11.4 C
Craiova
vineri, 29 martie, 2024
Știri de ultima orăEducatieProfesorii, obligaţi să îşi respecte promisiunile de la începutul anului

Profesorii, obligaţi să îşi respecte promisiunile de la începutul anului

Vestea tristă pentru studenţi este că vacanța de iarnă s-a terminat, ceea ce înseamnă că sesiunea este foarte aproape. Înainte de începerea examenelor, studenţii trebuie să ştie că au dreptul la suport de curs gratuit, de minimum cinci pagini, în format fizic sau electronic, și acces la toate materialele didactice disponibile în mod gratuit în bibliotecile universitare sau pe site-ul facultăţii. Nu trebuie să uite, însă, nici de obligaţii.

Cu ceva timp în urmă, Ministerul Educaţiei, la propunerea Alianţei Naţionale a Organizaţiilor Studenţeşti din România, a adoptat prin Ordin de Ministru prima iniţiativă legislativă ce aparţine exclusiv studenţilor – Statutul studentului. Aceasta este prevăzută în articolul 2 din Codul drepturilor şi obligaţiilor studentului, numărul nr. 3666/30.03.2012. Statutul studentului este obligatoriu pentru toate universităţile din România. Profesorii nu pot să dea examen după bunul plac. Sunt obligaţi să îşi respecte promisiunile de la începutul anului. Acest statut asigură dreptul studenţilor de a fi informaţi cu privire la programă şi la modalităţile de evaluare de la începutul semestrului, iar orice modificare se poate face doar cu acordul acestora. Profesorii sunt obligaţi să respecte baremul de notare şi să îl facă public. Studentul care consideră că a fost nedreptăţit poate face contestaţie, iar profesorul care a corectat iniţial lucrarea nu mai are voie să facă parte din comisia de contestaţie. De asemenea, studentul care are o dizabilitate certificată medical trebuie să ştie că poate beneficia de evaluare separată, adaptată nevoilor sale.

Majoritatea studenţilor nu îşi cunosc aceste drepturi

Majoritatea studenţilor, însă, nu ştiu că au aceste drepturi şi prin urmare nici nu le solicită. Andreea Dascălu studiază la Facultatea de Litere din Craiova şi spune că nu ştia de existenţa acestui regulament: „Opt ore pe zi de studiu la facultate mi se pare destul de mult. Eu cred că ar trebui să avem maximum patru ore la facultate pe zi pentru că începem să ne pierdem concentrarea după foarte multe ore“. Totodată, studenta menţionează: „Ar trebui ca profesorii să fie mai înţelegători în ceea ce priveşte structurarea informaţiei şi să se pună şi ei în locul nostru pentru că avem cursuri unde se predă şi pe lângă subiect, iar la examen profesorii au pretenţia să învăţăm tot. De asemenea, mi se pare un lucru normal să se poată face contestaţie pentru că un profesor poate să aibă ceva personal cu tine şi mi se pare corect să fie şi o părere obiectivă asupra lucrării“.
După ce a obţinut bursa Erasmus, Laura a fost la studii în Germania, timp de un an, şi spune că „studenţii nemţi au trei, maximum patru cursuri pe zi. De la ora 12.00 la ora 14.00, toată lumea avea pauză de prânz“. În ceea ce priveşte examenele, Laura spune că în Germania sunt stabilite încă de la începutul anului: „Poţi să dai un examen de câte ori vrei, până când îl iei, pentru că acolo restanţele nu se plătesc ca în România“.

Studentul care consideră că a fost nedreptăţit are dreptul la contestaţie

Studenţii au dreptul să refuze să participe mai mult de opt ore pe zi la cursuri, laboratoare şi seminare, cu excepţia cazurilor de pregătire practică. Studentul poate să primească, la cerere, în copie, un exemplar înregistrat de universitate al lucrării de licenţă sau dizertaţie şi i se poate comunica punctajul acordat. „Am participat la mai mult de opt ore. Am avut chiar 12 ore. În schimb, cursurile au fost doar de luni până joi, așa că nu m-am putut plânge. În legătură cu contestațiile, eu am zece pe linie la facultate și nu am avut de făcut contestații. Ştiu de trei cereri de mărire de notă. Dar sunt multe de modificat la noi în facultate“, mărturisește Adrian, student la Facultatea de Litere.
Majoritatea studenților însă nu își cunosc aceste drepturi. Iulia, studentă la Facultatea de Drept şi Științe Sociale, spune: „Nu știam de aceste drepturi. La secretariat nu avem persoane amabile, care să ne explice lucrurile de care avem nevoie. Trebuie să avem acces la toate aceste informații. Iar în ceea ce privește metodologia de acordare a notelor mi se pare foarte bine că s-au introdus aceste norme. În legătură cu nota, am avut o experiență în anul I. Am luat 10 la toate examenele parțiale, am făcut și în examenul final, iar nota finală a fost 7. Nu am fost la mărire pentru că mi-am dat seama că profesorul respectiv avea ceva personal cu mine“.
Nici Diana, studentă la Facultatea de Economie și Administrarea Afacerilor, nu știa că are aceste drepturi: „Nu știam de Statutul studentului. Nu pot să zic că am vrut să fac contestație pentru vreo notă pentru că nici măcar nu știam că am acest drept. Am trecut prin situații în care aș fi vrut să mi se justifice nota luată. M-am lovit și de faptul că la începutul semestrului ni s-a spus că o să avem la examen grilă și după aceea ne-am trezit cu altceva“. Tot Diana este nemulțumită și de faptul că se nu fac cunoscute lucrurile importante. „De exemplu, mersul în tabere pentru cei cu medii mari. Eu anul trecut am avut media 9,92 și cu toate astea nu mi-a spus nimeni că trebuia să fac o cerere pentru a merge în tabară. Sunt multe lucruri care nu sunt promovate“, mai spune Diana.

Drepturile studenților ar trebui corelate cu drepturile profesorilor

Am stat de vorbă cu un profesor, care nu a dorit să-și dea numele, și care consideră că aceste drepturi ale studenților ar trebui corelate și cu drepturile lor. Dacă studenții sunt nevoiți să stea mai mult de opt ore la cursuri pe zi și profesorii se găsesc în acceași situație. Tot cadrele didactice sunt de părere că aceste reglementări trebuie să ducă la o comunicare mai bună între studenți şi profesori. Contestarea notelor ar trebui să fie văzută ca o modalitate de înțelegere a deciziei luate de ambele părți. Statutul asigură şi dreptul de a beneficia la începutul primului an de studiu de un „Ghid al studentului“, cu informaţii referitoare la: drepturile şi obligaţiile studentului, disciplinele din planul de învăţământ, serviciile puse la dispoziţie de universitate, procedurile de evaluare, cuantumul taxelor, baza materială a universităţii şi a facultăţii, informaţii despre asociaţiile studenţeşti, modalităţi de acces la burse şi alte mijloace de finanţare, precum şi alte facilităţi şi subvenţii acordate.
Preşedintele Alianței Naționale a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR), Mihai Dragoş, care a pus bazele acestei inițiative, a declarat: „Studenţii au dreptul să fie evaluaţi corect, în acord cu baremul de notare şi condiţiile anunţate de profesor la începutul semestrului. Statutul obligă universităţile să evite o serie de abuzuri des întâlnite până acum, fără a afecta însă în vreun fel dificultatea examenelor şi seriozitatea procesului de evaluare. Ne îndreptăm spre normalitate din acest punct de vedere, deşi, din păcate, există încă multe nereguli în ţară“.
Studenţii care se confruntă cu încălcarea acestor drepturi se pot adresa portalului studenţesc anticorupţie lansat de Alianţa Naţională a Organizaţiilor Studenţeşti din România, în parteneriat cu Societatea Academică din România student.romaniacurata.ro. Statutul studentului este denumit oficial Codul Drepturilor şi Obligaţiilor Studentului şi a fost adoptat printr-un Ordin de Ministru în 30 martie 2012.

Studenţii nu trebuie să uite că au şi obligaţii

Pentru că odată cu drepturile vin și obligațiile, studenţii nu trebuie să uite că au următoarele obligaţii: să îndeplinească toate sarcinile care le revin potrivit planului de învățământ şi programelor analitice ale disciplinelor; să respecte standardele de calitate impuse de către universități; să respecte drepturile de autor ale altor persoane și să recunoască paternitatea informațiilor prezentate în lucrările elaborate; să respecte prevederile codului etic al universităţii; să elaboreze și să susțină lucrări de evaluare la nivel de disciplină și lucrări de absolvire originale; să sesizeze autorităților competente orice nereguli în procesul de învățământ și în cadrul activităților conexe acestuia; să informeze autoritățile competente cu privire la existența oricărei situații care ar putea influența buna desfășurare a activităților de studiu individual și general.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS