14.5 C
Craiova
vineri, 29 martie, 2024
Știri de ultima orăLocalUn MIG 21 Lancer s-a prabusit la Calarasi

Un MIG 21 Lancer s-a prabusit la Calarasi

Un avion MIG 21 Lancer cu simpla comanda apartinind Bazei 86 Aeriene Fetesti s-a prabusit ieri la ora 14.15, intr-un lac piscicol din apropierea municipiului Calarasi, precizeaza un comunicat al MApN. Avionul a fost distrus, iar pilotul, care nu s-a catapultat, si-a pierdut viata. Zborul se efectua in cadrul unui antrenament de stricta supraveghere. Nu se cunosc cauzele producerii accidentului. A fost instituita o comisie condusa de seful Statului Major al Fortelor Aeriene, general-locotenent Constantin Gheorghe.

Primele informatii indica posibilitatea opririi motorului avionului MIG 21 Lancer

Surse din aviatia militara au declarat ca primele informatii privind prabusirea avionului MIG 21 Lancer indica posibilitatea ca motorul sa se fi oprit deasupra orasului, situatie in care pilotul a incercat sa evite zona populata si a indreptat aparatul spre un alt perimetru. Conform sursei citate, avionul venea dintr-o misiune de la Bacau si trebuia sa aterizeze la baza militara de la Borcea de linga Fetesti. Pilotul nu a mai reusit sa se catapulteze, intrucit in timpul manevrei de evitare a zonei populate, avionul a pierdut brusc din altitudine. Pilotul Adrian Savulescu avea gradul de locotenent-comandor si o experienta de 600-700 de ore de zbor. Era casatorit si avea o fata. O comisie condusa de seful Statului Major al Fortelor Aeriene, general-locotenent Constantin Gheorghe, investigheaza cauzele prabusirii avionului.

Pilotul care si-a pierdut viata in accidentul de la Calarasi era un aviator cu experienta

Pilotul Savulescu Adrian Manuel facea parte din grupul aviatorilor destinati sa indeplineasca misiuni in cadrul unor exercitii multinationale. Era unul dintre cei mai antrenati piloti ai Aviatiei Militare, cu 677 de ore de zbor, din care 560 pe MIG-21 si 168 pe MIG-21 Lancer. Nascut la 17 decembrie 1961 in orasul Macin, judetul Tulcea, ofiterul a absolvit Scoala Militara de Ofiteri de Aviatie „Aurel Vlaicu“ in anul 1987 si cursul de comandanti de escadrila in 2001. Din anul 1992 a fost apreciat cu calificative foarte bune.

Nerespectarea regulilor de zbor este exclusa in cazul accidentului de la Calarasi

Ministrul apararii, Ioan Mircea Pascu, a declarat ieri ca ipoteza nerespectarii regulilor privind desfasurarea zborului este exclusa in cazul accidentului aviatic de linga Calarasi. Ministrul apararii a precizat ca pilotul facea parte din echipa de rezerva ce se pregatea pentru exercitiul Strong Resolve 2002 si a transmis condoleante familiei pilotului. Referitor la faptul ca pilotul nu s-a catapultat, ministrul apararii a aratat ca, de regula, pilotii tineri se catapulteaza mai repede, acesta fiind primul lor instinct, in timp ce pilotii cu experienta incearca pina in ultimul moment sa salveze sau sa redreseze avionul. In urma anchetei se va stabili insa daca a existat o defectiune la trapa de catapultare sau nu, a adaugat ministrul apararii. Conform MApN, avionul urmeaza sa fie scos din lac miine. Avioanele MIG 21 au fost aduse in Romania dupa 1970, in prezent existind 110 avioane de acest fel, dintre care 90 au fost deja modernizate, devenind MIG 21 Lancer. Ambasadorul SUA la NATO, Nicholas Burns, a declarat pe Aeroportul Otopeni ca a fost informat de Ioan Mircea Pascu despre producerea acestui accident aviatic si a transmis, la rindul sau, in numele guvernului american condoleante familiei pilotului.

Scurta cronologie a accidentelor Aviatiei Militare

13.03.93 – Doua MIG-uri 21 se ciocnesc, explodind in aer, deasupra comunei Sprincenata. Ambii piloti si-au pierdut viata in accident. 13.05.93 – Un MIG 23 se prabuseste pe Aeroportul Mihail Kogalniceanu, inregistrind defectiuni si oscilatii in plan vertical imediat dupa decolare, dar pilotul, Crstian Pavalasc, reuseste sa se catapulteze. Comisia care a anchetat prabusirea nu a putut stabili cauza accidentului. 01.03.94 – Un MIG 29 s-a prabusit linga Cobadin. 10.03.94 – Un MIG 23 s-a prabusit linga localitatea Izvin, in vestul tarii. Cei doi piloti aflati la bord s-au salvat prin catapultare. 17 05 94 – Un MIG 21 s-a prabusit linga Timisoara. Pilotul isi pierde viata in accident. 09.08 94 – Un MIG 23 s-a prabusit linga Aeroportul Mihail Kogalniceanu. Pilotul Cristian Pavalasc a reusit a doua catapultare la numai un an de la un accident similar. 29.09.94 – Un MIG 21 s-a prabusit in timpul desfasurarii aplicatiei „Jubileu ’94“ pe poligonul de la Bogata, de linga Turda. Pilotul a scapat cu viata. 14 10 94 – Un MIG 21 s-a prabusit la Furculesti, Teleorman. Pilotul si-a pierdut viata. 03.11.94 – Prabusirea linga Caracal a unui MIG 21 il determina pe ministrul apararii, Gheorghe Tinca, sa ordone incetarea zborurilor cu acest tip de avion. Acestea vor fi reluate la 2 noiembrie, dupa ce ministrul fusese audiat anterior la Comisiile de specialitate ale Parlamentului in aceasta problema. In perioada 1990-1994 se prabusisera 17 aparate de vinatoare de productie sovietica de tip MIG 21, 23 si 29.30 03.95 – Un avion militar de tip IAR 99, apartinind UM 01918 Ianca, s-a prabusit la numai patru minute de la decolare, din cauza unei scurgeri accidentale de combustibil. Cei doi piloti, care efectuau o misiune de cercetare meteorologica, au reusit sa se catapulteze, unul dintre ei fiind supus cu succes unei interventii chirurgicale complexe, la Spitalul Militar Central din Bucuresti. Statul Major al Aviatiei si Apararii Antiaeriene si uzina producatoare au decis oprirea temporara a zborului cu cele opt avioane IAR-99 din lotul de fabricatie in cauza, pina la eliminarea elementelor identificate ca sursa potentiala de incendiu. 27.07.95 – Un avion MIG 21, de la UM 019051-Deveselu, s-a prabusit dupa 15 minute de la decolare, ambii piloti pierzindu-si viata. Aparatul, care executa un zbor de cercetare meteo, combinat cu un exercitiu de lupta ce simula trageri in tinte terestre, a fost distrus aproape in totalitate, facind foarte dificila sarcina comisiei de ancheta. 29.08.95 – Un avion MIG-21, cu dubla comanda, s-a prabusit pe aerodromul Giarmata, de linga Timisoara, din cauza unei defectiuni tehnice majore a motorului. Cei doi piloti au reusit sa se salveze prin catapultare, fiind in afara oricarui pericol. Aeronava, care efectua o cercetare meteo, a fost distrusa complet la impactul cu solul. 28.11.96 – Un avion IAR-93, fabricat in 1984, s-a prabusit in timp ce efectua un zbor de testare in poligonul Recea-Slatina. Aeronava a fost complet distrusa, dar pilotul s-a salvat prin catapultare. 22.05.97 – Un MIG-21 s-a prabusit in zona localitatii Pirjol, judetul Bacau, in timpul unui zbor de antrenament. Pilotul s-a salvat prin catapultare. 11.06.97 – Un avion sonda pentru cercetare meteo de tip L39 pilotat de catre generalul de flotila aeriana Ion Stan, comandantul Aviatiei Militare, si de capitanul comandor Petre Gheorghe s-a prabusit pe aeroportul din Giarmata, linga Timisoara. Amindoi pilotii si-au pierdut viata, iar aeronava a fost distrusa. 10 12 97 – Un avion tip MIG-21 cu dubla comanda s-a prabusit in timpul unui zbor de instructie, aparatul fiind distrus in urma impactului cu solul. Cei doi piloti s-au salvat prin catapultare. 09.04.98 – Un avion militar IAR 93B, cu simpla comanda, s-a prabusit linga Ghercesti, in judetul Olt. Pilotul avionului, comandorul Ion Marculescu, de la UM 01806 Craiova, a reusit sa se salveze prin catapultare. Avionul efectua un zbor de proba, aparatul aflindu-se in reparatii la SC Avioane Craiova. Comandantul Ion Marculescu ar fi trebuit sa piloteze avionul IAR 93 care a explodat la sol pe Aeroportul Militar Craiova in vara anului 1996, accident in care au murit 16 oameni. 21 04 99 – Un avion MIG-21 a fost avariat la aterizare in apropiere de Cimpia Turzii, ca urmare a unei erori de pilotaj. Incidentul a avut loc in timpul executarii unui zbor de antrenament. 12.05.99 – Un avion militar MIG-23 s-a prabusit, in zona localitatii banatene Capilnas, in timpul unui zbor de instructie, pilotul aparatului pierzindu-si viata in accident. 17 08 99 – Un avion MIG 21 Lancer, cu dubla comanda, s–a prabusit, in apropierea unitatii de aviatie din Bacau, ambii piloti salvindu-se prin catapultare. Avionul s–a prabusit imediat dupa decolare, la circa trei kilometri de capatul pistei. 13.07.2001 – Un avion militar MIG 21 Lancer, cu simpla comanda, s-a prabusit in muntii din zona Moinesti-Comanesti, pilotul catapultindu-se.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS