27.3 C
Craiova
marți, 16 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalRAT Craiova nu mai poate functiona nici macar subventionata

RAT Craiova nu mai poate functiona nici macar subventionata

Cel mai tare specialist din Consiliul de Adminstratie al RAT este seful pietelor

In timp ce municipalitatea craioveana subventioneaza o parte din cheltuielile Regiei Autonome de Transport (RAT) Craiova din banii contribuabililor, conducerea acesteia reuseste sa scoata unitatea cu pierderi de miliarde de lei, incasind lunar si fara jena salarii comparabile cu ale unui ministru secretar de stat. De patru ani, regia cheltuieste bani publici, in timp ce Consiliul de Administratie (CA) aproba cu nonsalanta mariri de salarii pina la incredibila suma de 40 de milioane de lei pentru directorul Iulian Ocroteala si alte milioane pentru membrii din CA. Consilierii craioveni care aproba miliardele ce intra in RAT sub forma de subventie ar fi trebuit sa stie ca un consiliu de administratie de la o regie de transport in comun care il are in componenta pe seful pietelor (Gheorghe Calinoiu, seful Administratiei Pietelor si membru in CA de la RAT) mai devreme sau mai tirziu va ajunge sa vinda …patrunjel.

Pina cind si Primaria Craiova s-a speriat de pierderile inregistrate de RAT Craiova, in conditiile in care subventia acordata a atins cota maxima prevazuta de lege, adica si 50% din valoarea cheltuielilor. Sesizind ca se intimpla ceva, din moment ce in anul 2002 regia a pierdut mai mult de zece miliarde de lei, primaria si-a trimis o comisie sa depisteze cauzele neimplinirilor si ale neachitarii a 27 de miliarde de lei catre diversi furnizori.

Din datele contabile ale unitatii puse la dispozitia comisiei a reiesit ca, pe masura ce valoarea subventiei crestea an de an, crestea si valoarea cheltuielilor cu materialele care stau inutil pe stoc, cresteau pierderile regiei, precum si salariile conducerii, fara nici un fel de acoperire si fundamentare economica.

Din ce in ce mai putini calatori, din ce in ce mai multe cheltuieli

Incepind cu anul 1999, numarul calatorilor a scazut continuu. De la 68.000.000 de calatori transportati de RAT in anul de referinta la 43.000 in anul 2002, ceea ce inseamna o scadere de 36% in conditiile in care numarul personalului a ramas relativ acelasi.

Daca ne referim doar la anul 2002, putem spune ca dezastrul pierderii de zece miliarde de lei a fost cauzat de faptul ca unitatea a inregistrat venituri de 223,7 miliarde de lei, din care subventia de la bugetul local a fost de 82 de miliarde de lei, iar cheltuielile au depasit veniturile exact cu suma inregistrata la pierderi.

Marirea pretului biletelor de calatorie de la 5.000 de lei la 7.000 de lei a dus la o scadere a numarului biletelor vindute cu trei milioane de bucati, in conditiile in care activitatea regiei se desfasoara in regim concurential.

Una dintre metodele gasite pentru a forta consiliul local sa aprobe o subventie cit mai aproape de cota maxima de 50% stabilita de lege a fost aceea de a creste artificial cheltuielile materiale. Pentru acest lucru, s-a adoptat masura aprovizionarii cu materiale pe stoc care zaceau neutilizate mai multe luni. Astfel, comisia de control a primariei a stabilit ca in anii 1999 si 2000 stocul se cifra la 4,5 miliarde de lei, iar incepind cu 2001 a ajuns la zece miliarde de lei, fapt care a contribuit la imobilizari financiare inutile. Mai mult, pentru desfasuratea activitatii curente si uneori pentru plata salariilor, Regia de Transport a recurs la imprumuturi bancare pentru care numai in anul 2002 a platit dobinzi de 4,3 miliarde de lei.

La RAT Craiova s-a inventat economia inversa: in timp ce veniturile scad, cresc salariile conducerii

Fara nici o logica sau legatura cu realitatea, conducerea RAT, care stia bine ce venituri inregistrase anul trecut si citi bani inghitise din subventii, a pus-o de-o marire de salarii.

La sfirsitul lunii noiembrie 2003 a fost intrunit Consiliul de Administratie al regiei, care, la propunerea proaspatului membru, Nicolae Degeratu, aterizat ca un meteorit in ograda PSD, aproba pentru cei patru directori ai regiei noile salarii incepind cu 1 noiembrie 2003.

Acestea sint: directorul general Iulian Ocroteala – 40 de milioane de lei venit brut, directorul tehnic Nastase Sutru – 31,232 milioane de lei venit brut, directorul exploatare, Marian Slavu – 32 de milioane de lei si directorul economic Marian Teodorescu – 32 de milioane de lei venit brut.

Seful pietelor conduce din cind in cind tramvaiele

Presedintelui Consiliului de Administratie al RAT Craiova, Iulian Ocroteala, nu i-a fost greu sa convinga membrii consiliului de necesitatea urgentarii cresterii propriului salariu deoarece printre marii specialisti numiti de consiliul local sa scoata regia din aceasta situatie se numara Gheorghe Calinoiu, seful pietelor din Craiova. Om cumsecade, de altfel, personajului ii este mult mai la indemina sa numere chitele de patrunjel de pe tarabe decit sa gindeasca la strategii complicate de redresare a situatiei financiare a regiei. Poate tocmai de aceea a fost cooptat in consiliu pentru ca, atunci cind este vorba de cheltuit bani publici, un vot in plus nu strica niciodata. Si daca votantul mai incaseaza lunar citeva milioane ca membru marcant in Consiliul de Administratie e multumita toata lumea.

„Daca nu mi-ar fi taiat din subventie, m-as fi inregistrat cu profit“

Iulian Ocroteala, directorul general al RAT Craiova, crede ca a facut tot ce a fost posibil pentru reducerea cheltuielilor. „Pierderile din anul 2003 se vor cifra la 22 de miliarde de lei si sint generate in exclusivitate de reducerea subventiei bugetare de la 50% la 15% pe primul semestru al anului. Din datele contabile rezulta ca, daca subventia ar fi fost tot 50%, as fi inregistrat profit de 4,5 milioane de lei. Subventia reprezinta cam 12% din cheltuielile totale. Se subventioneaza cheltuielile cu motorina, curentul electric si anumite piese si materiale pentru transportul de calatori.“ Daca lucrurile stau asa si in anul 2002 subventia de 50% a fost incasata integral, atunci de ce pe lista de furnizori neachitati la sfirsitul anului amintit se regasesc ELECTRICA si DISTRIGAZ si foarte multi furnizori de motorina, carora RAT le datora 27,3 miliarde de lei?

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS