii si rezervorul de motorina. Apoi au anuntat pompierii, Inspectoratul de Protectie Civila si politia“, a declarat mr. Constantin Florea, din cadrul Comandamentului de Jandarmi Teritorial Craiova.

Fortele de ordine au impinzit imediat zona. S-au format doua cordoane – unul de jandarmi si celalalt de politisti – care au blocat circulatia la mai mult de 200 de metri de locul incidentului, in ambele directii de mers. De cele doua cordoane nu au putut sa treaca nici ziaristii, doi dintre ei fiind amendati de jandarmi dupa ce au fost prinsi in timp ce incercau sa se strecoare pe cimp catre camionul rasturnat. „V-am facut un bine“, le-au spus jandarmii ziaristilor amendati, in timp ce ii legitimau.

Pompierii au sosit la fata locului cu doua autospeciale si o masina de descarcerare, gata de interventie, ajutind si ei la indepartarea sacilor de azotat de amoniu, care au fost stivuiti pe cimp, la vreo 15-20 de metri de camionul rasturnat.

„Circulatia a fost intrerupta in ambele sensuri si nu va fi reluata decit in momentul in care vom indeparta complet pericolul. Cu azotatul nu se stie niciodata…“, spunea comisarul-sef Marin Popescu, seful Serviciului Politiei Rutiere din cadrul Inspectoratului Judetean de Politie (IJP) Dolj, prezent la locul accidentului.

Circulatia a ramas blocata pina dupa miezul noptii, cozile formate de masinile oprite de cordoanele de politisti si jandarmi intinzindu-se pe citiva kilometri. Sacii cu azotat au fost incarcati intr-un alt mijloc de transport, care sa corespunda normelor privind transportul substantelor periculoase.

Comandantul pompierilor doljeni acuza Combinatul chimic

Invatind ceva din catastrofa de la Mihailesti, autoritatile doljene au actionat ca la carte. Dupa indepartarea pericolului, oamenii legii au inceput cercetarile, pentru a stabili conditiile in care s-a efectuat acest transport de ingrasaminte.

Din primele constatari, politistii au stabilit ca azotatul de amoniu provenea de la Combinatul chimic DOLJCHIM Craiova, unde – dupa ce asteptase trei zile la coada – fusese incarcat in cursul zilei de simbata in mijloacele de transport, proprietate a unui cetatean din Craiova, pe nume Paul Nicola. Fiind bolnav, Nicola il rugase pe unchiul sau, Irinel Ratoi, sa conduca autovehiculul in locul lui. „Soferul nu era angajat al vreunei firme de transport marfa si nu se afla sub influenta bauturilor alcoolice, insa detinea documentele necesare achizitionarii marfii – dispozitie de livrare, fisa conducatorului auto, instructiuni de transport, stivuire si manipulare a azotatului de amoniu“, a mentionat insp. Florentina Popescu, purtator de cuvint al IJP Dolj.

Ingrasamintele au fost livrate de DOLJCHIM pe baza de aviz de insotire a marfii pentru o societate comerciala din Cimpina – Prahova, urmind sa fie transportate in orasul Dabuleni. Camionul nu detinea documentele eliberate de Autoritatea Rutiera Romana pentru transportul de substante periculoase. Mijlocul de transport era dotat cu tahograf, dar lipsea foaia de inregistrare.

„Dupa necazul de la Mihailesti ar fi trebuit luate masuri pentru ca sacii cu azotat care ies pe poarta DOLJCHIM sa aiba inscriptionat pericolul de explozie pe care il prezinta aceasta substanta. Or, sacii tot neinscriptionati sint, iar masina cu care erau transportati nu are nici un marcaj cu privire la marfa transportata, de parca ar fi carat piatra, nu azotat care explodeaza“, a mentionat, revoltat de cele constatate, col. Gheorghe Omeag, comandantul Grupului de Pompieri „Oltenia“ – judetul Dolj.

SNP PETROM, Sucursala DOLJCHIM – amendata cu 140 de milioane de lei

Dupa definitivarea cercetarilor la fata locului, politistii si reprezentantii Autoritatii Rutiere Romane Dolj au aplicat mai multe sanctiuni contraventionale. Societatea Comerciala „MAGAZIN VIOSAR SRL“ Dabuleni, proprietara camionului s-a ales cu o amenda de 140.000.000 de lei pentru lipsa certificatului ADR de transportare a marfurilor periculoase si pentru neinscriptionarea autovehiculului conform legii, plus inca 15.000.000 de lei amenda pentru lipsa diagramei tahografului.

SNP PETROM, Sucursala DOLJCHIM a primit, la rindul sau, o sanctiune contraventionala de 140.000.000 de lei, pentru ca angajatii acestei societati nu trebuia sa permita ca incarcatura sa iasa pe poarta din moment ce camionul nu era inscriptionat cu avertismentul ca transporta marfuri periculoase si nu poseda certificat ADR.

La rindul sau, soferul Irinel Ratoi a primit o amenda de 500.000 de lei din partea politistilor de la Circulatie, pentru ca nu a redus viteza si nu a oprit ca sa permita trecerea tirului care venea din directie opusa pe sensul lui de mers.

Politistii nu au putut sa-l sanctioneze pe sofer si pentru faptul ca nu avea voie sa transporte marfuri periculoase pe drumurile publice intr-o zi de week-end, dupa ora 21.00. Asta pentru ca, desi guvernul a adoptat joi un act normativ privitor la o asemenea interdictie, hotarirea nu a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei.

Traficul rutier pe DN 55 a fost reluat in jurul orei 2.00 in ambele sensuri, fara a se inregistra alte evenimente.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS