17 C
Craiova
miercuri, 24 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalCornisteanu, paguba de un miliard de lei

Cornisteanu, paguba de un miliard de lei

Un control dispus de Consiliul Judetean Dolj la Teatrul National din Craiova (TNC), in ultimele luni ale anului trecut, a scos in lumina un lant de nereguli ce au taxat serios bugetul public. O contributie substantiala si-a adus-o, se pare, si directorul general al institutiei, Mircea Cornisteanu, care

s-a facut remarcat in ochii organelor de control pentru detinere nelegala prin cumul a functiilor de manager, consultant artistic si regizor, incasind totodata, pentru fiecare dintre acestea, salariul sau onorariul cuvenit. In plus, la dispozitia directorului TNC, o serie de posturi au fost infiintate, anulate ori reinfiintate, in mod uneori bizar, alteori chiar hilar, oricum fara ca aceste schimbari sa fie aprobate de forul superior, Ministerul Culturii si Cultelor. Notificata asupra situatiei de la TNC, Curtea de Conturi isi va trimite in curind inspectorii pentru un nou control, in urma caruia va fi stabilita vinovatia celor implicati.

Subalternii l-au angajat pe director ca regizor

In urma verificarilor efectuate in perioada septembrie – octombrie 2002, Serviciul de Audit Public Intern din cadrul CJ Dolj a descoperit ca, desi era angajat al TNC in functia de consultant artistic si retribuit ca atare, Mircea Cornisteanu incheiase cu institutia pe care o conduce o serie de contracte de colaborare pentru regizarea unor piese de teatru, trecindu-si in cont si onorariile aferente, deloc modeste: sumele incasate variau intre 1.800 si 2.800 de dolari.

Cum directorul Cornisteanu nu putea sa-l angajeze nemijlocit pe regizorul Cornisteanu, a fost necesar un mic artificiu: pe contractele in cauza, teatrul apare reprezentat prin directorul adjunct tehnic, Ilarian Stefanescu, directorul adjunct de productie, Gabriel Manescu, ori prin Carmen Stefanescu, contabilul sef al institutiei. Insa, asa cum sugereaza bunul-simt si confirma nota de constatare intocmita in urma controlului, primii doi dintre acestia nu aveau nici o atributie legata de incheierea contractelor de colaborare. De fapt, din cite stipuleaza legea, singurul autorizat sa faca aceasta era chiar regizorul-director, Mircea Cornisteanu.

Cu alte cuvinte, ca sa respecte legea, directorul ar fi trebuit sa incheie contract cu el insusi; asta nu s-a intimplat, nu avea cum, de altfel, drept urmare organul de control ia nota de ilegalitatea contractelor:

„…Aprobarea onorariilor de catre consiliul de administratie nu are suport legal. Din punct de vedere al timpilor de munca, rezulta ca activitatea de manager se suprapune cu activitatea de regizor. Rezulta ca, in acelasi timp, institutia ii plateste doua remuneratii… Prin incheierea de contracte intre teatru, reprezentat de directorii adjuncti si contabilul sef, si domnul director general, ca partener, acesta se afla in situatia de incompatibilitate.“

Cornisteanu – manager fara acte

Din cite se observa, Mircea Cornisteanu renunta pe moment la atributiile de director pentru a se putea angaja regizor. Nu este insa singurul caz in care functia sa de manager al institutiei se clatina. Fireste, Cornisteanu are incheiat cu TNC un contract individual de munca, pentru functia de executie de consultant artistic, indeplinind concomitent functia de conducere de director general. Insa, Ordinul Ministerului Culturii si Cultelor (MCC) 2129/2001, care reglementeaza angajarea directorilor institutiilor publice de cultura, prevede ca acestia trebuie sa semneze in mod obligatoriu si un contract – cadru, numit si contract de management.

Respectivul act incheiat intre institutie si director stabileste precis atributiile acestuia din urma in exercitarea functiei. In prezent, contractul de management intre Cornisteanu si TNC nu exista: nu a fost intocmit pentru 2002 si neintocmit a ramas si anul acesta. Conducerea teatrului nu are astfel obligatii si raspunderi precise. Unii ar spune ca directorul poate face dupa cum il taie capul.

Cheltuielile nejustificate cu regia depasesc un miliard de lei

Actul al treilea il gaseste din nou pe directorul Cornisteanu pe pozitia de angajator neinspirat. Serviciul de Audit Public Intern a mai descoperit ca directorul TNC s-a dovedit o mina excesiv de larga in gestionarea banului public.

Pentru remunerarea regizorilor angajati cu contract de colaborare, numai in perioada 2001 – septembrie 2002, conducerea teatrului a cheltuit cu peste un miliard de lei mai mult fata de cazul in care respectivii regizori (printre care si Mircea Cornisteanu) ar fi fost angajati cu contract individual de munca. Drept termen de comparatie, trebuie mentionat ca la un miliard de lei se ridica alocatia bugetara pentru intreaga activitate a TNC, aprobata de consiliul judetean pentru anul in curs.

Faptul ca regizorii au fost totusi angajati prin contract de colaborare si au costat TNC peste 1,6 miliarde de lei se explica prin aceea ca directorul Cornisteanu desfiintase in 2001 doua dintre cele trei posturi de regizor existente.

In nota explicativa, directorul a motivat ca a incercat totusi sa angajeze regizori artistici cu contract de munca, dar cei doi candidati care au sustinut concursul in toamna anului trecut nu au reusit sa promoveze. Normal, din moment ce Cornisteanu ridicase stacheta: concurentii au fost respinsi cu medii de 8,50, respectiv 8,80, desi legea prevedea media minima de admitere ca fiind sapte. Directorul TNC le pretinsese cel putin noua.

De altfel, modificari haotice au loc si in privinta altor posturi din organigrama institutiei, care sint desfiintate si infiintate la dispozitia lui Cornisteanu, fara a avea insa aprobarea necesara din partea MCC.

Raportul Serviciului de Audit consemneaza labirintul schimbarilor efectuate: „postul de economist I A a fost transformat in postul de portar incepind cu data de 19.03.2002… postul de actor I S se transforma in postul de electroacustician I…“, pentru ca apoi sa se revina: „postul de actor II S se transforma in actor I S…“

Trecem peste aspectul hilar al acestui du-te-vino al posturilor din TNC, pentru a mentiona doar ca modificarile operate de Cornisteanu incalca doua hotariri de guvern.

Pe Cornisteanu il interesau dolarii

Directorul general al TNC este, pe de alta parte, de parere ca nu poate fi acuzat de cumul ilegal de functii:

„Functia mea de executie este cea de consultant artistic, iar cea de conducere este de director general. In ceea ce priveste regia, am semnat contracte de colaborare, nu sint angajatul teatrului.“

Cornisteanu spune ca a semnat contractul de munca pe functia de consultant artistic si nu pe cea de regizor, la insistentele sale, pentru aspectul financiar:

„Daca as fi fost angajat regizor, conform fisei postului, aveam dreptul sa regizez, anual, un singur spectacol la TNC si as fi fost platit cu vreo sapte milioane pe luna. Asa pot sa pun mai multe spectacole in scena, aici, la Craiova. Trebuie sa traiesc si eu.“

Cornisteanu sustine ca sumele pe care a semnat contractele cu TNC sint net inferioare celor platite in perioada fostei directiuni altor regizori. „Pe vremea lui Boroghina, s-au platit si onorarii de peste 6.000 de dolari. Eu mi-am dat maximum 2.800 de dolari pentru regia unei piese“, a precizat directorul TNC.

In opinia lui Cornisteanu, faptul ca a fost angajat pentru colaborare ca regizor de catre subalternii sai este cit se poate de firesc, din moment ce directorul are dreptul sa delege anumite competente adjunctilor sai. Totusi, Cornisteanu nu ne-a putut pune la dispozitie un act din care sa rezulte expres aceasta delegare:

„Trebuie sa existe, undeva la arhiva, din moment ce stiu ca am semnat mai multe astfel de delegari de competente“, a sustinut directorul.

In incheiere, Cornisteanu a tinut sa precizeze ca o mare parte din vina o poarta si Ministerul Culturii si Cultelor, care si-a facut treaba pe jumatate: teatrul a fost trecut in finantarea CJ Dolj, dar nu se afla inca in patrimoniul judetului. „Nu am avut cu cine sa semnez nici de contractul de management pentru anul 2002. In mai multe probleme administrative, m-am adresat pe rind ministerului si consiliului, dar am fost trimis de la unul la altul.“

De altfel, directorul si-a formulat obiectiunile si in nota explicativa anexata raportului de control, dar seful Serviciului de Audit a respins explicatiile lui Cornisteanu, ca fiind neintemeiate.

TNC, sub lupa Curtii de Conturi

Consiliul Judetean Dolj, cel care a preluat anul trecut in subordine activitatea TNC, urmeaza sa dezbata in sedinta ordinara de luna aceasta rezultatele controlului efectuat de Serviciul de Audit. Presedintele CJ Dolj, Ion Voiculescu, spune ca a fost luat prin surprindere de „practicile“ conducerii teatrului si, cum consiliul administreaza doar de scurt timp institutia, nu este la curent cu legislatia din domeniu. Drept urmare, Voiculescu a informat atit MCC, cit si Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale, cerind detalii.

„Mi se pare anormal faptul ca domnul Cornisteanu primeste atit salariul de director, cit si onorariul pentru regie, din moment ce timpul de lucru e unul si acelasi. Dinsul poate sa faca regie in timpul liber sau in concediu. Intre timp, trebuie totusi sa ne punem la curent cu legislatia. Vorba proverbului, ceea ce legea nu interzice expres este permis“, a afirmat Voiculescu.

Ion Leonte, seful Serviciului de Audit Public Intern, cel care a condus controlul desfasurat la TNC, a precizat ca nota de constatare in care sint sesizate neregulile a fost deja inaintata Curtii de Conturi Dolj, care, in cursul acestui an, va demara propria ancheta. In situatia in care va fi dovedita vinovatia conducerii TNC in ceea ce priveste gestionarea defectuoasa a banului public, Consiliul Judetean va incerca sa recupereze sumele cheltuite nejustificat.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS