Acasă Bani & Afaceri De la cal la ATV. Poșta Română, tradiția în confruntare directă cu...

De la cal la ATV. Poșta Română, tradiția în confruntare directă cu timpul

Doru Câplea - director Poşta Română, Sucursala Craiova

Când pe „certificatul de naștere” al companiei tale scrie 1862 și ești operatorul național din domeniul serviciilor poștale, existența pe piață presupune ingrediente diferite și un statut aparte. Poșta Română este o companie de stat, dar se susține din veniturile proprii. Așadar, nu se poate sustrage principiilor călăuzitoare care asigură supraviețuirea și longevitatea unui business. Însă formula este cu siguranță diferită.

Când creezi legături de mai bine de un secol și jumătate, rolul tău devine eminamente social. Poșta Română nu este un simplu prestator de servicii de pe piață. Ea este, din punct de vedere istoric, un liant social. Însă, pentru a rezista în fața timpului și a tuturor schimbărilor aduse de acesta, adaptarea este o condiție esențială.

În ritm cu timpul. Marea provocare: Media de vârstă ridicată a resursei umane

Deși anevoios în perioada postdecembristă, procesul de digitalizare și retehnologizare a început să accelereze în ultimii ani. Dar provocările unei companii cu trăsături atât de particulare sunt enorme. Media de vârstă ridicată a resursei umane este una dintre acestea.

„Una dintre marile provocări ale unei companii cu o tradiție atât de mare este resursa umană. Media de vârstă, când vorbim de angajații de la ghișee și factori poștali, adică excluzând personalul TESA, este undeva la 50+. Și instruirea ia timp. Or, când media de vârstă a angajaților este atât de mare, toate aceste procese de adaptare și schimbare sunt mai greu de acomodat. Altfel stau lucrurile în cazul unei echipe tinere. Pentru tineri, digitalul este un mod de viață”, explică Doru Câplea, director regional Sucursala Craiova.

Dotări noi la Poşta Română, pentru creșterea calității serviciilor

Poșta se află în plin proces de digitalizare la nivelul județului. Anul trecut au fost achiziționate sute de calculatoare, scannere, PDA-uri și zeci de routere. ”Tehnologic, suntem aproape gata, am făcut ultimele achiziții pentru dotarea tuturor subunităților cu calculatoare performante, scannere etc. Dar toate aceste echipamente sunt operate de oameni, iar oamenii necesită instruire”, adaugă managerul regional.

Însă ceea ce a ajutat tranziția către digitalizare a fost dedicarea și loialitatea angajaților, spune acesta.

Poşta Română are 2500 de angajaţi în Oltenia

„Am venit în poștă pe 3 februarie 2020 în funcția de director regional și am găsit un mediu foarte învechit în ceea ce privește dotările acestei instituții. Iar când spun dotări mă refer inclusiv la mobilier, despre lipsa unor banale scaune. Nu mai vorbesc despre imprimante, scannere sau calculatoare performante. 

În ultimii 3 ani, de la schimbările în conducerea poștei, nu doar regional, ci la nivel național, Poșta a intrat într-un amplu proces de reformare pentru a răspunde la presiunile unei piețe concurențiale. Deciziile importante se iau la nivel central, apoi implementarea lor depinde mult de atitudinea și mesajul liderilor, pentru că atunci când ai un manager național cu studii în SUA, provenit dintr-un mediu corporatist, automat lucrurile sunt influențate de viziunea sa, el imprimă o anumită direcție. Avem 2500 de angajați în Oltenia, lucrăm cu oameni, nu cu roboți, nu suntem perfecți, dar eforturile schimbării sunt vizibile”, transmite Câplea.

Creșterea mobilității factorilor poștali este o prioritate pentru adaptarea la era vitezei.

„Poșta a început cu cal și cariolă, iar acum vorbim despre biciclete electrice și ATV-uri în zonele montane accidentate – avem deja la Ponoare un ATV. Oferindu-i condițiile și instrumentele adecvate unui salariat poștal, acesta poate face acum munca a trei salariați. Iar eficientizarea muncii este necesară în această epocă”.

Dirigintele de ieri, managerul de mâine

Printre schimbările importante care fac parte din procesul de reformare se numără și atribuțile de coordonare la nivel local. Astfel, diriginții oficiilor poștale, în noul contract colectiv de muncă, sunt văzuți drept manageri de subunitate poștală, cu toate atribuțiile și responsabilitățile aferente unei astfel de funcții.

„Suntem o companie de stat, dar suntem o companie care se autofinanțează, iar dacă nu crești calitatea serviciilor și sursele de venit, nu poți face acest lucru. S-a imbunătățit fluxul de transmitere a solicitărilor, s-au făcut progrese vizibile privind responsabilizarea angajaților, motivarea în funcție de performanțe. L ucrăm deja la motivarea salariaților care vor utiliza PDA-urile, dispozitivele mobile prin care poștașul va putea încasa facturi de la cetățeni la domiciliul acestora”, spune directorul regional de la Craiova.

Au crescut încasările de mandate la Poşta Română

De altfel, în ultima perioadă, pe lângă serviciile de coletărie și scrisori, clasice, o prioritate a fost partea de încasări mandate. ”Am venit astfel în sprijinul oamenilor, îndeosebi al populației din mediul rural, care nu are aceleași posibilități de plată a facturilor precum cetățenii din mediul urban”, explică Doru Câplea.

Experiența s-a dovedit de folos și pentru contractul cu MIPE pentru furnizarea voucherelor de energie, un contract foarte important câștigat de Poșta Română, care vine cu o mulțime de provocări. Tot Poșta a distribuit și cardurile pentru alimente.

Poşta Română a demarat proiecte pilot pentru digitalizare

„Este o muncă imensă, nu doar de distribuire, ci și de consiliere, de informare a populației, pentru că apar tot felul de situații. Angajații noștri din call center primesc mii de apeluri săptămânal cu privire la aceste vouchere de energie. Munca directă cu oamenii, relația cu publicul nu este absolut deloc ușoară. Întâlnești tot felul de persoane, tot felul de situații. Chiar îi consider niște eroi pe colegii din prima linie, care interacționează cu publicul”, transmite managerul regional.

Proiecte pilot importante pentru digitalizare și modernizare se testează în prezent în București, urmând să fie implementate în viitor și la nivel național.

„La nivelul Capitalei a început implementarea unui proiect de montare a unor cutii poștale de tip easy box, intenționându-se extinderea lui la nivel național. Un alt proiect pilot din București vizează primul oficiu poștal complet digitalizat”.

Citeşte şi: Un licean din Craiova a organizat un curs de business. A strâns inclusiv sponsorizări pentru premierea cursanţilor

Exit mobile version