24.5 C
Craiova
vineri, 29 martie, 2024
Știri de ultima orăLocalRAT derapeaza in bugetul Craiovei

RAT derapeaza in bugetul Craiovei

Un control efectuat de o comisie din Primaria Craiova la Regia Autonoma de Transport (RAT) a scos la iveala faptul ca zeci de miliarde de lei se duc pe apa simbetei din cauza managementului defectuos de la aceasta regie. Daca nu-si achita datoriile pina la sfirsitul acestei luni, unii dintre furnizorii de servicii catre RAT pot trece la executare silita. Cu toate acestea, conducerea RAT avea pretentii sa cumpere concurenta directa, oferind 27 de miliarde de lei din banii publici fratilor Bacriz, pentru ca RAT sa detina monopolul transportului in comun din Craiova.

Bani publici pentru o firma privata

Gazeta de Sud relata, in urma cu o saptamina, despre intentia conducerii RAT Craiova de a folosi 27 de miliarde de lei din banii publici pentru cumpararea activitatii de transport calatori de la firma concurenta FRATII BACRIZ. Cum era de asteptat, faptul a stirnit controverse in cadrul primariei. In timp ce viceprimarul Mihai Dragu a afirmat ca investitia nu isi dovedeste utilitatea, primarul Vasile Bulucea s-a declarat neutru, spunind ca este in favoarea unei analize amanuntite a situatiei.

Ahmed Bacriz, unul dintre asociatii firmei in cauza, a declarat, la vremea respectiva, ca nu are cunostinta despre o asemenea oferta. Asta desi, cu doar citeva minute inainte, directorul regiei, Iulian Ocroteala, ne confirmase ca se afla in tratative cu conducerea societatii BACRIZ.

Miscarea conducerii RAT este ultima dintr-un sir de scandaluri cu firma BACRIZ, care s-a dovedit un concurent greu de doborit pentru operatorul public de transport. Mai mult decit atit, arabii au stiut sa-si atraga clientii si nu au scos bani din bugetul local, cum a facut RAT, ba chiar a dat prin achitarea taxelor si impozitelor catre buget. In schimb, primaria considera ca RAT a avut un prost management in ultimii ani, acumulind datorii care depasesc 23 de miliarde de lei si a dispus un control amanuntit al actelor contabile.

Daca valoarea achizitiei depaseste 100.000 de euro, este necesara licitatia publica

Dupa aparitia in presa a materialului respectiv au existat si unele voci care au spus ca regia primariei nici nu are voie sa cumpere activitatea firmei BACRIZ. Potrivit legii, RAT trebuie sa organizeze licitatii publice la care sa participe, asa cum cer regulile, cel putin trei ofertanti, daca valoarea serviciilor cumparate este mare.

Contestatarii se bazeaza pe Legea nr.212/2002, de aprobare a Ordonantei de Urgenta a Guvernului privind sistemul de achizitii publice, care spune ca orice institutie care se afla in subordinea unei autoritati publice, finantata de aceasta din banii publici, trebuie sa respecte mai multe criterii in momentul in care doreste sa contracteze, de exemplu, furnizarea de servicii destinate populatiei. Autoritatea contractanta are dreptul sa cumpere direct, in conditiile prevazute de actul normativ mentionat, doar produse, lucrari sau servicii, a caror valoare, fara TVA, cumulata pe parcursul unui an, nu depaseste echivalentul in lei a 2.000 de euro. In cazul contractelor de achizitii care depasesc 100.000 de euro (adica peste 3 miliarde), este obligatorie prezenta a cel putin trei ofertanti.

Dezastru financiar la RAT Craiova

Potrivit unor surse din primarie, concluziile raportului de control desfasurat la RAT vorbesc de un declin economic fara precedent al regiei craiovene de transport, care reprezinta o adevarata gaura neagra a bugetului local.

Numai anul trecut, regia ar fi acumulat pierderi totale de peste zece miliarde de lei, fapt explicabil, in mare parte, prin politica manageriala de crestere a tarifelor la bilete, de la 5.000 la 7.000 de lei, ceea ce a dus la scaderea numarului de calatori. In plus, fondurile pentru materiale ar fi fost duble fata de anii anteriori, ajungind, in mod nejustificat, la peste zece miliarde de lei. Primaria considera ca s-au facut cheltuieli nejustificate pentru a primi subventia de 50% de la bugetul local, asa cum, de altfel, s-a petrecut in fiecare an. Si cu atit mai mult cu cit fondurile alocate de primarie RAT cresteau de la an la an. Pentru o comparatie, spunem doar ca, fata de 1999, cind s-au cheltuit aproape 21 de miliarde, doi ani mai tirziu, valoarea cheltuielilor a urcat la aproape 74 de miliarde de lei.

Regia craioveana, in prag de executare silita

Cheltuielile cu baza materiala si piesele de schimb nu ar fi justificate, deoarece, in timp ce acestea stau in depozite, regia a apelat la credite bancare, pentru care numai anul trecut a platit dobinzi de peste 4 miliarde de lei. In fine, in timp ce la sfirsitul lui ianuarie 2003, regia avea venituri totale de 14,5 miliarde de lei, datoriile neachitate catre furnizori insumau aproape 25 de miliarde de lei. Unii dintre furnizori ar putea trece chiar la executarea silita a regiei, la sfirsitul lunii martie, daca nu li se achita din datorii. Desi a primit subventie de la primarie, RAT are, datorii mari si catre furnizorii de utilitati: ELECTRICA -3,2 miliarde de lei, DISTRIGAZ – 696 milioane si SNP PETROM – 4,1 miliarde de lei. La acestea se adauga facturile de telefoane mobile ale conducerii RAT Craiova, care depasesc citeva zeci de milioane de lei pe luna.

Pozitia oficiala a municipalitatii in legatura cu cele 27 de miliarde pentru noi achizitii este aceea de a se cumpara noi mijloace de transport prin licitatie publica, in conformitate cu actul normativ care reglementeaza licitatiile publice (OUG nr.60/2001).

Directorul general al Regiei de Transport Craiova, Iulian Ocroteala, nu a avut ieri timp pentru a face precizari in legatura cu raportul intocmit de reprezentantii primariei. Prin urmare, nu ne ramine decit sa consemnam pozitia lui Iulian Ocroteala, atunci cind acesta va gasi un moment liber.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS