10.3 C
Craiova
joi, 25 aprilie, 2024
Știri de ultima orăEducatiePentru al doilea an consecutiv - Un elev din Craiova, pe primul loc la olimpiada de sociologie

Pentru al doilea an consecutiv – Un elev din Craiova, pe primul loc la olimpiada de sociologie

Elevul Colegiului Naţional „Carol I“ din Craiova, Răzvan Bunciu, a obţinut locul I la Olimpiada Naţională de Sociologie, fiind al doilea an consecutiv în care reuşeşte să fie pe primul loc pe podium la nivel naţional

Răzvan Bunciu, elev în clasa a XII-a la Colegiul Naţional „Carol I“ la clasa de ştiinţele naturii, este pasionat de sociologie şi are performanţe la nivel naţional. De curând, a obţinut premiul I la Olimpiada Naţională de Sociologie, fiind al doilea an consecutiv în care are o asemenea reuşită. Tânărul spune că a ajuns să studieze sociologia fiind atras de faptul că abordează probleme din viaţa de zi cu zi, cum ar fi cerşetoria, inegalitatea de şanse, conceptul de familie, dar şi sistemul de învăţământ. Sociologia este o disciplină îndrăgită şi de alţi elevi din şcoală, care sunt implicaţi în diverse proiecte internaţionale.

Olimpicul Răzvan Bunciu, de la Colegiul Naţional „Carol I“ din Craiova, spune că a fost atras de sociologie pentru că nu este o disciplină pur teoretică, ci are şi o parte practică ancorată în realitatea de zi cu zi. „Sociologia este un domeniu care abordează în primul rând realitatea şi tocmai acest aspect atrage elevul, pentru că în general şcoala este extrem de teoretică. Înveţi formule, înveţi chiar pe de rost anumite lecţii pentru a le spune mai departe, în timp ce sociologia te obligă să gândeşti altfel, să gândeşti cum ai face tu dacă ai fi pus într-o anumită situaţie, dificultate în faţa casei tale sau în oraşul tău şi să o rezolvi. Spre exemplu, la etapa judeţeană am avut de rezolvat un experiment social teoretic scris şi observaţii sociale în legătură cu o anumită fabrică de muncitori. Pe de altă parte, a trebuit să spunem cum vedem noi conceptul de familie în contemporaneitate. La etapa naţională am avut drept cerinţe să facem câteva observaţii în legătură cu fenomenul cerşetoriei, o altă cerinţă a fost să facem o analiză asupra sărăciei şi un eseu despre inegalitatea de şanse“, a spus Răzvan. Olimpiada Naţională de Sociologie de anul acesta s-a desfăşurat la Braşov. Soluţiile găsite de Răzvan Bunciu l-au plasat pe primul la nivel naţional. Este al doilea an consecutiv când Răzvan obţine un astfel de rezultat. „Am fost la naţională şi anul trecut şi am obţinut locul I, din fericire au fost nişte subiecte foarte frumoase. Au fost probleme care au abordat marginalizarea anumitor comunităţi etnice. Tot familia a fost în centru şi anul trecut, şi cum vedem noi dinamica ei din trecut până în ziua de azi. De asemenea, am avut şi un chestionar aplicat în educaţie“, a precizat elevul.

Ce schimbări ar face în educaţie elevii pasionaţi de sociologie

Sistemul de educaţie reprezintă tot o temă de sociologie şi de actualitate pentru elevi, iar Răzvan Bunciu spune că ar fi nevoie de câteva schimbări importante. „Noi trebuie să depunem eforturi astfel încât sistemul să fie apropiat de elevi şi să urmărească interesele lor şi nu ale altor persoane. Cred că trebuie să abordeze şi o latură nonformală, lucru despre care am discutat foarte mult anul trecut la etapa naţională. Trecerea de la o educaţie bazată pe teorie la o educaţie bazată pe practică şi pe dezvoltarea caracterului elevului ca acesta să devină un om bun, un om implicat în societate, un om care ia decizii nu numai pentru el, ci şi pentru societate, ar fi una din schimbările necesare pentru şcoala românească“, a explicat Răzvan Bunciu.
De asemenea, olimpicul de la Colegiul Naţional „Carol I“ spune că ar fi necesar ca elevii să fie corect orientaţi în carieră: „În alte state învăţământul nu este ca la noi. Au şcolile de meserii, iar elevii care consideră că nu pot să exceleze în domeniile teoretice merg către aceste şcoli şi învaţă o meserie. La noi în ţară atitudinea nu este tocmai aceasta, pentru că noi pe elevii care aleg aceste direcţii îi privim ca slab pregătiţi, îi stigmatizăm, ceea ce nu este corect, pentru că orice societate are nevoie şi de un muncitor sau de un electrician bun“.
De sociologie şi probleme de zi cu zi sunt interesaţi şi alţi elevi olimpici. De exemplu, Ariana Popescu, olimpică la logică şi argumentare, este implicată în activităţi sociologice. În aceste zile, eleva este la Bruxelles, unde va aplica un set de chestionare şi va promova cultura şi gastonomia românească. „Sociologia este un domeniu care ne atrage tocmai prin faptul că vedem probleme zilnice. Am făcut chestionare sociologice pe baza problemelor dezvoltării durabile în cadrul unui proiect Erasmus care se desfăşoară în cadrul liceului nostru. Vom face chestionare şi în Belgia, pentru un schimb de experienţă. Am făcut pregătiri intense şi sperăm să participe la evenimentele pe care le-am pregătit, cum ar fi dansuri populare, tradiţii româneşti, şi să vadă cum suntem noi“, a spus eleva Ariana Popescu.

Răzvan Bunciu şi Ariana Popescu, elevi de la Colegiul Naţional „Carol“ din Craiova pasionaţi de sociologie

În ceea ce priveşte cariera, atât olimpicul naţional Răzvan Bunciu, cât şi eleva Ariana Popescu au aceeaşi opţiune, Facultatea de Drept. „Voi alege Relaţii internaţionale şi studii europene la SNSPA pentru că m-au contactat şi mi-au propus să fiu bursier la ei, iar în paralel voi face şi Facultatea de Drept. Şi poate apare un semn de întrebare: dacă am fost la ştiinţele naturii, de ce am ales alte domenii în continuare? Acest profil nu se rezumă la cele trei probe de bacalaureat, ci este unul complex şi foarte util, pentru că mi-a dat posibilitatea să studiez şi materiile din domeniul socio-uman“, a spus Răzvan Bunciu.

Zeci de premii şi medalii la nivelul judeţului Dolj

La nivelul judeţului Dolj, mai mulţi elevi au obţinut premii şi medalii la olimpiadele naţionale. Potrivit inspectorului şcolar general Monica Sună, rezultatele parţiale indică faptul că anul acesta sunt mai multe performanţe în comparaţie cu anul şcolar anterior.
„Cred că este un an foarte bun din punct de vedere al premiilor şi distincţiilor obţinute de elevi la diversele competiţii şcolare. Au fost obţinute 16 premii I, 16 premii II, 9 premii III şi 109 menţiuni. La acestea se adaugă 7 medalii de aur, 18 medalii de argint, 15 medalii de bronz, 18 premii speciale, o mențiune specială şi patru diplome de onoare. În ceea ce priveşte rezultatele pe discipline, la arte vizuale au fost obţinute patru premii I, la limba şi literatura franceză au fost obţinute două premii I, la pedagogie au fost obţinute două premii II, fiind prima participare. Urmează informatica, istoria, ştiinţele socio-umane, ştiinţele pământului şi nu în ultimul rând limba latină, care a adus un premiu I“, a precizat inspectorul şcolar general Monica Sună.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS