Acasă Bani & Afaceri Ce se schimbă din punct de vedere fiscal după încheierea stării de...

Ce se schimbă din punct de vedere fiscal după încheierea stării de alertă

La 30 de zile de la încheierea stării de urgență, respectiv, la finalizarea stării de alertă, dispar facilitățile fiscale. Firmele care aveau dinainte datorii vor avea de plată mai mult decât într-o lună curentă. În plus, toate datele publicate până acum conduc la faptul că ANAF va reîncepe măsurile de executare silită a datornicilor.

business

Firmele au fost protejate în fața Fiscului de ordonanțele militare apărute pe perioada stării de urgenţă. Protecția fiscală dispare în termen de 30 de zile de la încheierea stării de urgență. Cu alte cuvinte, dacă nu apar noi modificări legislative, după încheierea stării de alertă se revine la situația de dinainte de coronacriză.

Firmele vor fi nevoite să își plătească dările către stat la termenele legale. Vor fi reluate și executările silite, dacă până atunci legiuitorul nu decide altceva. Această situație s-ar putea aplica de la jumătatea lunii iunie.

GdS a analizat măsurile fiscale cele mai importante care vor deveni aplicabile după ce se încheie starea de alertă. Ideea centrală este aceea că, după ce trec 30 de zile de la data încetării stării de urgență, firmele vor avea mai mult de plată către stat.

Toate măsurile de păsuire dispar, dacă nu apare alt act normativ care să prelungească facilitățile fiscale. În acest context, firmele trebuie să își pregătească, de pe acum, sumele de plată ale căror termene încep să curgă din luna iunie. Așadar, unele firme private se vor confrunta cu obligativitatea achitării dărilor către stat.


Principalele prevederi fiscale care revin la normal


După ce se încheie 30 de zile de la ieșirea din starea de urgență se calculează și se datorează dobânzi și penalități de întârziere conform Codului de procedură fiscală, pentru obligațiile fiscale scadente începând cu data intrării în vigoare a Ordonanței de Urgență Guvernului nr. 29/2020 și neachitate până la încetarea acestor măsuri.

Vor fi considerate obligații fiscale restante, potrivit legii, obligațiile fiscale scadente începând cu data intrării în vigoare a Ordonanței de Urgență Guvernului nr. 29/2020 și neachitate până la încetarea acestor măsuri.

Dacă pe perioada situației de urgență au fost suspendate sau nu au început măsurile de executare silită, prin somație, poprire și valorificarea bunurilor la licitație, a creanțelor bugetare, cu excepția executărilor silite care se aplicau pentru recuperarea creanțelor bugetare stabilite prin hotărâri judecătorești pronunțate în materie penală, după 30 de zile de la încetarea măsurilor impuse de ordonanță de urgență se vor relua măsurile de executare silită. Asta în cazul în care nu se prelungește păsuirea firmelor prin alte acte normative.


Se reia calculul dobânzilor și penalităților la sumele datorate bugetului


Prin ordonanțele militare, firmele cu datorii au fost păsuite de calculul accesoriilor la sumele datorate bugetului. „Nu se calculează și nu se datorează dobânzi și penalități, conform Codului de procedură fiscală, pentru plata cu întârziere a ratelor din graficele de eșalonare neachitate până la împlinirea termenului de 30 de zile de la încetarea stării de urgență.

În acest caz, organul fiscal competent, din oficiu, reface graficul de eșalonare, cu respectarea perioadei de eșalonare aprobate. Noul grafic de eșalonare i se comunică debitorului prin decizia organului fiscal”, informa ANAF în pandemie. După expirarea celor 30 de zile de la încheierea stării de urgență încep să se recalculeze dobânzile și penalitățile la sumele datorate de firme către ANAF, eșalonate la plata anterior pandemiei.

Pe perioada stării de urgență s-au suspendat condițiile de menținere a valabilității eșalonărilor la plată acordate potrivit legii. „Aceste condiții se consideră îndeplinite dacă debitorii achită obligațiile aferente în termen de 30 de zile de la încetarea perioadei de aplicare a acestor măsuri fiscale”, a mai informat ANAF, în urmă cu ceva vreme. Deci după 15 iunie, aceste sume eșalonate la plată, care nu au fost achitate pe perioada stării de urgență, trebuie plătite.

În plus, „pentru obligațiile care reprezintă condiție de menținere a valabilității înlesnirilor la plată, contribuabilii pot solicita modificarea eșalonării la plată, cu condiția ca cererea să fie depusă până la expirarea termenului menționat la punctul anterior (în 30 de zile de la încetarea stării de urgență -n.r.), prevederile art. 195 din Codul de procedură fiscală aplicându-se în mod corespunzător”, se arată în comunicatul ANAF, trimis în urmă cu ceva vreme.

Există voci care spun că firmele din domeniul HORECA ar mai putea fi păsuite și după 15 iunie. Însă până la această dată nu a apărut niciun act normativ care să arate lucrul acesta.

Exit mobile version