10.6 C
Craiova
marți, 23 aprilie, 2024
Știri de ultima orăBani & AfaceriMori sau trăieşti, creditul îl plăteşti!

Mori sau trăieşti, creditul îl plăteşti!

http://www.youtube.com/watch?v=7VMTzEDRKB4

Un bătrân s-a împrumutat la TBI Credit, pentru a cumpăra un utilaj în rate, dar i-a fost făcută şi asigurare în caz de deces, plătită în avans, care ar fi urmat să stingă creditul, în cazul în care împrumutatul îşi pierdea viaţa. La câteva luni de la decesul bătrânului, firma de asigurări refuză să achite creditul în numele împrumutatului. La rându-i, TBI Credit vrea să execute persoana decedată şi familia acesteia.

În mai 2013, Marin Brăcău din comuna Podari a cumpărat în rate o motocoasă de la un magazin din Craiova. Împrumutul i-a fost acordat bătrânului de către TBI Credit IFN SA, împreună cu o asigurare de deces, la Metropolitan Life, astfel încât, în cazul care ar fi survenit decesul, despăgubirea de la firma de asigurări urma să acopere integral soldul împrumutului persoanei respective. Împrumutul bătrânului la TBI Credit a fost de 2.782 de lei, iar, în interval de doi ani, bărbatul urma să achite aproape dublu, adică 4.482,11 lei, având DAE (dobânda anuală efectivă) de 50,79%.
În octombrie 2013, Marin Brăcău a decedat, iar cauza morţii a fost stop cardiac, potrivit certificatului medical constatator al morţii. Urmaşul lui Brăcău, Florian, a făcut demersuri la o săptămână de la decesul tatălui, pentru ca firma de asigurări, căreia i se plătise în avans poliţa, să îl despăgubească, astfel încât să fie achitat creditul tatălui său defunct. În Anexa nr. 2 la contractul de credit semnat cu TBI Credit IFN SA, anexă denumită „Informaţii standard pentru consumatori (…)“, la articolul 4 „Costuri aferente/Orice alte costuri ce reies din contractul de credit“, se precizează că „Asigurarea pentru deces prin îmbolnăvire sau accident şi pierderea involuntară a locului de muncă (pentru cazul în care împrumutatul a optat pentru încheierea unei asigurări) este în cuantum de 261,30 lei (…) Comisionul de analiză dosar este de 267,75 lei“.
Florian Brăcău, fiul împrumutatului decedat, se luptă de luni de zile cu firma de asigurări şi cu IFN-ul (instituţia financiară nebancară) care i-a acordat creditul tatălui său, pentru a se stinge creditul pe care bătrânul l-a avut prin plata despăgubirii de la asigurări.

Firma de asigurare i-a refuzat despăgubirea

Bătrânul care a făcut creditul la TBI şi a semnat asigurarea în caz de deces la Metropolitan Life era pensionat pe caz de boală, înregistrat ca diabetic şi cu hipertensiune arterială. La momentul încheierii poliţei, familia susţine că ambele firme au fost înştiinţate de starea de sănătate a bătrânului. „I s-a cerut inclusiv fişa medicală de la medicul de familie, decizia de pensionare pe caz de boală, deci se ştia situaţia lui. Şi totuşi i-au făcut asigurare în caz de deces, doar ca să-i ia banii tatălui meu“ spune Florian Brăcău.
Fiul împrumutatului s-a adresat companiei de asigurări cu care semnase poliţa ce era cesionată în favoarea TBI Credit, în caz de producere a riscului. Riscul asigurat era de „deces din îmbolnăvire sau accident“. Metropolitan Life i-a răspuns lui Florian Brăcău că nu poate să îi plătească despăgubirea pentru acoperirea creditului, din cauză că ar fi „o excludere“, astfel: „Cererile de acordare a despăgubirilor vor fi respinse în cazul în care decesul este cauzat de, sau rezultă, direct sau indirect, parţial sau în totalitate din: a) orice condiţie preexistentă, adică orice condiţie pe baza căreia s-a primit îngrijire, tratament sau aviz de la medic sau care a fost contactată ori s-a manifestat în decursul ultimelor 12 luni anterioare datei de intrare în vigoare a asigurării. Din acest motiv, nu vă putem acorda nici un fel de beneficii referitoare la evenimentul asigurat menţionat în documente“. Cu alte cuvinte, firma de asigurări a avut grijă să excludă din contract acordarea de despăgubiri familiei sau firmei de credit, în cazul în care împrumutatul deceda de o boală de inimă sau de diabet, el fiind pensionat pe caz de boală exact pentru cele două afecţiuni enumerate.

Brăcău acuză „un abuz de putere din partea firmei de asigurări“

„Din câte am înţeles eu, este un abuz de putere din partea acelei firme, deoarece au pus nişte clauze astfel încât oricine ar plăti asigurarea de către oricine care face nişte rate şi este asigurat, niciodată nu va fi despăgubit cel implicat în această primă de asigurare“, a spus Florian Brăcău.
Contactaţi telefonic de GdS, reprezentanţii Metropolitan Life Craiova au precizat că un răspuns la solicitările noastre ne vor transmite cei de la Bucureşti, de la sediul central al firmei de asigurări. Până la închiderea ediţiei, Metropolitan Life nu ne-a comunicat din ce cauză nu se plăteşte creditul clientului decedat, din moment ce acesta avea o asigurare de deces plătită.
Familia Brăcău este modestă, iar casa în care locuiesc stă să cadă pe ei. Nici unul dintre soţi nu are serviciu, deşi au trei copii de întreţinut, de cinci, şapte şi 12 ani, care merg la şcoală. Singurul venit al familiei este alocaţia celor trei copii. Florian Brăcău s-a zbătut luni de zile să rezolve situaţia creditului contractat de tatăl său, care era decedat. Bărbatul susţine că va merge „până în pânzele albe“, ca să rezolve problema creditului de consum de pe numele tatălui său mort.

TBI Credit cere rambursarea creditului, deşi împrumutatul a murit de cinci luni

Deşi fiul persoanei împrumutate a anunţat din 2013 compania creditoare despre decesul tatălui său, pe 13 ianuarie 2014, TBI Credit IFN SA i-a trimis o scrisoare prin care i se adresează cu „Stimate client“, atenţionându-l că acel contract de credit reprezintă titlu executoriu şi îl obligă pe respectivul să achite ratele scadente în termen de trei zile de la primirea res-pectivei scrisori.
GdS a încercat să ia legătura cu reprezentanţii TBI Credit din Craiova, la agenţia din centrul Craiovei, de lângă Casa Albă, care i-a acordat împrumutul de consum decedatului. „Nu putem să vă dăm nici un fel de relaţii, pentru că nu aveţi calitate. Departamentul nostru juridic este la Bucureşti. Sunaţi la call-center. Dacă era să răspundem la o solicitare de la OPC, atunci, da, răspundeam, dar dumneavoastră nu vă putem da relaţii“, a spus o reprezentantă a TBI Credit, la faţa locului. La Bucureşti, la call-center-ul TBI Credit IFN SA a răspuns Nicoleta Ciurlea, care a precizat: „Ne vom interesa de acest caz“, după care a precizat că vom primi un răspuns oficial în câteva zile, poate chiar într-o săptămână.

„Situaţia se rezolvă doar în instanţă, iar clauzele abuzive – la ASF“

Potrivit legislaţiei în vigoare, datoriile unei persoane decedate ca şi bunurile acesteia le revin moştenitorilor, dacă aceştia fac succesiunea la notar, după persoana defunctă. Situaţii atipice apar atunci când moştenitorii nu fac succesiunea în termen de şase luni de la decesul unei rude, caz în care situaţia datoriilor acelei persoane se „tranşează“ în instanţă, spune un avocat din Craiova.
Florian Brăcău s-a adresat deja Comisariatului Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor, pentru a reclama faptul că, deşi nu este titularul unui credit la TBI Credit, iar tatăl său – titularul de drept – a decedat, nici până la această dată nu i s-a făcut dreptate. Gheorghe Marinescu, şeful Comisariatului Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor Dolj, a precizat că există mai multe sesizări în care creditorii se îndreaptă împotriva rudelor celor decedaţi pentru a recupera creditele: „Am mai întâlnit astfel de situaţii. Vin pe cale succesorală astfel de chestiuni de la creditori. Dar situaţia se rezolvă doar în instanţă, că oamenii care mai sunt în viaţă nu au nici o legătură cu creditul persoanei decedate. Clauzele abuzive sesizate la firmele de asigurări se rezolvă la Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF)“.
Bărbatul din comuna Podari susţine că, în cele din urmă, îşi va cere dreptatea în instanţă. „Deocamdată, nu am bani ca să-mi permit să plătesc un avocat“, a mai spus omul.

Atenţie la ce semnaţi când deveniţi asiguraţi!

La orice asigurare de viaţă sau de deces trebuie citite cu mare atenţie clauzele incluse în contract de asigurător. Firma de asigurări face cercetări înainte de încheierea unei astfel de poliţe. Bolnavii cronici sunt obligaţi să îşi declare bolile, medicii de familie să elibereze adeverinţe pentru asigurători etc. Firmele de asigurări folosesc orice tertipuri pentru a exclude acel risc din contractul de asigurare, dat fiind faptul că un bolnav declarat poate deceda exact din cauza bolii care îl macină.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS