3.9 C
Craiova
vineri, 19 aprilie, 2024
Știri de ultima orăBani & AfaceriFirmele de arhivare - blocaj la pensionare!

Firmele de arhivare – blocaj la pensionare!

Persoanele care vor să se pensioneze și au nevoie de o adeverință care să ateste vechimea sau lucrul în grupa I sau a II-a de muncă nu o pot face, din cauză că nici o firmă de arhivare din Dolj nu are autorizație să presteze astfel de activități. „Va urma un val de procese”, spun reprezentanții arhivelor.

Oamenii care vor să se pensioneze și au nevoie de documentele care să ateste vechimea lor în muncă de pe vremea când au lucrat la diverse firme desființate nu mai pot beneficia la pensie de acea vechime din cauză că firmele private de arhivare care au preluat arhivele societăților respective nu sunt autorizate și nu mai au voie să emită adeverințe pentru viitorii pensionari. Adeverințele pe care ei le obțin contra cost de la diverse societăți de arhivare din Dolj nu au nici o valabilitate. Casa Județeană de Pensii (CJP) Dolj nu ia în considerare adeverințele emise de diverse astfel de firme de arhivare din Craiova, din cauză că acestea nu sunt autorizate să elibereze asemenea documente, conform noilor prevederi ale Legii arhivelor. Agenții economici care se ocupă de arhivarea aveau un an la dispoziție – până în mai 2014 – să se autorizeze. Situația a fost prezentată de către directoarea CJP Dolj, Daniela Licu, în cadrul emisiunii „Economia Sudului“, de la alege tv. „Există aceste societăți de arhivare, care din mai 2014 nu mai au autorizație. Practic, societățile de arhivare sunt cele care au preluat arhivele de la unitățile lichidate, desființate și au ca activitate de bază arhivarea și eliberarea de documente. Din mai 2014, aceste firme erau obligate să-și reautorizeze activitatea, atât spațiul de depozitare, cât și personalul. Din păcate, din mai, aceste firme sunt în imposibilitatea de a mai elibera astfel de adeverințe. Câteva dintre ele mai eliberează adeverințe, deși nu mai au dreptul, și unele cer și bani de la oamenii pentru care le eliberează, iar oamenii vin cu aceste adeverințe la Casa de Pensii și noi nu le luăm în calcul. Este un cerc vicios!“, a declarat Daniela Licu, în cadrul emisiunii „Economia Sudului“. Ea a mai precizat că atunci când o societate comercială este în insolvență, faliment, lichidare și altele, atunci arhivele legate de evidențele angajaților sunt preluate de lichidatori. Dacă firmele sunt radiate, atunci arhivele sunt preluate de diverse firme care se ocupă de arhivare.

Firme de arhivare fără autorizații. Bătrâni puși pe drumuri

CJP nu le refuză oamenilor documentele emise nelegal de aceste firme, atașate la dosarul de pensionare, dar nu le iau în considerare atunci când se face calculația pensiei. În decizia de pensionare pe care Casa de Pensii o eliberează persoanelor care cer să se pensioneze și au adus adeverințe eliberate de firme de arhivare neautorizate li se spune solicitanților de ce nu li s-a luat în calcul adeverința, respectiv vechimea sau grupa care erau trecute pe acea adeverință. „Oamenii nu au altceva de făcut decât să meargă înapoi la firma care le-a eliberat documentul sau să meargă în instanță și să dea acea firmă în judecată pentru că i-a emis o adeverință fără să mai aibă dreptul să o emită“, a mai spus Daniela Licu, în cadrul emisiunii.

„Operatorii economici nu au dreptul să mai emită adeverințe!“

Dacă persoanele care vor să se pensioneze cer adeverințe de la astfel de firme din Dolj, atunci trebuie să știe că dau banii degeaba pentru obținerea acelui document. Firmele de arhivare au avut un an la dispoziție să se autorizeze, până în mai 2014.
Șefa Serviciului Județean Dolj al Arhivelor Naționale, Mihaela Dudu, a declarat că: „În acest moment nu există nici o firmă autorizată în Dolj pentru activități de arhivare. În momentul de față există un blocaj! Operatorii economici care se ocupă de arhivare nu mai au dreptul să emită adeverințe. Va fi un val de procese în instanță!“.
Ca să obțină autorizațiile prevăzute de Legea nr. 16/1996 cunoscută drept Legea arhivelor, modificată anul trecut prin Legea nr. 138/2013, ale cărei norme de aplicare au fost aprobate prin Ordinul Ministrului Administrației și Internelor nr. 137/2013. Potrivit legislației, operatorii economici care doresc să fie arhivari trebuie să îndeplinească o serie de condiții serioase de păstrare a arhivelor, dar și să angajeze personal autorizat (obligatoriu trebuie să aibă un arhivar și un arhivist), persoane care se școlesc doar la București, la o secție din cadrul Academiei de Poliție.
Dosarele de autorizare se depun la Serviciul Județean Dolj al Arhivelor Naționale, dar autorizarea propriu-zisă se face de către Arhivele Naționale din Capitală. Cei de la Arhive verifică spațiile de depozitare ale firmelor ce vor să fie autorizate și pe lângă documente se atașează și fotografii, pentru a se vedea modul în care sunt păstrate documentele diverselor entități economice dispărute.

Amenda este între 1.000 și 25.000 de lei

Arhivele Naționale au notificat cele câteva firme care se ocupă de arhivare în Craiova și care au bazele de date și de documente de la societățile desființate. „Noi am făcut notificări către acești operatori economici și i-am avertizat că ei nu mai au voie să prelucreze și să elibereze adeverințe, dar v-am spus, un singur operator economic și-a depus documentația pentru autorizare. Putem să îi amendăm, dar până în momentul de față am zis să mergem prin avertismente. Cât de curând vom începe și cu amenzi, care sunt între 1.000 și 25.000 de lei“, a mai spus Mihaela Dudu.

Firmele de arhivare nu mai vor autorizarea

Unele firme care nu s-au autorizat încă pentru activitatea arhivistică vor să renunțe la o astfel de activitate, din cauza condițiilor legale dificil de îndeplinit. „Am renunțat să ne mai autorizăm, astfel că nu mai desfășurăm activitate arhivistică. Nu neapărat taxele ne-au făcut să renunțăm, cât mai ales condițiile cerute de lege, pe care trebuia să le îndeplinim. Nu mai eliberăm adeverințe oamenilor și așteptăm să predăm arhiva unei alte societăți care să se ocupe de arhivare“, a declarat Daniela Maghiari, de la firma Arhistoc. Ea a mai spus că atunci când desfășura activitatea de arhivare firma percepea o taxă de 10, 20 sau chiar 50 de lei celor cărora le elibera adeverințele, în funcție de ceea ce cerea omul (vechime, grupa de muncă), dar și de volumul muncii arhivistice, în sensul că „era o taxă mai mare dacă trebuia să căutăm în arhive pentru o perioadă mai mare“.
Societățile care renunță la arhivare trebuie să predea arhiva, iar acest transfer trebuie adus la cunoștința Arhivelor Naționale.

Ce condiții trebuie îndeplinite de firme pentru autorizare

Conform Normelor metodologice de aplicare a Legii arhivelor completată în 2013 (prin Legea nr. 138/2013) prin Ordinul nr. 137/2013, la articolul 15 se precizează: (1) În vederea eliberării autorizaţiei de funcţionare pentru prestarea serviciului arhivistic de păstrare şi conservare, este obligatoriu ca operatorul economic să aibă cel puţin câte un angajat calificat pentru ocupaţia de arhivist şi arhivar (…)“. Printre documentele cerute și condițiile ce trebuie îndeplinite în caz de autorizare ca firmă de arhivare, Ordinul nr. 137 mai prevede la art. 15, alineatul 1) litera f) că este nevoie de: „Memoriu de prezentare a caracteristicilor tehnico-funcţionale ale spaţiilor şi echipamentelor de depozitare şi conservare a arhivelor: depozite construite special sau încăperi amenajate cu elementele de rezistenţă care rezultă dintr-un raport de expertiză tehnică/de inspecţie tehnică (minimum 800 kg/mp), birouri pentru personalul angajat, mijloace de depozitare şi păstrare specifice, mijloace de protecţie a documentelor, în funcţie de natura şi dimensiunea lor, aparate de măsură a valorii temperaturii şi umidităţii relative în depozite, mijloace de alarmare şi semnalizare antiincendiu şi antiefracţie, mijloace de stingere a incendiilor“.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS