Acasă Actualitate De ce atribuţii scapă directorii şi profesorii

De ce atribuţii scapă directorii şi profesorii

De ce atribuţii scapă directorii şi profesorii
De ce atribuţii scapă directorii şi profesorii

Managerii unităţilor şcolare nu vor mai recenza copii din circumscripţie, dar nici nu vor mai întocmi şi publica un plan operaţional anual. Şi pofesorii diriginţi mai scapă de răspundere din acest an şcolar. De exemplu, nu mai au responsabilitatea păstrarii bunurilor cu care este dotata sala de clasă.

Acestea sunt noile prevederi transmise de Ministerul Educaţiei şi Cercetării pentru debirocratizarea sistemului. O parte din manageri spun că schimbările îi obligă să caute soluţii alternative, pentru că documentele şi activităţile excluse erau utile în activitatea curentă.

Ce soluţii caută directorii

Conform informărilor recente transmise de Ministerul Educaţiei „managerul nu mai are în atribuţii activitatea de coordonare a activităţii de recenzare a copiilor/ elevilor din circumscripţia şcolară, în cazul unităţilor de învăţământ preşcolar, primar şi gimnazial. În cadrul documentelor de prognoză ale unităţiide învăţământ, nu se mai întocmeşte planul operaţional al unităţii”. Renunţarea la recenzare îi pune pe manageri în postura de a căuta alte soluţii.

„Rolul recenzării era să ştim câţi elevi aveam în circumscripţie, în cazul meu pentru planul de şcolarizare pentru clasa pregătitoare. Acum că nu mai avem această activitate în atribuţii mă gândesc să folosesc buna relaţie cu medicii de familie care sunt în apropierea şcolii şi să îmi comunice numărul de copii din zonă pentru a contura planul de şcolarizare. Din experienţa anilor anterior pot să vă spun că această recenzare o făceam împreună cu colegii în luna ianuarie a fiecărui an, dar în ultimul timp nu mai eram bine primiţi de familii.

Am constatat că datele pe care le adunam nu băteau cu realitatea de la înscrieri. Erau părinţi care nu ne mai comunicau datele corect. Spuneau că dacă noi aflăm datele copiilor îi obligăm să îi aducem la şcoală şi că ei au altă opţiune”, a precizat Alexandrina Năstase, managerul Şcolii gimnaziale „Mihai Viteazul” din Craiova.

De unde îşi mai pot lua managerii datele

Sunt şi manageri de şcoli care spun că vor face aproximări la întocmirea planului de şcolarizare. Cei care au grădiniţe spun că se vor baza în întocmirea planului de şcolarizare şi pe preşcolarii care îi au în unitatea de învăţământ,

„Oricum noi în şcoală avem elevi care ne vin şi din alte zone ale Craiovei, cum ar fi Craioviţa Nouă sau Calea Bucureşti. În plus, avem şi grădiniţă în cadrul unităţii şi o bună parte dintre copii rămân şi la şcoală. În aceste condiţii putem aproxima planul de şcolarizare şi fără recenzarea copiilor din zonă. În privinţa planului operaţional acesta dispare şi rămânem cu planul de dezvoltare instituţională. În acest fel se mai reduc hârtiile”, a precizat Angela Nuţă, directorul Şcolii gimnaziale „Decebal” din Craiova.


De altfel, în privinţa datelor pentru întocmirea planului de şcolarizare, reprezentanţii Inspectoratului Şcolar Judeţean Dolj spun că managerii pot configura planul de şcolarizare şi pe baza unor estimări pe baza unor date pe care le pot primi de la alte instituţii.
„Estimările se pot face în baza documentelor pe care le primesc de la autoritățile publice locale și de la Serviciul de Evidență a Populației şi în baza unor parteneriate de colaborare cu unităţile de învăţământ preșcolar”, a precizat inspectorul şcolar Nicoleta Liţoiu, purtător de cuvânt al ISJ Dolj.

Cum vor lucra fără planul operaţional

Planul operaţional anual era un fel de agendă a managerului care cuprinde analiza activităţii din anul anterior şi rezultatele obţinute, planificările la nivel judeţean şi naţional, respectarea indicatorilor de performanţă şi rezolvarea unor probleme interne. O parte din manageri spun că şi chiar dacă se renunţă la planul operaţional oficial ei au nevoie să îşi creioneze un plan pe care să îl urmărească.
„E destul de greu să lucrăm fără un plan operaţional. Cu siguranţă voi face un plan operaţional de lucru. De altfel, săptămânal îmi notez obiectivele pe care le am de atins”, a mai spus managerul Şcolii gimnaziale „Mihai Viteazul” din Craiova.

De ce era important planul operaţional

Dacă la recenzare mai găsesc soluţii, fără plan operaţional anual managerii spun că nu îşi pot atinge obiectivele.

„Nu mai facem de mult timp recenzare. Luăm datele de la poliţie. Facem o adresă undeva în luna august şi primim datele şi atunci când un copil nu ne apare la înscrieri trimitem adresa de informare la adresa respectivă. În schimb, fără un apln anual nu ştiu cum putem ajunge să atingem obiectivele din planul managerial pe patru ani. Nu ai cum să atingi obiectivele dacă nu spargi planul general pe ani. Poate unii manageri aveau stres să îl scrie, dar mi se pare că este un document esenţial pe care chiar dacă nu mai am obligaţia de a-l publica o să îl întocmesc şi o să îl ţin în agenda personală.

De exemplu, unul din obiectivele din planul managerial am trecut să fac o revoluţie în privinţa amenajării peisagistice din curte pe care o pot face în această perioadă de pandemie. Eu cred că planul operaţional este o formă de planificare eficientă a activităţii. Nu pot spune că vreau să iua o casă în cinci ani şi să las totul să decurgă în cinci ani, fără să am obiective pe termen scurt”, a spus Tudor Tudorache, manager Şcoala gimnazială Nicolae Romanescu” din Craiova.

Alte modificări


Conform informările trimise de Ministerul Educaţiei apar şi alte modificări în regulamentul de funcţionare a unităţilor de învăţământ. Una dintre acestea este că
„profesorii diriginţi vor fi anumiţi anual de către directorul unităţii de învăţământ, în baza hotărârii consiliului de administraţie”. O altă modificare privelte relaţia şcolii cu părinţii şi elevii.

„Şedintele cu părinţii se pot organiza şi lunar dacă situaţia impune o asemenea frecvenţă de organizare şi pot fi desfăşurate şi on-line, în situaţii de calamitate, pandemie sau alte situaţii excepţionale. La întâlnirile şi consultaţiile individuate ale dirigintelui cu părinţii poate participa şi elevul. Întâlnirea cu părinţii, tutorii sau susţinătorii legali poate fi şiindividuală în cadrul uneia sau mai multor consultaţii săptămânale”, se arată în informarea Ministerului Educaţiei.

Exit mobile version