10.6 C
Craiova
joi, 28 martie, 2024
Știri de ultima orăEducatieCatastrofa din manual. Biologia de clasa a VI-a: Inima și ficatul sunt poziționate greșit în corp, elevii sunt întrebați „Cine şi cum se produce urina?”

Catastrofa din manual. Biologia de clasa a VI-a: Inima și ficatul sunt poziționate greșit în corp, elevii sunt întrebați „Cine şi cum se produce urina?”

​​

Inima și ficatul sunt puse greșit într-o fotografie care le prezintă elevilor de-a VI-a sistemul de organe al omului. Vasele de sânge au când 160.000, când 96 000 de kilometri. Apare o confuzie între mucegai și paraziți, plus concepte ca “orific” sau lob “interior” al plămânului. Acestea sunt câteva dintre greșelile care apar în primul manual de Biologie de clasa a VI-a scos de editura Ministerului Educației. Disciplina are două manuale de la Editura Didactică și Pedagogică, care au antetul Ministerului, iar în cel de-al doilea sunt numeroase greșeli gramaticale, scrie Hotnews.

În premieră, elevii de clasa a VI-a vor învăța peste o săptămână de pe manuale făcute de editura unică a Ministerului Educației. Instituția a modificat procedura de realizare a manualelor școlare și nu le mai cumpără prin licitație publică, ci le editează la Editura Didactică și Pedagogică din subordinea sa.

Profesori de biologie, editori și profesori universitari ne-au semnalat greșeli importante și în cele două manuale de Biologie de clasa a VI-a, scoase acum de EDP.

Listă de greșeli din Primul manual de Biologie de clasa a VI-a scos de Editura Didactică și Pedagogică

Descarcă manualul de Biologie analizat mai jos, tipărit de Editura Didactică și Pedagogică la Monitorul Oficial; în acest an, există două manuale gratuite de Biologie pentru copii, cumpărate de Ministerul Educației, dintre care profesorii trebuie să aleagă unul pentru a le preda elevilor de clasa a VI-a.

“Vasele de sânge însumează peste 160.000 de kilometri”, învață copiii, la pagina 10, în cadrul rubricii “Știați că…?” Informația este contrazisă 7 pagini mai târziu: “Totalitatea vaselor de sânge din corpul unui adult are o lungime de 96 000 km”.

Inima și ficatul sunt puse greșit, în fotografia care prezintă sistemul de organe al omului, la pagina 19. Concret, imaginea este pusă în oglindă, iar organele plasate pe partea greșită. Copiii trebuie să identifice apoi organele indicate printr-o săgeată și numerotate, din imaginea cu sistemul greșit de organe al omului și dintr-o fotografie cu sistemul de organe la iepure. Nu este clar dacă săgețile ar trebui să le arate elevilor organe comune, așa cum ar fi intuitiv, și imaginea pusă greșit cu sistemul la om a dat peste cap planurile autorului. În plus, săgeata nr. 5 este plasată greșit și duce în afara imaginii cu omul.
“Parazitul ia substanțele hrănitoare gata preparate de gazdă fără să o mai supună proceselor de digestie.” – Pe lângă acordul făcut greșit (corect este “Parazitul ia substanțele hrănitoare gata preparate de gazdă, fără să le mai supună proceselor de digestie”), nici informația nu este exactă, spun profesorii contactați de HotNews.ro. De exemplu, căpuşele digeră sângele pe care îl sug de la gazde. (Pagina 34)

Elevii sunt puși să răspundă la întrebarea: “De ce în vecinătatea lichenilor nu trăiesc şi alte plante?” (Pagina 37) Lichenii nu sunt plante, deci formularea “alte plante” este incorectă, iar unii licheni cresc pe plante, deci întrebarea în totalitate este greșită. Manualul face confuzie între mucegai și paraziți. La pagina 37, elevii de clasa a VI-a sunt puși să răspundă la următoarea întrebare: “2. Paraziţii care alterează pâinea sunt: a. țânțarii; b. mucegaiurile; c. viermii intestinali; d. puricii”. Mucegaiul, cel care alterează pâinea, este saprofit, nu parazit. De altfel, manualul definește corect mucegaiul de pe pâine, la pagina 35, drept “fung saprofit”, care se instalează pe organisme “moarte”.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS