16.2 C
Craiova
vineri, 29 martie, 2024
Știri de ultima orăBani & AfaceriS-au scumpit benzina și motorina. Urmează majorări de prețuri

S-au scumpit benzina și motorina. Urmează majorări de prețuri

Craiovenii care au alimentat ieri la benzinării au plătit mai mult decât săptămâna trecută (FOTO: Claudiu Tudor)
Craiovenii care au alimentat ieri la benzinării au plătit mai mult decât săptămâna trecută (FOTO: Claudiu Tudor)

Când mergi seara la culcare, prețul benzinei este 4,87 lei pe litru, când te trezești observi că a sărit de 5 lei pe litru. Proprietarii de benzinării au majorat succesiv prețurile carburanților la pompă în ultimele două săptămâni, motivând că a crescut prețul petrolului pe piețele internaționale, culminând cu scumpirile introduse de vineri încoace, ca urmare a reintroducerii supraaccizei la combustibil de către statul român. Marii transportatori avertizează că vor alimenta tirurile în țările vecine, astfel că bugetul ar avea de pierdut. Iată cât îi costă acum pe craioveni să facă plinul la mașină, față de acum două săptămâni.

Prețul la pompă al combustibililor a urcat în trepte în ultimele două săptămâni, anumite sortimente depășind acum prețul psihologic de 5 lei pe litru, iar altele situându-se foarte aproape de această valoare, respectiv 4,99 lei pe litru. La o singură benzinărie, în decursul perioadei analizate, prețul la pompă al celui mai ieftin sortiment de benzină (Standard 95) a urcat treptat de la 4,52 lei pe litru, la 4,76 lei pe litru la începutul săptămânii trecute, la 4,87 lei pe litru către finalul săptămânii, culminând cu 4,99 lei pe litru la începutul acestei săptămâni. Proprietarii de benzinării au motivat că au trecut la scumpiri repetate ca urmare a majorării prețului petrolului pe piețele internaționale, iar scumpirile survenite de vineri încoace ar fi ca urmare a supraaccizării combustibililor. Înainte, supraacciza fusese introdusă pe vremea Guvernului Ponta, sub pretextul ca din acei bani colectați din piață să se construiască autostrăzi. Nici autostrăzi nu s-au construit și nici banii nu se știe cum s-au cheltuit. Astfel că la 1 ianuarie 2017, supraacciza de 7 eurocenți pe litru a fost scoasă. Guvernul Tudose a reintrodus supraacciza în două etape. Prima scumpire începând de vineri, 15 septembrie 2017, când creșterea anunțată a fost de 0,16 lei pe litrul de combustibil, iar cea de-a doua etapă de majorare a accizelor va fi de la 1 octombrie, tot cu câte 0,16 lei pe litrul de combustibil. Măsura se lasă cu nemulțumiri din partea transportatorilor și cu scumpiri ale produselor, pe lanțul de aprovizionare, ca urmare a creșterii cheltuielilor de transport.

Cum sunt afectați craiovenii la buzunar de scumpirea carburanților

GdS a verificat, ieri-dimineață, prețurile combustibililor de la patru stații de carburanți din Craiova. La Lukoil, benzina avea prețuri de 4,82 lei pe litru și 4,97 lei pe litru, în funcție de sortimente, iar motorina oscila de la 4,76 lei pe litru, la 5,12 lei pe litru. La OMV, benzina de 95 avea prețul de 5 lei pe litru, iar benzina Max Motion costa 5,65 lei pe litru, fiind cel mai mare preț întâlnit în oraș. Prețul motorinei pornea de 4,89 lei pe litru și până la 5,26 lei pe litru, în funcție de sortiment. La Rompetrol, benzina 95 Efix costa 4,99 lei pe litru, iar un sortiment superior avea prețul de 5,64 lei pe litru. Motorina costa de la 4,88 lei pe litru la pompă și ajungea până la 5,25 lei pe litru, pentru un sortiment de bună calitate. La o benzinărie MOL din oraș, benzina de 95 costa 4,99 lei pe litru, iar motorina – 4,89 lei pe litru. La un rezervor de 40 de litri, plinul cu benzina cea mai ieftină de pe piață costă acum 199,6 lei, mai mult cu 18,8 lei față de acum două săptămâni, iar la sortimentul cel mai scump de benzină – de 5,65 lei pe litru – un plin costă în prezent 226 de lei, mai mult cu 43,6 lei față de cât costa în urmă cu două săptămâni, când plinul de carburant s-a calculat la 4,56 lei pe litrul de benzină.

Cu cât pot crește prețurile produselor transportate

Unii comercianți și producători decid să facă ajustări de prețuri la produse în funcție de scumpirea carburanților, în sensul că majorează prețurile produselor, punând scumpirea carburanților în sarcina consumatorului final, în timp ce alții suportă din adaosul lor comercial scumpirile carburanților la pompă, astfel că prețurile finale ale mărfurilor transportate și livrate rămân neschimbate. „Noi, ca firmă de distribuție, nu am majorat niciodată prețurile în funcție de scumpirea carburanților, dar există unii producători, furnizori cu care colaborăm noi, care cresc prețurile atunci când se scumpesc carburanții, iar această ajustare a prețurilor produselor o transmitem și noi mai departe, clienților noștri. Alți furnizori care au adaosuri comerciale mai mari își permit să suporte din profiturile lor majorările de prețuri la combustibil. Până la această dată, nici un furnizor nu ne-a anunțat că va crește prețurile, dar vom vedea ce se va întâmpla de acum încolo“, a spus, pentru GdS, Emil Niță, reprezentantul uneia dintre cele mai mari firme de distribuție din regiune, Nitela Impex.
Reprezentantul unei alte firme mari de distribuție din Craiova a explicat că ultimele majorări ale prețurilor la combustibili vor aduce „cu siguranță“ scumpiri ale produselor pe care le distribuie. „Încă nu ne-am făcut toate calculele ca să vedem cu cât vor crește prețurile finale ale produselor transportate, ca urmare a majorărilor de prețuri la combustibili, dar cu siguranță vor fi scumpiri ale produselor. Cheltuielile cu transportul reprezintă 1:7 din totalul cheltuielilor cu un produs care ajunge în magazine sau la consumator. O creștere cu 10% a cheltuielilor de transport, de exemplu, conduce la o creștere cu 1% a prețului final al produselor distribuite. Cam așa stau lucrurile în economie. Este un calcul matematic“, a spus directorul general al firmei respective de distribuție.

Marii transportatori amenință că vor alimenta din afara țării

Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) atrage atenția că „prețul motorinei a crescut cu 20 de bani în perioada 29 august – 15 septembrie 2017, în pofida asigurărilor guvernului că prețul motorinei nu va crește în condițiile majorării accizei. UNTRR solicită guvernului reluarea schemei de rambursare a supraaccizei“, se arată într-un comunicat transmis de UNTRR redacției GdS, prin care transportatorii estimează un preț mediu al motorinei în România de 0,89 eurocenți pe litru, fără TVA, după majorările de preț succesive și după suprataxarea combustibililor de către statul român. Marii transportatori au explicat cu lux de amănunte din ce țări vor achiziționa motorina de acum înainte și care sunt mecanismele prin care ei își recuperează TVA și acciza plătită în țările respective, ca urmare a faptului că pe teritoriul UE se rambursează TVA și accizele plătite. „Transportatorii rutieri români care merg în Germania vor alimenta în Austria, unde TVA de 20% este ușor recuperabil, iar prețul motorinei fără TVA va fi mai mic decât în România (conform cifrelor oficiale nivelul este de 0,88 euro/litru fără TVA, dar în realitate există motorină chiar și mai ieftină cu 2-4 eurocenți pe litru la stații publice). Transportatorii rutieri români care merg în Italia vor alimenta motorină în Slovenia, de unde se recuperează TVA de 22% și acciză de 10 eurocenți per litru, costul ajungând să fie de 0,78 euro/litru după recuperarea TVA și a accizei suplimentare. Cei care merg în Bulgaria și Grecia alimentează în Bulgaria, iar transportatorii rutieri care fac transport extracomunitar alimentează în țările vecine – Serbia, Moldova, Ucraina. Cei care fac transporturi de marfă din Turcia spre alte țări alimentează la ieșirea din Turcia motorină fără taxe“, informează
UNTRR. De asemenea, marii transportatori argumentează cu cifre de ce alimentează tirurile din țările vecine: „În Ungaria, deși prețul la pompă este mai mare decât în România, prin recuperarea TVA de 27% la 60 de zile, fără nici o zi întârziere, și a accizei suplimentare – între 2 și 5,5 eurocenți pe litru (la fiecare șase luni în Ungaria aceste cifre pot varia între 2 – 3,5 – 5,5 eurocenți pe litru, la fel ca și valoarea accizei care este de 358 euro/1.000 de litri, când prețul barilului de petrol este peste 50 de dolari și 390 de euro, când prețul barilului de petrol este sub 50 de dolari), prețul final rămâne 0,86 euro/litru, mai scăzut cu 3 eurocenți decât în România“.
Achiziționând carbu-ranți din afara țării, marii transportatori care dețin flote mari de tiruri susțin că statul român, prin introducerea supraaccizei la carburanți, nu face altceva decât să ajute statele vecine să construiască drumuri și autostrăzi cu banii firmelor românești.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS