21.7 C
Craiova
joi, 28 martie, 2024
Știri de ultima orăBani & AfaceriRăzboi între service-uri şi firmele de asigurări

Război între service-uri şi firmele de asigurări

Reparatorii autorizaţi acuză firmele de asigurări că direcţionează clienţii către mecanici obscuri care lucrează „la negru“, pentru ca daunele să fie mai mici, vitregind service-urile de clienţi. Disputa dintre service-uri şi asigurări se lasă cu insolvenţe şi disponibilizări.

Un grup de reprezentanţi ai unor service-uri mari din Craiova au transmis Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF) o scrisoare deschisă în care invocă lipsa reglementărilor ferme şi supun atenţiei instituţiei anumite practici între asigurători şi societăţile de reparaţii auto. Ei susţin că există o practică prin care firmele de asigurări îndrumă clienţii care vin cu daune auto să îşi repare maşinile în „regie proprie“ sau îi direcţionează doar către anumite service-uri de la care cer discounturi separate, în detrimentul altor astfel de operatori economici, ale căror afaceri sunt grav afectate. Emitenţii scrisorii deschise (reprezentanţii a 12 service-uri din Craiova) cer ASF un ordin prin care decontarea plăţilor în caz de accidente să se facă direct între asigurători şi service, eliminând din ecuaţie clientul (păgubitul). Ei mai acuză că, prin înţelegeri tacite, firmele de asigurare îndrumă clienţii să îşi repare maşinile pe cont propriu, scoţând, astfel, din schemă service-urile. „O primă problemă o reprezintă proliferarea fenomenului îngrijorator în rândul companiilor de asigurări de promovare a aşa-zisei «regii proprii», respectiv lichidarea dosarelor de daune auto pe baza acordării unor despăgubiri calculate conform unor norme interne cunoscute numai de către aceste companii, fără a avea în vedere valorile reale ale sumelor reprezentând reparaţiile necesare remedierii defecţiunilor produse vehiculelor asigurate/beneficiare ale unor poliţe de asigurare, costurile reale de manoperă şi ale componentelor şi materialelor necesare procesului de producţie pentru a se asigura calitatea serviciului oferit clientului de service de către unitatea reparatoare“, se mai precizează în scrisoarea deschisă către ASF. Practic, reprezentanţii unităţilor de service cer ASF modificarea legislaţiei, astfel încât să existe o relaţie contractuală directă între service şi asigurător, fără să intervină în schema de decontare clientul păgubit.
Service-urile susţin că le-au scăzut cifrele de afaceri, că nu se mai pot finanţa (scoringul bancar fiind scăzut, tocmai din cauza creanţelor de recuperat şi din cauza diminuării businessului), din cauza asigurătorilor care îndrumă clienţii să îşi repare maşina „în spatele blocului“, fără o garanţie şi o siguranţă a pieselor folosite şi doar pentru a fi costuri cât mai mici de suportat de către firmele de asigurare.
Cu alte cuvinte, firmele de asigurare îndrumă clienţii cu daune auto către acei reparatori care sunt mai ieftini (nu contează în ce condiţii sunt reparate maşinile), pentru ca daunele plătite lor să fie cât mai mici. La rândul lor, service-urile mari, autorizate şi care au convenţii încheiate cu firmele de asigurări susţin că din cauza înţelegerilor dintre asigurători şi alţi reparatori afacerile celor mari, evidenţiate în acte contabile, se duc de râpă.
Din punct de vedere legal, o firmă de asigurări trebuie să aibă convenţii încheiate cu toate service-urile autorizate, iar clientul care plăteşte RCA şi are un accident (nu din vina lui) să aleagă unde merge să îşi repare maşina. Tot legea dă dreptul proprietarului maşinii avariate să o repare fie în „regie proprie“, fie să repare la un service autorizat, cu care firma de asigurări are convenţie.

11 service-uri în insolvenţă, 10 milioane de euro blocate de asigurători

Omul de afaceri Cătălin Zamfir, care s-a dorit o „portavoce“ pentru service-urile craiovene aflate în dificultate, a declarat, pentru GdS, că din cele 22 de service-uri mari care lucrează cu asigurătorii în Dolj, jumătate au intrat în insolvenţă, din cauza întârzierilor foarte mari în plata daunelor în cazul poliţelor RCA sau CASCO. „Acest demers al nostru este important pentru a ajuta oamenii care lucrează legal în acest domeniu să îşi continue afacerile. Sunt zece milioane de euro blocaţi în piaţa asigurărilor în Dolj. Firmele de asigurări trebuie să plătească aceşti bani service-urilor, dar există întârzieri de trei, şase sau chiar nouă luni şi un an la efectuarea acestor plăţi. În astfel de condiţii, service-urile nu îşi mai pot desfăşura activitatea, nu mai pot plăti furnizorii şi intră în insolvenţă“, a spus Cătălin Zamfir. Întârzierile la plată, politicile de „direcţionare“ a clienţilor către alţi reparatori, precum şi decontarea doar a unei părţi din cheltuielile de pe devizul de lucrări aduc haos pe piaţa reparatorilor auto.
Ca urmare a disfuncţionalităţilor dintre asigurători şi service-uri, acestea din urmă au trecut la planuri de restructurare a activităţii, la concedieri de personal, respectiv la diminuarea impozitelor plătite statului, susţin aceştia.

Firmele de asigurare, acuzate că cer comisioane de la service

Avocatul Florin Iordache, care este şi preşedintele unei asociaţii a oamenilor de afaceri dintr-un partid politic, a mai acuzat că asigurătorii fie nu acceptă la plată întreaga sumă a unei reparaţii, fie „merg la service-ul care a efectuat reparaţia şi cer discounturi în plus faţă de ceea ce este pe factură“. Situaţia este confirmată de directoarea de la Redac, Luiza Scărlătescu, a cărei companie este în insolvenţă: „Confirm aceste aspecte care se petrec în legătură cu asigurătorii. Unii dintre ei îi spun clientului direct «Te duci tu la service-ul cutare, că e mai ieftin şi au piese mai ieftine!», iar service-ul respectiv îi dă firmei de asigurare jumătate din costul reparaţiei, ca discount, în detrimentul nostru, al service-urilor care facem totul legal şi pe factură. Acolo unde se duc aceşti oameni păgubiţi se lucrează cu piese de schimb care nu sunt originale, cărora nu li se dă garanţie sau chiar cu piese second-hand, de pe la dezmembrări. Dar românul până nu se frige cu astfel de piese after-market nu vede avantajele pieselor originale“. În instanţe sunt procese în permanenţă între asigurători şi service-uri. Un alt deţinător de service din Craiova a explicat: „Am avut câteva cazuri în care nu ni s-au decontat banii, dar ne-am adresat instanţei şi am avut câştig de cauză“.

Unii asigurători recunosc faptul că vor să scoată service-urile din schemă

GdS a contactat mai mulţi directori locali ai unor firme de asigurări care au în componenţă despăgubirile pentru segmentul auto. La nivel oficial, firmele de asigurări nu recunosc că ar fi probleme cu service-urile. Neoficial, asigurătorii îşi dau arama pe faţă. „Asigurătorii discută direct cu clientul să plătească reparaţia maşinii cash sau să îşi găsească singur service-ul la care să repare maşina, ca să nu mai fie probleme cu întârzierile plăţilor. În felul acesta, clientul poate să conştientizeze cât este valoarea lucrărilor. Asigurătorul îi dă decontul direct clientului. Prin acest procedeu, vrem să scoatem service-urile din schemă“, a spus un director de vânzări al unei firme de asigurări din Craiova. El a adăugat că, de multe ori, cuantumul mare al deconturilor unor service-uri determină asigurătorii să îndemne clienţii să se reorienteze către acei reparatori cu costuri cât mai mici. „Acţionarii companiilor de asigurări nu sunt mulţumiţi de faptul că plata daunelor auto în România este de 100%. Această activitate este total neprofitabilă. Este un paradox pe toate liniile: service-urile sunt nemulţumite de asigurători, clienţii sunt nemulţumiţi, iar imaginea firmelor de asigurări este şifonată. Când toată lumea vrea ca activitatea sa să fie profitabilă…“, a mai spus reprezentantul unei firme de asigurări.

Acuze reciproce de… fraudă

„Posibil să fi apărut anumite întârzieri în decontarea unor daune şi în instrumentarea unor dosare, dar aceste întârzieri sunt în limitele legii. Se fac şi investigaţii de către Serviciul Antifraudă, pentru că se încearcă fraudarea firmelor de asigurări prin înscenarea unor accidente“, a spus un alt director de vânzări al unei firme de asigurări. Acesta a dat exemple concrete de accidente „închipuite“, care se dovedesc ulterior a fi tentative de fraudă a firmei de asigurări: „De regulă, se invocă lovirea maşinii în parcare, iar ulterior se constată că lucrurile nu au fost chiar aşa“.
În acelaşi timp, service-urile mari, cu mulţi angajaţi şi cu activitate importantă înainte de criză, acuză că din cauza înţelegerilor dintre firmele de asigurări şi clienţi sunt încurajate lucrările „la negru“ de reparare a maşinilor şi comisioanele „tacite“ între service-uri obscure şi companiile de asigurări.

Banii ajung în piaţa neagră

Avocatul Florin Iordache a mai precizat că banii care s-ar cuveni service-urilor care lucrează legal ajung în piaţa neagră, unde nu se plătesc impozite şi taxe. În scrisoarea deschisă către ASF se precizează: „Un alt efect direct şi imediat al acestui fenomen îl constituie dispariţia banilor din economia reală şi trecerea acestor lichidităţi către economia «gri», unde sumele rulate nu conduc nici către plus valoare, nici către schimburi economice între participanţii la activităţile de profil şi, deci, nici în mod direct şi nici în mod indirect la venituri către bugetul de stat din taxe şi impozite“.

Nici service-urile nu sunt „uşă de biserică“

În toată această poveste, clientul care plăteşte RCA şi poliţe CASCO este şi el păgubit. Pe lângă faptul că este purtat pe drumuri, neînţelegerile în decontarea plăţilor pentru reparaţii cerute de service-urile autorizate şi neacceptate de asigurători se răsfrâng asupra omului de rând, care ştie doar un lucru: el a plătit asigurări şi îşi vrea maşina reparată. De multe ori, firmele de asigurări acuzau deconturi umflate de cheltuieli, cu manoperă exagerată şi costuri uriaşe ale materialelor, astfel că se ajunge la situaţia în care firma de asigurări să nu accepte toate cheltuielile service-ului. În alte cazuri, firma de asigurări îi acceptă omului 3.000 de lei, de exemplu, dar service-ul îi spune că pentru a-i fi maşina repusă în funcţiune are nevoie de 10.000 de lei.
În plin scandal ce vizează firmele de asigurări, ASF are probleme în ograda proprie. Chiar ieri, un comunicat al ASF transmis redacţiei informa că vicepreşedintele pe probleme de asigurări al instituţiei, Daniel Tudor, a demisionat din funcţie din cauza incompatibilităţii. Locul lui va fi luat de Daniel Dăianu. Până la închiderea ediţiei, ASF nu a răspuns întrebărilor GdS pe temele semnalate de service-uri.

Asemenea intrigi se cunosc din vară la nivelul ASF

Asociaţia Societăţilor de Service Independente (ASSAI) a cerut ASF, în urmă cu câteva luni, să ia măsuri în cazul unei firme de asigurări care le plătea păgubiţilor direct în cont o sumă ce reprezenta doar o cotă-parte din daunele totale ale unui accident auto. Firma de asigurări era acuzată că „în loc să achite costurile de reparaţie ale maşinii avariate într-un accident în care păgubitul RCA este nevinovat, acestuia îi este virat în contul său ori într-un cont deschis de către compania de asigurări pentru client, fără consimţământul clientului, o sumă derizorie de plată, care reprezintă aproximativ 25 – 40% din costurile reale ale reparaţiei maşinii, iar păgubitul RCA este anunţat că a fost despăgubit“, se arăta, la vremea respectivă, într-un comunicat al ASSAI. ASF preciza, în luna iulie, că nu poate interveni în relaţia dintre service şi firma de asigurări.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS