12 C
Craiova
joi, 25 aprilie, 2024
Știri de ultima orăEducatieŞcolarii de primară, debusolaţi de învăţătorii schimbaţi an de an

Şcolarii de primară, debusolaţi de învăţătorii schimbaţi an de an

Schimbările legislative din Educaţie, dar şi numărul mic de catedre scoase la examenul de titularizare afectează în fiecare an elevii, dar şi cadrele didactice de la clasă. Astfel, imaginea învăţătorului unic păstrată altădată pentru o viaţă începe să dispară. Sunt şcoli în Dolj în care, în cei patru ani de ciclu primar, copiii au avut chiar şi trei învăţătoare. Pe de altă parte, învăţători veniţi prin concurs cu medii foarte mari sunt trimişi acasă pentru că nu au avut şansa să ocupe o catedră titularizabilă.

Spre supărarea copiilor şi disperarea părinţilor, în fiecare an apar situaţii când profesorii de la clasă, cu care elevii s-au obişnuit deja, sunt înlocuiţi cu alţii. Nimic anormal, atâta timp cât legislaţia este de aşa natură încât permite ca în aceşti ani de formare ai copiilor să aibă loc schimbări majore în rândul celor care predau. Un exemplu în acest sens sunt elevii clasei a IV-a E de la Şcoala Gimnazială „Gheorghe Ţiţeica“ din Craiova, care pe 15 septembrie îşi vor cunoaşte a treia învăţătoare. Părinţii susţin că problema a apărut încă de la formarea claselor pentru anul şcolar 2011-2012, când conducerea şcolii a decis înfiinţarea a cinci clase, primele trei fiind formate din 30 de elevi, iar ultimele două cu doar 19-20 de copii, existând riscul ca pe parcursul anilor acestea să fie comasate. „Continuitatea aceluiaşi cadru didactic pe parcursul celor patru ani de studii a fost singura noastră cerinţă adresată conducerii şcolii, pe care aceasta a ţinut să ne-o confirme de fiecare dată. Am început însă să întâmpinăm probleme încă de la începutul clasei a II-a, când, cu stupoare, am aflat că alt învăţător ne va prelua copiii. Apoi, clasa a III-a a început cu alt cadru didactic pentru care, şi de această dată, conducerea şcolii ne-a confirmat că va avea continuitate la catedră şi în anul şcolar 2014-2015. Acest lucru s-a votat în unanimitate chiar în Consiliul de Administraţie al şcolii, în şedinţa din luna februarie. Considerăm că prin comasarea acestei clase s-ar fi rezolvat de mult această problemă şi copiii nu ar mai fi fost în situaţia de a avea trei dascăli“, au precizat părinţii copiilor din clasa a IV-a E.

„Ministerul Educaţiei ar trebui să reglementeze aceste situaţii şi să permită continuitatea cadrului didactic de la clasă“

Reprezentanţii unităţii şcolare susţin că au avut bunăvoinţă să oprească la clasă învăţătoarea care le-a predat copiilor în clasa a treia. Aceştia au votat în unanimitate pentru acest lucru, însă, între timp, legislaţia a fost schimbată. Mai precis articolul nr. 253 din Legea nr. 1/2001 care preciza: „Cadrele didactice netitulare calificate care au participat la concursuri de titularizare în anii 2008, 2009, 2010 şi 2011, care au obţinut cel puţin nota 7 şi au ocupat un post/o catedră, devin titulare în sistemul de învăţământ preuniversitar, dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii generale: se certifică viabilitatea postului/catedrei, iar consiliul de administraţie al şcolii respective este de acord“. A apărut astfel Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 16/2014 privind modificarea şi completarea Legii educaţiei naţionale care prevede ca, în cazul în care nu există un învăţător titular pe acel post, acesta să fie declarat vacant. „Înţelegem supărarea părinţilor, însă legislaţia trebuie respectată. Ministerul Educaţiei ar trebui să reglementeze aceste situaţii şi să permită continuitatea cadrului didactic de la clasă, în special în ciclul primar. Postul de învăţător pentru această clasă a fost vacant şi s-a ocupat practic în prima etapă de pretransfer. Învăţătoarea care va prelua în acest an şcolar copiii a venit de la altă unitate de învăţământ în care era titulară şi în care s-a făcut restrângere de activitate. Aşa este legea, pentru astfel de situaţii trebuie găsite soluţii titularilor pe post. Pe de altă parte, şi învăţătoarea care a predat copiilor în clasa a treia a venit prin concurs la noi, cu o medie peste 9, însă a avut ghinionul să nu prindă un loc titularizabil. Astfel de situaţii există în multe unităţi de învăţământ din judeţ“, a spus Camelia Buzatu, directoarea Şcolii Gimnaziale „Gheorghe Ţiţeica“.

„Obligaţia noastră este ca în prima etapă de pretransfer să rezolvăm situaţia titularilor din unităţile şcolare în care au avut loc restrângeri de activitate“

Situaţia existentă în Şcoala „Gheorghe Ţiţeica“ nu este singulară. Reprezentanţii Inspectoratului Şcolar Judeţean (ISJ) Dolj susţin că astfel de cazuri sunt frecvente atâta timp cât la mijloc este vorba de catedre vacante. „Obligaţia noastră este ca în prima etapă de pretransfer să rezolvăm situaţia titularilor din unităţile şcolare în care au avut loc restrângeri de activitate. Sunt cazuri frecvente când întâlnim astfel de situaţii, însă părinţii trebuie să înţeleagă că legislaţia trebuie respectată. Chiar şi în cazul profesorilor pensionari care doresc să rămână la catedră încă trei ani există reguli clare. Le putem oferi această posibilitate doar dacă nu există nici un restructurat în judeţ pe disciplina pe care ei o solicită. În ultimii ani, concurenţa pentru un post de dascăl este acerbă. În 2013, la română am avut 90 de candidaţi pe loc, la limba engleză – 65, la educaţie fizică – 53, la învăţători – 50. Şi în acest an, peste 400 de candidați au obținut notă de titularizare, deşi au fost scoase la concurs doar 42 de posturi vacante“, a precizat inspectorul școlar general, Georgică Bercea Florea.

„Înţelegem supărarea părinţilor, însă aceştia trebuie să realizeze că în faţa copiilor dumnealor vor ajunge tineri bine pregătiți“

Inspectorul şcolar general susţine că aceia care ajung la catedră în faţa copiilor din ciclul primar sunt persoane cu rezultate deosebite. „Avem o situaţie similară şi la Şcoala nr. 39 din Craiova, dar şi în alte unităţi din judeţ. În cele mai multe cazuri, în faţa copiilor vor ajunge persoane care au susţinut examen de titularizare şi au obţinut medii foarte mari, chiar şi 9,50, ceea ce spune foarte mult având în vedere cerinţele din ultimii ani ale examenelor. Înţelegem supărarea părinţilor, însă aceştia trebuie să realizeze că în faţa copiilor dumnealor vor ajunge tineri bine pregătiți. Trebuie să ne punem şi în pielea acestor tineri care au învăţat, care doresc să facă o carieră în învăţământ, şi este suficient să fie primiţi cu repulsie pentru a renunţa la această meserie! În plus, în luna august au apărut locuri vacante ale personalului detaşat pe funcţiile de îndrumare şi control. Mai precis, este vorba de posturi rezervate pe un an pe care sunt titulari directorii sau inspectorii şcolari. Tocmai din acest motiv, mulţi dintre cei care aveau contract de suplinire pentru un an, mai precis până la 31 august 2014, se puteau înscrie la concursul de detaşare“, a adăugat inspectorul şcolar general Georgică Bercea Florea.
În luna august, au fost detaşaţi, de exemplu, în interesul învăţământului, doi inspectori şcolari şi directori de la Școala Gimnazială „Elena Farago“ din Craiova, dar și de la unități de învățământ din Ghercești, Cerăt, Gighera, Goiești, Caraula, Mârșani, Lipovu, Orodel, Seaca de Pădure, Calafat, Brădești și Afumați, iar orele rămase după degrevări au fost puse la dispoziția candidaților în ședințele din 4 și 5 august.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS