12.6 C
Craiova
vineri, 19 aprilie, 2024

Sperietoarea Split TVA

Sistemul Split TVA va bloca lichiditățile multor firme mari și mici, îngreunând și mai mult afacerile în România

Multe dintre firmele private se tem că activitatea le va fi blocată, dacă intră în vigoare Ordonanța nr. 23/2017 de la 1 ianuarie, în forma în care a fost adoptată în guvern. Mediul de afaceri așteaptă ca modificările aduse ordonanței să fie adoptate cât mai repede în parlament, astfel încât sistemul Split TVA să se aplice doar firmelor în insolvență și celor cu datorii. În caz contrar, în economie va fi haos de la începutul lui 2018, avertizează firmele plătitoare de TVA.

Ordonanța care introduce de la 1 ianuarie 2018 sistemul Split TVA produce mare îngrijorare în rândul mediului de afaceri. Ordonanța a ajuns în parlament și trebuie să fie adoptată prin lege. Primele propuneri de modificare a OG nr. 23/2017 au fost votate săptămâna trecută în Comisia de Buget-Finanțe din cadrul Camerei Deputaților și se referă la faptul că vor fi obligate ca de la 1 ianuarie 2018 să adopte sistemul Split TVA doar firmele aflate în insolvență și firmele care la 31 decembrie 2017 au datorii la plata TVA mai vechi de 60 de zile de la scadență și pentru care nu s-a obținut eșalonarea la plată, datorii de peste 15.000 de lei – în cazul contribuabililor mari; 10.000 de lei – în cazul contribuabililor mijlocii; 5.000 de lei – în cazul firmelor de dimensiuni mici. Problema este că trebuie dezbătute foarte multe amendamente aduse la OG nr. 23, iar timpul care a mai rămas până la finele anului nu ar permite o dezbatere reală pe marginea respectivei ordonanțe, dacă deputații nu se grăbesc să adopte legea. Camera Deputaților este for decizional. Dacă legea de aprobare a OG nr. 23/2017 nu se adoptă în plen luna aceasta, cu modificările de rigoare menționate mai sus, atunci de la 1 ianuarie va intra în vigoare OG nr. 23/2017 în forma inițială, publicată în Monitorul Oficial, astfel că sistemul Split TVA va fi obligatoriu pentru toate firmele din sfera taxei pe valoarea adăugată. Iată ce ar presupune acest sistem. Fiecare firmă trebuie să evidențieze TVA într-un cont separat de cel în care își desfășoară activitatea. Din momentul încasării facturii, banii reprezentând TVA trebuie să stea blocați în acel cont până când firma va vinde marfa, va încasa, va face diferența și va plăti la stat TVA care rezultă. În plus, cei care lucrează cu încasări cash zilnic vor fi obligați ca la intervale de șapte zile de la încasarea de TVA, diferența de plată la stat trebuie depusă în contul de TVA special deschis, conform ordonanței amintite. De asemenea, orice plată către furnizori se va face în două conturi distincte, cel în care se virează contravaloarea mărfii și cel de TVA. Cei care fac greșeli și virează toți banii într-un cont vor fi amendați, la fel ca și firmele care nu își informează partenerii de afaceri despre deschiderea unui cont de TVA sau dacă nu și-au deschis cont separat de TVA.
Cum se apropie sfârșitul anului, firmele se tem că actul normativ nu va fi adoptat la timp de Camera Deputaților, iar activitatea le va fi blocată. În condițiile în care și în prezent există termene de plată mari între firme, din lipsă de lichidități, faptul că o parte din banii pe care îi rula firma ar urma să fie blocați în contul de TVA o perioadă de timp ar crea și mai mari blocaje între firme, din cauza lipsei cash-flow-lui. GdS a contactat reprezentanții câtorva firme cu rulaje mari, întrebând dacă i-ar afecta Split TVA și în ce fel.

„Toată lumea așteaptă modificările ordonanței. Altfel va fi haos!“

Camera de Comerț și Industrie (CCI) Dolj a organizat, încă de pe 18 octombrie, o dezbatere pe tema Split TVA, la care au participat reprezentanți semnificativi ai mediului local de afaceri. Reprezentanții CCI Dolj susțin că mediul de afaceri doljean și-a manifestat îngrijorarea față de posibilele efecte ale ordonanței privind Split TVA, menționând că activitatea le-ar putea fi blocată, din cauza noilor măsuri fiscale din sfera TVA, dacă acea ordonanță ar intra în vigoare în forma ei inițială. „Toată lumea așteaptă modificarea ordonanței în parlament. Altfel va fi haos! Mediul de afaceri consideră că va fi o birocrație și mai mare de la începutul anului, dacă ordonanța se va aplica tuturor firmelor“, a explicat președintele CCI Dolj, Dragoș Troanță Turculeanu, contactat de GdS. Antreprenorii susțin că firmele bune plătitoare la stat nu trebuie să aibă de suferit, din punct de vedere fiscal.
Reprezentanții unuia dintre marii producători din Dolj a precizat, pentru GdS, că activitatea îi va fi afectată dacă se trece la sistemul Split TVA, în sensul că va crește birocrația și existența riscului de blocaje, date fiind sumele foarte mari din TVA care reies din activitatea unui producător și exportator de calibru. Prin simplificare, explicăm că, în momentul în care ai termene mari de plată între momentul achiziției sau producerii unui bun și momentul în care vinzi și îți face plata cumpărătorul mărfii, atunci pot exista mari probleme de lichidități în firmă, pentru că TVA stă blocat luni întregi într-un cont de care nu se poate atinge nimeni.
Antreprenorii se tem că economia „subterană“ va funcționa nestingherită și după apariția Split TVA.

„Nimeni nu câștigă din acest sistem Split TVA, nici statul, nici firmele și nici băncile!“

Directorul general al uneia dintre cele mai mari firme de distribuție din Oltenia, Nitela Impex, Emil Niță, a răspuns întrebărilor GdS, precizând că, dacă ordonanța s-ar aplica tuturor firmelor, atunci activitatea companiei ar fi afectată. „Vor fi multe firme afectate dacă ordonanța va intra în vigoare în forma actuală. Noi, de exemplu, va trebui să mai angajăm un om la contabilitate care să se ocupe strict de Split TVA. În plus, până acum ne foloseam cu toții de acei bani din TVA, însă dacă se va aplica tuturor firmelor, atunci acei bani rămân blocați în acel cont separat și nu se poate folosi nici firma de ei, nici banca și nici statul. Nimeni nu câștigă din acest sistem Split TVA, nici statul, nici firmele și nici măcar băncile! Și nici nu ies la iveală sume din evaziunea fiscală la TVA, ci tot firmele care plătesc la timp sunt lovite de această măsură care nu folosește nimănui. Dimpotrivă, firmele private au de pierdut. Poți să greșești fără intenție contul în care virezi banii și ești aspru pedepsit, în sensul că ești amendat, în timp ce firmele care lucrează ”la negru” și nu evidențiază în acte TVA nu pățesc nimic, în continuare. De ce trebuie să plătească firmele corecte aceste polițe?“, a explicat Emil Niță.

„Noi vom fi blocați, dar cei care importă din UE vor fi avantajați“

Directorul Nitela Impex a mai arătat că, dacă se ajunge ca sistemul Split TVA să se aplice obligatoriu tuturor firmelor de anul viitor, atunci economia românească va avea de suferit. „Foarte multe firme ar fi afectate de Split TVA. Dacă va intra în vigoare Split TVA pentru toate firmele, atunci se vor încuraja importurile din spațiul Uniunii Europene, pentru că firmele nu vor plăti TVA. Așadar, s-ar încuraja și mai mult importurile, pe când noi, care cumpărăm marfa din țară vom avea de suferit de pe urma acestor modificări legate de TVA. Noi vom fi blocați, dar cei care importă din UE vor fi avantajați“, a spus Emil Niță.

„Micii întreprinzători vor fi forțați să lucreze ”la negru” sau să închidă afacerea“

Alt reprezentant al mediului de afaceri din Craiova a precizat că, dacă Ordonanța nr. 23 rămâne în forma actuală, atunci va fi o birocrație mult mai mare. „Eu nu văd utilitatea sistemului Split TVA. Cred că dacă se va aplica tuturor firmelor, atunci tot mai multe firme mici, cum ar fi micile magazine în care lucrează soțul, soția și poate una, două vânzătoare vor migra către evaziune și vor încerca să lucreze fără factură. Practic, micii întreprinzători vor fi forțați să lucreze ”la negru” sau să închidă afacerea. Și pentru noi, firmele mai mari, va fi greu, dar pentru micii întreprinzători va fi și mai greu. Gândiți-vă că ei lucrează cu un contabil care vine de două ori pe lună să ia actele. În cazul aplicării Split TVA, firmele care au încasări zilnice trebuie să aibă un om în permanență, care să se ocupe de lucrul acesta în fiecare zi. Acest lucru ne va afecta și pe noi, pentru că vom pierde din clienți“, a spus Răzvan Duță, administrator al firmei de distribuție SAFF Trading. El a adăugat că a urmărit reacțiile unor firme care au aplicat sistemul Split TVA de la 1 octombrie, de când a devenit opțional, și că nici un antreprenor nu era încântat de acest sistem. „Nu este util acest sistem Split TVA. Ei spun că unele firme colectează TVA , după care intră în insolvență și nu mai plătesc TVA, dar orice firmă care nu plătește la timp TVA este somată de Fisc imediat după ce trece primul termen de plată a impozitelor și taxelor. Deci există pârghii să fie urmărite firmele care nu plătesc TVA. Nu este nevoie să crească birocrația la toate firmele, din cauza unora care nu plătesc“, a mai spus Răzvan Duță.
Alți trei antreprenori craioveni din domenii diferite de activitate, care dețin firme de top pe segmentul lor, au precizat că se tem că, dacă nu se votează modificările la Ordonanța nr, 23/2017 în timp util, în Camera Deputaților, atunci de la 1 ianuarie o mare parte a economiei va fi blocată din cauza obligativității Split TVA. Unul dintre ei a precizat că asociațiile profesionale din care fac parte vor organiza întâlniri zilele viitoare în București, pentru a vedea ce se poate face, ca să se evite obligativitatea aplicării Split TVA pentru toate firmele.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS