12 C
Craiova
joi, 25 aprilie, 2024
Știri de ultima orăEducatieCandidații la bacul de toamnă, „chinuiţi“ în bănci

Candidații la bacul de toamnă, „chinuiţi“ în bănci

Ieri a început a doua sesiune a examenului de bacalaureat, cu proba scrisă la limba și literatura română. În județul Dolj au fost organizate trei centre de examen, la Colegiul Național „Nicolae Titulescu“, la Colegiul „Ștefan Odobleja“ și la Colegiul Național Economic „Gheorghe Chițu“, la care s-au prezentat mai puțin de 500 de candidați. Subiectele nu au fost pe placul tuturor absolvenților de liceu, dar aceștia nu au avut posibilitatea să părăsească sălile de examen decât după o oră și jumătate, pentru că așa prevede metodologia de bacalaureat. Imediat ce a expirat timpul, zeci de candidați au și ieșit pe porțile centrelor de examen.

În județul Dolj, prima probă scrisă a examenului național de bacalaureat, la limba și literatura română, a adus în sălile de examen doar 485 de candidați din cei 618 înscriși, fiind înregistratți 133 de absenți. Subiectele și la acest examen au fost diferențiate în funcție de profil. Candidații au pus accent pe ultima parte, care la profil real a constat în realizarea unui eseu dintr-o operă scrisă de Lucian Blaga sau George Bacovia, în timp ce la profil umanist au avut de tratat din operele lui Nichita Stănescu sau Tudor Arghezi. Cerințele nu au fost pe placul tuturor absolvenților de liceu și mulți au tratat subiectele stând cu capul pe masă. Și asta pentru că metodologia de bacalaureat prevede că absolvenții nu au voie să părăsească sălile de examen decât după o oră și jumătate de la momentul primirii subiectelor. Imediat ce au avut posibilitatea, zeci de tineri și-au și făcut apariția pe porțile centrelor de examen, unde îi așteptau susținătorii, cărora le-au spus câteva cuvinte despre subiecte.
„La prima parte a fost un text la prima vedere și să extragem de acolo diverse aspecte, m-am mai descurcat. La cea de a doua parte, am avut de prezentat rolul notațiilor autorului într-un text dat și era un fragment din «Jocul de-a vacanța» scris de Mihail Sebastian, iar la ultima parte a fost cel mai greu. Am avut un eseu în care să prezentăm particularitățile unui text poetic, aparținând lui George Bacovia sau lui Tudor Arghezi. La ultimul subiect, eu am ales poezia «Plumb» a lui Bacovia și din ce am auzit și alți colegi care au mai scris ceva au ales această poezie. Acum să vedem rezultatele. Din ce am văzut în sală la mine, mulți candidați nu au scris mai nimic. Au stat cu capul pe bancă să treacă timpul, adică o oră și jumătate, cât prevede metodologia, ca să poată să predea lucrările“, a spus una dintre candidatele la centrul de examen organizat la Colegiul Național „Gheorghe Chițu“ din Craiova. Printre candidații care au susținut prima probă scrisă a celei de a doua sesiuni a examenului de bacalaureat au fost și absolvenți de liceu la seral, trecuți de prima tinerețe. „Am fost la liceu la seral și am venit să susțin bacalaureatul pentru că îmi cere diploma la serviciu. Cred că am rezolvat o parte din cerințe. Am învățat, dar este greu la vârsta asta să rețin ușor un volum mare de informații. Sper să îl promovez, am nevoie de diplomă“, a spus altă candidată care a susținut examenul la centrul de la Colegiul Național „Gheorghe Chițu“ din Craiova.

Cancanurile au făcut deliciul la poarta centrului de examen

Subiectele de examen nu au fost prea mult discutate de cei care au ieșit mai devreme din săli. Atât părinții, cât și candidații au preferat să vorbească despre alte aspecte. „Mulți dintre cei care au venit erau foarte somnoroși. Erau obosiți, că au venit direct de la discotecă. Cred că trebuia ca sesiunea să înceapă marți, ca să mai aibă și ei timp de odihnă“, a comentat una dintre mămici. Și la ieșirea din săli, candidații arătau obosiți. „Este luni, cred că este normal să fim obosiți, a fost weekend“, a completat alt candidat.
De altfel, situațiile neobișnuite au făcut deliciul candidaților. „Am avut în clasă un coleg care a susținut examenul în prima sesiune cu mama lui. Ea a promovat, el mai susține încă o dată pentru că nu are medie. Și mai este o altă situație. A mai ieșit o doamnă, care era verificată de fiica ei să vadă ce a făcut. Sunt tot felul de cazuri“, a spus altă candidată de la centrul de examen de la Colegiul „Gheorghe Chițu“ din Craiova. De altfel, candidații erau preocupați și de altă colegă. „A venit la examen cu bebelușul de câteva luni. L-a lăsat cu un aparținător la poartă și a intrat să susțină proba. A mai văzut-o cineva? A avut probleme și în sala de examen. A venit cu buletinul la ea și pe buletin avea trecut numele soțului, dar pe foaia de examen a trecut numele pe care l-a avut înainte să se căsătorească. Au văzut-o cei din comisie și i-au cerut CNP-ul ca să o identifice, că nu avea certificatul de naștere la ea. Oare a plecat?“, se întreba altă candidată. Potrivit inspectorilor școlari, în Dolj sesiunea de toamnă a debutat fără incidente. „Nu a fost niciun candidat eliminat“, a precizat inspectorul școlar general Monica Sună.

Tot mai puțini candidați

O analiză comparativă cu prima sesiune arată că pentru bacalaureatul de toamnă s-au înscris foarte puțini absolvenți din cei care nu au promovat acest examen. Datele arată că în sesiunea de vară au fost înscriși 4.354 de candidații din care doar 2.470 au promovat. Pentru sesiunea de toamnă, datele arată că s-au înscris doar 1.328 de candidați, din care 526 sunt din serie anterioară și 802 din serie curentă. Conform calendarului, absolvenții de liceu care s-au înscris pentru cea de a doua sesiune vor reveni miercuri, 22 august, în centrele de examen pentru a susține proba obligatorie a profilului, la matematică sau istorie, iar ultima probă scrisă este cea la alegere şi este susţinută pe 23 august.
Probele orale vor începe cu evaluarea competenţelor lingvistice de comunicare orală în limba română, care se vor desfăşura pe 24 şi 27 august, pe 28 august va avea loc evaluarea competenţelor lingvistice de comunicare orală în limba maternă, între 29 și 30 august, evaluarea competenţelor digitale, iar examenul se încheie pe 30 – 31 august, când este programată evaluarea competenţelor lingvistice într-o limbă de circulaţie internaţională.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS