Acasă Bani & Afaceri Retrospectivă și perspectivă în publicitate. Cum a fost 2022 și ce urmează

Retrospectivă și perspectivă în publicitate. Cum a fost 2022 și ce urmează

Retrospectivă în publicitate - Cozi la IKEA în Rusia înainte de închiderea magazinelor.

Piaţa de publicitate a continuat să se readapteze unui context global plin de imprevizibil și în 2022. Încă în convalescența post-pandemică, advertising-ul s-a văzut subit pe un nou teritoriu străin: cel al unui război care a tulburat apele de pe întreaga suprafață a Pământului. Cum comunici în plină criză geopolitică, atunci când abia te-ai scuturat de una sanitară? Sau, mai mult de atât, comunici sau nu?

A rămâne sau a părăsi piața? Asta-i întrebarea

Marile brand-uri au comunicat indirect în plină escaladare a conflictului ruso-ucrainean, prin alegerea de a părăsi sau nu piața rusească. McDonalds, Coca-Cola, Amazon, Disney, IKEA sunt doar câteva nume dintr-o listă enormă a companiilor care au plecat din Rusia după invadarea Ucrainei. Iar brand-uri care nu au făcut acest pas au fost ținte ale mai multor mesaje și acțiuni de boicot. În plin război, marketing-ul a fost, de fapt, despre a rămâne sau nu.

Doleanțele next gen în publicitate: marketing „umanizat”

Odată cu generațiile, vine și schimbarea publicității. Marile tendințe din anul 2022 și previziunile pentru 2023 arată clar modificarea paradigmei. Tânăra generație vrea marketing „umanizat”, contextual și adaptat la tehnologia momentului. Produsele și serviciile pentru tineri au nevoie de comunicare creativă, conținut video și migrare către platforme precum Instagram, Tik Tok și Youtube, care pun mult accent pe vizual. Însă și vizualul vine cu limite. Analizele specialiștilor, precum cea de la Hubspot, arată că utilizatorii își pierd interesul în clipurile mai lungi de un minut, iar o cercetare Revjet relevă că 25% din publicul adult închide o reclamă video după numai 10 secunde. Pentru a evita butonul „skip”, agențiile caută soluții extrem de creative, precum clipuri ultra-scurte și de impact, de numai 5-6 secunde.

Influencerii câștigă teren

Influencerii cuceresc din ce în ce mai mult teren, iar brandurile, de la mici la mari, caută voci și figuri care să le umanizeze produsele și serviciile. În 2022, industria influencerilor este estimată la o cifră de 15 miliarde de dolari, iar mai mult de 60% din afacerile care au făcut apel la influenceri pentru publicitate au transmis că au de gând să își mărească bugetele pentru acest segment în viitor.

În ceea ce privește advertising-ul contextual, publicitatea nativă care presupune adaptarea mesajului la temă, platformă, mijloc de comunicare, studiile indică o credibilitate mai mare, dar și o creștere a gradului de awareness cu privire la această formă de publicitate. 68% dintre companiile din Statele Unite sunt familiare cu advertising-ul nativ, conform Statista.

Trenduri în publicitate: Ce reclame devin la modă

În prima parte a anului 2021, comparativ cu 2022, formele de publicitate care au cunoscut cea mai mare creștere au fost reclamele din podcasturi (cu o creștere de 14%), reclamele din cinematografe (creștere de 12%), reclamele pe platforme de streaming muzică (11%) și reclamele de la radio (9%), a transmis compania de cercetare de marketing GWI.

Opinia majoritară a specialiștilor din publicitate este, în concluzie, că publicitatea trebuie adaptată constant. Atât la context, cât și la tehnologia prezentului. Vrei să fii văzut? Vrei să fii auzit? Atunci fii on-topic acolo unde ești prezent.

Citeşte şi: Ce face statul pentru noi? Dar noi pentru stat?

Exit mobile version