22 C
Craiova
joi, 28 martie, 2024
Știri de ultima orăBani & AfaceriReloc construieşte o nouă locomotivă sub brandul Electroputere

Reloc construieşte o nouă locomotivă sub brandul Electroputere

http://www.youtube.com/watch?v=_wVEpux8z2I

\n

Grampet Group a început să construiască locomotiva Terra Nova în Craiova. Vehiculul feroviar este produs de asocierea Electroputere VFU – Reloc SA şi este echipat cu motoare realizate de americanii de la Caterpillar. Pentru început, vor fi produse trei astfel de locomotive pe lună, iar către finalul anului vor mai fi angajate circa 100 de persoane la Reloc.

Grampet Group, compania care a achiziţionat Reloc SA şi divizia de locomotive de la Electroputere Craiova, a lansat ieri o nouă locomotivă produsă exclusiv în Bănie şi destinată exportului. Locomotiva Diesel de 1.250 cai-putere, proiectată și realizată de asocierea de firme Electroputere VFU – Reloc SA, s-a realizat în parteneriat cu corporația americană Caterpillar, care livrează motoarele cu care vor fi dotate noile vehicule feroviare.

Terra Nova – locomotiva produsă integral la Craiova

Noul vehicul feroviar fabricat în Bănie, denumit Terra Nova, este o locomotivă hidraulică de manevră şi îndeplineşte condiţiile unui stadiu de emisii poluante reduse, care încă nu sunt obligatorii în UE, susţine compania producătoare.
Noua locomotivă se produce aproape integral la Reloc, în sensul că toate piesele, caroseria, transformatoarele şi altele sunt fabricate la Craiova, cu excepţia motoarelor, care sunt produse de americani. Şi Caterpillar foloseşte o parte din piesele pentru motor din România, iar altă parte sunt aduse din exterior.  Practic, în incinta Reloc s-a creat o linie de producţie pentru noul tip de locomotivă.

Piaţa de desfacere
va fi la export

Proprietarii au planificat producerea de locomotive, pornind de la o necesitate a pieţei, businessul fiind creat pe profilul operatorului privat de transport din Europa, care are nevoie de locomotive noi. „Ideea locomotivei a venit dintr-o analiză pură de marketing. Piaţa internaţională de transport de marfă şi de manevră s-a deschis în Europa. Au apărut sute şi sute de operatori privaţi care îşi doresc locomotive. Din păcate, locomotivele second-hand şi locomotivele de manevră s-au epuizat. Noi venim cu o soluţie ieftină, pentru operatorul privat“, a declarat ieri, la Craiova, Graţian Călin, vicepreşedintele al Grampet Group.

„Este o locomotivă proiectată integral aici“

Întrebat dacă noua locomotivă este fabricată sub licenţă Electroputere şi ce diferenţe există între vechile vehicule de acest gen produse la Electroputere şi acestea noi făcute la Reloc, vicepreşedintele Grampet Group, Graţian Călin, a precizat: „Este o locomotivă proiectată integral aici. Nu ştiu dacă se pune problema de cost, ci se pune problema că am investit într-un departament de cercetare-dezvoltare aici (…) şi această locomotivă este rodul acelui departament. Nu se pune problema că am cumpărat o licenţă, ci este o locomotivă proiectată şi fabricată integral la Craiova, de oamenii din această fabrică, cu ajutorul nemijlocit al celor de la Caterpillar, pe parte de forţă, de antrenare, de motoare“. El a mai spus că noul vehicul feroviar produs în Craiova „nu are nici un fel de legătură cu vechile locomotive fabricate anterior în România“, ci are o serie de inovaţii: două motoare Diesel, două transmisii hidraulice şi două cutii de viteză etc. Ideea de bază a acestui produs este industria de automotive, din care proprietarii locomotivei spun că s-au inspirat şi are opţiunea de a fi montate calculatoare de bord şi oglinzi pneumatice, pentru care clienţii ar plăti în plus.
La conferinţa de presă de ieri, prilejuită de lansarea noii locomotive, a fost prezent și Allen Helton, manager în cadrul Caterpillar Inc. El a spus că acest proiect „este foarte important pentru Caterpillar. De asemenea, este important să luăm parte la revitalizarea businessului local de locomotive“.

Noi angajări la Reloc spre finalul anului

Planurile de producţie a locomotivelor Terra Nova sunt de trei unităţi lunar. Graţian Călin a precizat că, în prezent, există un precontract pentru vânzarea a opt astfel de locomotive într-o ţară vest-europeană. Anii trecuţi, noul proprietar al firmei Reloc au angajat circa 400 de persoane. Vor mai fi angajate în jur de 100 de persoane, în partea a doua a acestui an.

Inginerul care a convins americanii de la Caterpillar că „imposibilul“ este posibil la Craiova

Locomotiva „Made în Craiova“ are două motoare Caterpillar. Inginerul Florin Sanda, de la Reloc, le-a propus americanilor o soluţie privind cuplarea celor două motoare, dar aceştia au spus iniţial că este imposibil de aplicat o soluţie ca aceea propusă de român. El s-a deplasat în America, la Caterpillar, pentru un curs software, iar după aceea „le-a făcut o demonstraţie de inginerie americanilor, apoi s-a decis că vom face împreună locomotiva, aşa cum vrem noi. Deci, se poate!“, spun colegii inginerului, după care Caterpillar a adoptat soluţia propusă de români. Florin Sanda şi cu echipa lui au proiectat noul vehicul feroviar ce urmează să fie lansat pe pieţele internaţionale.
„I-am convins greu pe americani să cupleze două transmisii rigide între ele, astfel încât această locomotivă să aibă aceeaşi forţă de tracţiune, indiferent dacă merge cu un motor sau cu două motoare Diesel. Cei de la Caterpillar nu mai făcuseră aşa ceva. Această metodă propusă de mine s-a dovedit foarte eficientă“, a povestit inginerul Florin Sanda. Practic, datorită ideii sale, noua locomotivă fabricată în Craiova are aceeaşi forţă de tracţiune când utilizează cele două motoare Diesel simultan, dar la o viteză mai mare.

Grampet foloseşte brandul Electroputere, pentru că este cunoscut în lume

Grampet Group a achiziţionat secţia de locomotive de la Electroputere SA (firma cea mare care a produs mii de locomotive), în sensul că a preluat oamenii, brevetele, know-how-ul şi drepturile de folosire a numelui, apoi investitorul a creat firma Electroputere VFU, care astăzi, împreună cu Reloc SA (firmă achiziţionată de Grampet Group la Craiova) produc noua locomotivă, care se va vinde sub brandul Electroputere. Pe plăcuţa noii locomotive scrie că este produsă de „Electroputere VFU – Reloc SA“.
„Grampet Group a achiziţionat, spre sfârşitul anului 2012, activitatea de producţie de locomotive de la Electroputere Craiova. Noua entitate creată din această divizie, Electroputere VFU SA (vehicule feroviare urbane – n.r.), este moştenitoare de drept a unei tradiţii de aproximativ 50 de ani în fabricarea de locomotive“, se arăta într-un comunicat de presă al companiei Grampet Group, transmis GdS anul trecut.
Ieri, reprezentanţii Grampet Group au precizat că se foloseşte numele de Electroputere, pentru că acest brand este destul de cunoscut pe plan mondial şi nu ar mai necesita un efort de marketing prea mare pentru compania producătoare, ca să-şi facă noile locomotive cunoscute pe plan extern. Chiar vicepreşedintele grupului, Graţian Călin, a precizat: „Avem tradiţie, avem nume. Un nume care este respectat şi care va fi în continuare respectat!“.
Deşi anul trecut se vehicula faptul că o astfel de locomotivă ar costa două milioane de euro, compania nici nu a confirmat, nici nu a infirmat preţul de piaţă respectiv, spunând doar că „este o locomotivă ieftină“, destinată, în special, exportului.
La Electroputere Craiova s-au fabricat circa 8.000 de locomotive de-a lungul timpului. Tradiţia producerii de locomotive este reluată de grupul care a creat asocierea Electroputere VFU – Reloc SA, după 24 de ani de la data la care s-a fabricat ultima locomotivă la Electroputere SA. Locomotivele fabricate la Craiova în urmă cu decenii sunt utilizate de CFR Marfă şi rulează în prezent pe căile ferate din România.

O nouă locomotivă de linie va fi produsă peste doi ani la Craiova

Locomotiva Diesel 1250 CP este prima locomotivă proiectată și realizată în Craiova, după 24 de ani de pauză. Peste doi ani, la Reloc se va produce încă o locomotivă Diesel electrică, dar de linie, şi nu de manevră, şi care va avea o putere cuprinsă între 2.500-3.000 de cai-putere, a informat vicepreşedintele Grampet. Noul vehicul feroviar va fi echipat tot cu motoare de la Caterpillar. Compania americană se situează printre primii trei „jucători“ la nivel mondial pe piaţa motoarelor Diesel.

În Craiova se mai fabrică alte două locomotive şi o ramă electrică

Fabrica de la Reloc nu este singura în care se produc locomotive în Craiova. Compania Softronic a mai produs două locomotive electrice, prima se numeşte Phoenix, iar a doua, Trans Montana, care foloseşte motoare asincrone de curent alternativ. Tot Softronic produce o ramă electrică de călători – Hyperion – care poate atinge o viteză de 160 de kilometri pe oră.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS